Muzeul în care dinozaurii sunt readuşi la viaţă

0 55

Cu 250 de milioane de ani în urmă, în aşa numita Eră mezozoică, au apărut  primii dinozauri, nişte reptile uriaşe şi impresionante, care au dominat Pământul mai bine de 140 de milioane de ani. Cu toate că ochiul omului nu a văzut vreodată aceste creaturi gigantice, pentru că ele au dispărut cu milioane de ani înainte de apariţia omului, ştim că au existat datorită numeroaselor fosile descoperite pe întreg globul pământesc.

Însă, dacă ajungeţi vreodată la Berlin, capitala Germaniei, veţi avea posibilitatea să vedeţi scheletele acestor animale gigantice într-un muzeu la fel de impresionant cum sunt exponatele lui, Muzeul de Istorie Naturală din Berlin, pe numele său german Museum für Naturkunde.

Muzeul a fost fondat în anul 1810 şi este celebru în toată lumea graţie scheletelor pe care le adăposteşte. Cu mai mult de 30 de milioane de obiecte de colecţie ştiinţifică şi o expoziţie fascinantă, Museum für Naturkunde este una dintre cele mai importante instituţii de acest gen din lume.

Muzeul este deschis vizitatorilor de marţi până vineri, între orele 9.30-18.00, în zilele de sâmbătă, duminică şi de sărbători programul este între orele 10.00-18.00, iar în fiecare zi de luni este închis. Taxa de intrare este de 6 euro pentru adulţi şi 3,5 euro pentru copii.

Muzeul este una dintre instituţiile cele mai importante la nivel mondial în cercetare şi biodiversitate şi evoluţie geo-ştiinţifică.

Colecţiile care se regăsesc în acest superb muzeu sunt direct legate de domeniul cercetării. Ele cuprind mai mult de 30 de milioane de articole legate de zoologie, palentologie, geologie şi mineralogie, extrem de importante pentru ştiinţă, şi desigur, pentru istoria lumii. Dintre cele 30 de milioane de exponate, doar 1 din 5000 sunt expuse publicului.

În cadrul muzeului se află o sală impresionantă, numită sala renovată a muzeului care are ca şi atracţie cel mai mare şi înalt dinozaur montat vreodată cu oase din toate muzeele lumii – Brachiosaurus brancai, unul dintre cei mai mari dinozauri care au trăit vreodată pe Pământ. Acesta este cel mai de preţ exponat al Muzeului de Istorie Naturală din Berlin, am putea numi chiar mândria muzeului. Dinozaurul are 13,27 metri înălţime, cu un gât lung şi tronează ca un lider în sala centrală a clădirii. Exemplarul este compus din oase fosilizate recuperate dintr-un sit din Tanzania, la începutul secolului al XX-lea. Cu excepţia câtorva vertebre din coadă, toate oasele aparţin aceluiaşi animal.

Tot aicişş în sală, se regăsesc alţi trei dinozauri ierbivori, şi anume unul pe nume Diplodocus care impresionează prin lungimea sa de 25 de metri, un altul numit Dicraeosaurus şi un stegozaurid carte are ţepi pe spate şi se numeşte Kentrosaurus.

Un alt exponat al muzeului, Allosaurus, impresionează prin capul său imens încă de la intrare, acolo unde se vând bilete.

Pentru a da şi mai multă viaţă muzeului, nemţii au aplicat în colţurile sălii, monitoare pe care rulează imagini cu dinozauri animaţi digital, şi care redau respectivele animale ca şi cum ar fi vii.

Instituţia ştiinţifică berlineză este celebră în lume şi pentru cel mai bine păstrat exemplar al celei mai vechi specii de păsări cunoscută până acum, şi anume Archaeopteryx-ul, care a trăit cu 150 de milioane de ani în urmă. Această specie este o verigă de legătură între reptile şi păsări.

Muzeul de Istorie Naturală din Berlin este o instituţie spectaculoasă din orice unghi am privi. Începând de la clădirea sa impunătoare, până la un interior care îţi ia ochii nu doar prin exponatele sale, ci şi prin elementele de design interior.

Clădirea este împărţită în mai multe săli. Sala principală se remarcă printr-un luminator, sală în care sunt expuse faimoasele schelete ale dinozaurilor, şi nu numai, aici se găsesc şi diverse fosile care aparţin unor vertebrate sau nevertebrate descoperite de cercetătorii germani imprimate în carierele de calcar din Germania.

O altă sală reprezintă munca pe care cercetătorii germani au depus-o în cadrul muzeului, şi anume cum au reconstituit ei aceste exponate atât de impresionante, cum au realizat colecţiile până au ajuns să ne impresioneze nouă câmpul vizual, cum sunt împăiate animalele şi cum sunt ele conservate.

Muzeul de Istorie Naturală deţine pe lângă faimoşii dinozauri, mai sus descrişi, şi o piesă originală de uraniu care stă la baza primei descrieri ştiinţifice făcute în muzeu.

Cele 30 de milioane de exponate sunt împărţite pe colecţii. Colecţia zoologică cuprinde peste 10 milioane de nevertabrate, peste 15 milioane de insecte, inclusiv gândaci, fluturi şi molii. Muzeul are şi o arhivă audio, care conţine aproximativ 120.000 de înregistrări cu sunete de animale. Colecţiile paleontologice cuprind 1,2 milioane de fosile nevertebrate, un număr de 1,1 fosile de nevertebrate, iar colecţiile mineral-petrologice impresionează prin 25.000 de exemplare de minerale şi 4.900 de fragmente de meteoriţi (cea mai completă colecţie din Germania).

Muzeul deţine un magazin de unde se pot cumpăra cărţi, diverse afişe, sau pur şi simplu suveniruri, cum ar fi tricouri şi figurine cu diverşi dinozauri.

Vizitatorii ce păşesc pragul muzeului sunt invitaţi să facă o călătorie în lumea cercetării. Muzeul se bucură an de an de un număr de 500.000 de vizitatori. Expoziţiile sunt completate şi de alte resurse, şi anume programe educaţionale ample pentru toate vârstele.

Ecaterina Pop