82% dintre români ar prefera ca Bacalaureatul să fie promovat de mai puţini elevi, dar bine pregătiţi

0

Aproximativ 82% dintre români consideră că ar fi mai bine ca examenul de Bacalaureat să fie promovat de mai puţini elevi, dar mai bine pregătiţi, decât mai mulţi şi mai slab pregătiţi, în timp ce 14% ar prefera ca promovabilitatea să fie mai mare, chiar dacă e în detrimentul calităţii, potrivit unui sondaj realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) şi dat publicităţii sâmbătă.

Potrivit studiului – „Percepţii privind examenul de Bacalaureat 2013” – , marea majoritate a românilor – 92% – spun că, în calitate de părinţi, n-ar plăti o sumă de bani pentru a se asigura că examenul este promovat de copii, în timp ce 8% sunt dispuşi să dea mită.

Întrebaţi ce părere au despre faptul că subiectele au fost diferenţiate anul acesta la proba de limba română la Bacalaureat în funcţie de profilul liceelor şi de orele alocate disciplinei, 48% dintre respondenţi au spus că au o părere bună, 17% – foarte bună, în timp ce 20% au o părere proastă şi 11% – foarte proastă.

Un sfert dintre români – 25% – consideră că profesorii sunt vinovaţi că în fiecare an se discută despre fraude la examenul de Bacalaureat, în timp ce 13% cred că vina aparţine părinţilor, 10% acuză sistemul educaţional, 10% – elevii, 8% – Ministerul Învăţământului, 6% – Guvernul şi 6% – jurnaliştii.

Un sfert dintre participanţii la studiu cred că nici părinţii care au dat mită pentru promovarea examenului de către copiii lor, dar nici elevii în cauză nu ar trebui pedepsiţi pentru aceste fapte, însă 86% dintre respondenţi cred că profesorii care au luat mită ar trebui pedepsiţi.

Aproape un sfert dintre cei chestionaţi – 24% – sunt de părere că elevii care au promovat examenul în schimbul unor sume de bani vor reuşi în viaţă.

În opinia a peste jumătate dintre respondenţi – 56% -, subiectele din 2013 de la Bacalaureat au fost mai uşoare decât în urmă cu un an, dar peste o treime dintre cei chestionaţi – 37% – apreciază că îmbunătăţirea promovabilităţii faţă de anul trecut se explică prin faptul că elevii au fost mai bine pregătiţi.

„Elementele de fraudă sunt receptate în mai mare măsură decât în alţi ani, dar percepţia asupra stării învăţământului românesc este în continuă apreciere. Pedepsirea fraudei este tratată diferit de către opinia publică: suntem mai permisivi atunci când vorbim despre părinţi sau copiii lor decât dacă ne referim la profesorii care au luat mită”, concluzionează IRES.

Mediatizarea cazului de la Liceul ”Dimitrie Bolintineanu” din Bucureşti şi dimensiunea penală a examenului de aici – care au generat o notoritate de 94% – sunt posibile cauze ale faptului că 31% dintre persoanele intervievate sunt de părere că în acest an au existat fraude la examen, în timp ce în 2012 percepţia fraudelor atingea o cota de doar 14%, iar în 2011 de 22%, explică realizatorii sondajului.

Totodată, numărul celor care cred că rezultatele obţinute de elevi reflectă nivelul real al cunoştinţelor acumulate este în scădere. Astfel, 60% dintre respondenţii sondajului din acest an împărtăşesc această părere, în timp ce în 2012 o pondere de 78% credeau că rezultatele obţinute de elevi reflectă nivelul real al cunoştinţelor.

Sondajul a fost realizat în zilele de 9 – 10 iunie, pe un eşantion de 1.148 de persoane de 18 ani şi peste şi are o marjă de eroare de plus/minus 3%.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.