Legea bicicliştilor în jungla urbană din România

0

Pornind de la dificultăţile majore cu care se confruntă bicicliştii în România – mai ales în traficul urban – deputatul PSD Carmen Moldovan şi deputatul UDMR Attila Korodi, iniţiatori ai platformei de comunicare şi acţiune comună Green Politics – au propus Parlamentului, în primăvara acestui an, adoptarea Legii Bicicliştilor, menită să reglementeze drepturile şi obligaţiile bicicliştilor.

Dan Bărboi

 

Ideea se bazează pe o iniţiativă a Asociaţiei Green Revolution, care cu câteva săptămâni înainte, lansase ideea unui proiect de lege care să reglementeze drepturile şi obligaţiile bicicliştilor, standardele şi tipurile de căi de circulaţie pentru biciclete, relaţia dintre biciclişti şi ceilalţi participanţi la trafic.

Iniţiativa beneficiază de sprijinul mai multor ONG-uri: Ecopolis, Portocala Mecanică, Freerider, Prima evadare, Clubul Nomad Multisport, SkirtBike, DirtBike, Cycling Romania, Clubul de Cicloturism Napoca, Federaţia Bicicliştilor din România, Biciclop, Asociaţia Komunitas, Atelierele Pegas, Asociaţia Bicicliştilor Amatori din Arad, unDAverde şi CarpatBike.

Mergând în continuarea acestei idei, Asociaţia Green Revolution a demarat săptămâna aceasta proiectul „Participarea cetăţenilor la elaborarea şi adoptarea legii biciclistului la nivelul Municipiului Bucureşti”, realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, administrat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile.

Proiectul urmăreşte implicarea cetăţenilor, factorilor de decizie, autorităţilor, experţilor în transport şi comunităţii de biciclişti în adoptarea politicii şi legislaţiei pentru circulaţia cu bicicleta în Bucureşti.

Scopul final al proiectului este adoptarea, în Consiliul General al Capitalei, a unei hotărâri privind normele tehnice de proiectare a căilor de circulaţie cu bicicleta – deja cunoscutele piste verzi pentru biciclişti – care vor sta la baza viitoarelor amenajări urbanistice.

În decursul celor şase luni ale proiectului, vor fi organizate conferinţe de presă şi dezbateri publice pentru a asigura participarea cetăţenilor la elaborarea soluţiilor de proiectare pentru căile de circulaţie cu bicicleta în Bucureşti.

„Noi încurajăm mersul pe bicicletă pentru un oraş sănătos şi mai puţin poluat, însă autorităţile publice trebuie să prioritizeze mersul pe biciclete şi să rearanjeze întregul spaţiu urban disponibil potrivit acestor priorităţi. Infrastructura necesară utilizării bicicletei este printre cele mai importante condiţii de dezvoltare a unui oraş prietenos cu bicicliştii,” afirmă Raluca Fişer, presedintele Green Revolution.

Potrivit Asociaţiei Green Revolution, un prim pas în vederea elaborării proiectului de lege este dezbaterea publică a „Documentaţiei Cadru pentru Realizarea Căilor de Circulaţie pentru Biciclete în Municipiul Bucureşti”.

Documentul tratează în capitole diferite:

–       Categoriile de biciclişti, biciclete, tipurile de călătorie şi zonele de conflict;

–       Tipurile de căi de circulaţie şi cele mai bune soluţii de integrare a acestora în funcţie de tipul străzilor, traficului, viteză;

–       Relaţia dintre biciclişti şi restul participanţilor la trafic;

–       Principiile care stau la baza realizării reţelelor de biciclete

Documentaţia-cadru reprezintă o sinteză a soluţiilor şi măsurilor adoptate în Anglia, Franţa, Irlanda, Germania, Canada, Belgia, precum şi studii internaţionale şi româneşti. Documentul este perfectibil şi, din acest motiv, Asociaţia Green Revolution solicită sprijin pentru:

  1. Obţinerea unor puncte de vedere oficiale şi amendamente din partea Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Ministerului Transporturilor, primăriilor şi autorităţilor locale, organizaţiilor neguvernamentale;
  2. Mediatizarea documentaţiei cadru;
  3. Realizarea proiectului „Legea Bicicliştilor”.

Documentaţia a fost realizată, prezentată şi supusă spre analiză în cadrul Grupului de Lucru pentru realizarea Planului Integrat de Mobilitate în Municipiul Bucureşti şi zona sa regională de influenţă în transport.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.