Alina Gorghiu: Ar fi incorect ca un mediator să fie angajat al unei bănci, în caz de litigiu cu un client

0 6

Pentru clienţii băncilor comerciale ar fi incorect ca un mediator să fie angajat al unei bănci, în cazul în care un litigiu între o bancă comercială şi un client intră în instituţia medierii, înainte de a se ajunge la instanţa de judecată, consideră Alina Gorghiu, deputat, membră a Comisiei juridice, de disciplină şi imunitate a Camerei Deputaţilor.

‘A existat, la un moment dat, ideea unui mediator bancar care să fie angajatul băncii, lucru care, cred eu, este incorect faţă de clienţii băncilor, pentru că şi-ar pierde neutralitatea şi obiectivitatea mediatorul, dacă ar fi angajatul băncii. Sunt convinsă că băncile ar putea fi şi mai receptive la metoda aceasta a medierii de soluţionare a cauzelor, pentru că este mult mai elegant să apelezi la un mediator care să nu fie din interiorul instituţiei, aşa cum îşi doresc băncile’, a declarat,  Alina Gorghiu..

Deputatul Gorghiu a participat la o conferinţă care a avut ca temă medierea şi protecţia consumatorilor, subiectul central fiind Legea 115/2012 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, în contextul adoptării de către Parlamentul European, în martie, a Directivei privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum.

Aceasta a precizat că instituţiile bancare au fost receptive faţă de instituţia medierii şi au existat şi cazuri în care nu s-a ajuns la completul de judecată.

‘La nivel public, cei de la Asociaţia Română a Băncilor, domnul Gheţea (Radu Graţian Gheţea, preşedinele ARB n.r), au comunicat faptul că sunt foarte deschişi către instituţia medierii. Pe de altă parte, ştiu mai mulţi mediatori din Bucureşti şi din ţară care au făcut mediere în domeniul bancar între clienţi şi bănci, chiar medieri cu succes. Discuţia referitoare la clauzele abuzive din contractele bancare face parte din obiectul de reglementare a instituţiei medierii, deci oricând se poate discuta un asemenea obiect care ţine de o clauză abuzivă, în faţa unui mediator, într-o procedură cât se poate de confidenţială cu instituţia care a reglementat contractul ce ar putea conţine o astfel de clauză abuzivă. Medierea este o procedură confidenţială, aşa scrie în lege. Mediatorul nu dă soluţii, doar părţile găsesc o soluţie, care se pune în scris în acordul de mediere, iar acea înţelegere trebuie să respecte criteriile legale, adică trebuie să nu încalce dispoziţiile legale în vigoare. Mediatorul doar facilitează discuţia şi comunicarea între părţi, părţile sunt cele care dispun asupra soluţiei pe care doresc să o aplice’, a explicat Gorghiu.

Din 2006, de când s-a conturat legea, au existat nişte paşi foarte importanţi în direcţia implementării instituţiei medierii, a arătat deputatul.

‘Au fost obligate instanţele să recomande medierea. Lucrul acesta a generat un val de cauze trimise de la instanţele de judecată la mediator. În al doilea rând, s-a impus obligativitatea şedinţei de informare, care este gratuită, ceea ce a însemnat că pe un anumit număr de litigii, pe un anumit număr de obiecte de litigii, cum ar fi dreptul muncii, pe consum, pe litigiile de dreptul familiei, pe litigiile civile sub 50.000 de lei, se merge la şedinţele de informare gratuit. Nu mai e mult până la 1 august, când această şedinţă de informare obligatorie va prinde realmente contur, pentru că orice acţiune de depunere în instanţă a acestor tipuri de litigii va primi soluţia de inadmisibile şi va fi necesar să se meargă la mediator’, a subliniat Alina Gorghiu.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata