CE propune modificarea Directivei privind pachetele de călătorie pentru a o adapta la era internetului

0

Comisia Europeană (CE) a propus marţi modificarea Directivei europene din 1990 privind pachetele de servicii pentru călătorii, vacanţe şi circuite pentru a garanta drepturi consumatorilor care rezervă integral sau combinat astfel de oferte pe internet.

Până în prezent, protecţia oferită turiştilor s-a întemeiat pe dispoziţiile Directivei din 1990, care garantează protecţie consumatorilor care rezervă pachete prestabilite de servicii pentru vacanţe, în cadrul cărora sunt combinate mai multe servicii, cum ar fi zborul, cazarea la hotel sau închirierea unei maşini. Această protecţie include dreptul de a primi toate informaţiile necesare înainte de semnarea contractului, certitudinea că există o parte care îşi asumă răspunderea pentru executarea tuturor serviciilor incluse în pachet şi garantarea repatrierii în cazul falimentului unui operator de turism.

Reforma propusă de CE intervine pe fondul unei transformări fundamentale a pieţei turismului, turiştii preferând din ce în ce mai mult să-şi adapteze vacanţele astfel încât să corespundă cât mai bine propriilor lor exigenţe, optând în primul rând să recurgă la internet pentru a combina diferite formule turistice mai degrabă decât să aleagă dintr-un catalog un pachet prestabilit de servicii.

Normele în vigoare sunt dificil de aplicat în era internetului, în care consumatorii rezervă din ce în ce mai des online pachete personalizate, ceea ce conduce la o situaţie în care cumpărătorii nu ştiu dacă pot beneficia de protecţie, iar comercianţii nu au o viziune clară asupra obligaţiilor care le revin. Revizuirea actuală a dispoziţiilor din 1990 vizează în principal adaptarea la era digitală a Directivei privind pachetele de servicii pentru călătorii, ceea ce înseamnă că alţi 120 de milioane de consumatori care rezervă astfel de formule de călătorie personalizate vor fi, de asemenea, protejaţi de această reglementare, notează CE într-un comunicat de presă.

‘Vremurile s-au schimbat şi trebuie să actualizăm dispoziţiile existente pentru a ţine pasul cu evoluţiile pieţei. Normele UE privind pachetele de servicii turistice trebuie să fie adaptate cerinţelor erei digitale şi să răspundă aşteptărilor consumatorilor. Astăzi propunem o protecţie sporită pentru milioanele de consumatori care rezervă formule turistice personalizate. UE intervine pentru a garanta siguranţa şi liniştea turiştilor în cazul apariţiei unei probleme‘, a declarat comisarul european pentru justiţie, drepturi fundamentale şi cetăţenie Viviane Reding, în cadrul unei conferinţe de presă.

Pentru cumpărătorii de pachete tradiţionale şi personalizate, propunerea de CE prevede controale mai stricte în ceea ce priveşte vânzarea la suprapreţ, fixând un plafon de 10% pentru majorările de preţuri, şi obligaţia de a transfera reducerile de preţuri în circumstanţe echivalente.

De asemenea, se propune consolidarea drepturilor de anulare, în sensul că turiştii vor putea rezilia contractul înainte de plecare, plătind organizatorului o compensaţie rezonabilă. În plus, ei vor putea anula gratuit contractul înainte de plecare în caz de dezastre naturale, tulburări civile sau situaţii grave similare la destinaţie care le-ar putea afecta concediul, de exemplu atunci când ambasadele nu recomandă călătoriile către o anumită destinaţie.

Consumatorii vor trebui să fie informaţi, într-un limbaj simplu şi inteligibil, că organizatorul este responsabil de executarea corectă a tuturor serviciilor incluse în pachet, evitând divergenţele dintre normele naţionale privind identificarea părţilor responsabile.

Propunerea prevede că trebuie să existe un singur punct de contact în cazul apariţiei unor probleme în timpul derulării ofertei turistice, clienţii adresând plângeri sau cereri de compensaţie direct agenţiei de turism de la care au achiziţionat pachetul de vacanţă.

Pentru cumpărătorii altor formule de călătorie personalizate, propunerea CE prevede dreptul de a-şi recupera banii şi de a fi repatriaţi în cazul în care vânzătorul, transportatorul sau orice alt prestator de servicii dă faliment în timp ce aceştia se află în concediu, precum şi informaţii mai precise cu privire la partea responsabilă de executarea fiecărui serviciu în parte.

Modificarea directivei ar urma să aducă, de asemenea, beneficii firmelor, în măsura în care CE elimină obligaţiile în materie de informare, cum ar fi necesitatea de a retipări cataloage, garantând totodată recunoaşterea la nivel transfrontalier a sistemelor naţionale de protecţie în caz de insolvabilitate. În acelaşi timp, sunt excluse din domeniul de aplicare al directivei călătoriile de afaceri organizate, ceea ce ar urma să genereze economii de până la 76 de milioane de euro pe an.

Reforma propusă de CE este rezultatul unei consultări publice privind principalele limite ale dispoziţiilor existente privind pachetele de servicii pentru călătorii, a unor reuniuni cu reprezentanţii consumatorilor şi ai firmelor din sectorul turistic, precum şi al discuţiilor cu statele membre.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.