Prezenţa femeilor în emisiunile TV a crescut în 2013, dar a scăzut în cazul presei scrise

0 4

Numărul de prezenţe feminine în emisiunile de dezbateri a crescut în 2013 cu aproximativ 14% faţă de anul 2011, în timp ce ponderea acestora în presa scrisă a scăzut, potrivit cercetării „Imaginea femeii în societatea românească”, lansată marţi în Capitală.

Analiza media arată că, deşi prezenţa femeilor în emisiunile de tip talk-show a fost în 2013 de 26%, faţă de 12% în anul 2011, frecvenţa prezenţei bărbaţilor în astfel de programe rămâne mai mare.

În ceea ce priveşte numărul enunţurilor stereotipe şi al aluziilor sexuale în cadrul emisiunilor televizate acesta a scăzut în ambele situaţii, în schimb a crescut semnificativ numărul referirilor legate de aspectul fizic al unor personaje feminine mondene.

În cercetare se arată că bărbaţii prezenţi în emisiunile TV au abordat cu precădere aspecte legate de sfera profesională – 43% – iar în cazul femeilor, incidenţa discuţiilor şi aspectelor legate de viaţa personală a depăşit pragul de 50%.

În presa scrisă ponderea prezenţei femeilor a scăzut faţă de anul 2011. Astfel, în ceea ce priveşte prezenţa acestora în presa scrisă generalistă ponderea a scăzut cu 5% faţă de anul 2011, de la 22% la 17,7%, iar în presa tabloidă cu circa 3%, de la 37% la 34%.

Realizatorii studiului media au arătat că există un decalaj semnificativ de reprezentare a femeilor în domenii profesionale precum administraţia publică, sistemul sanitar sau politica. În publicaţiile generaliste, aproximativ 33% dintre femeile menţionate au fost prezentate în calitate de expert, în schimb, în presa tabloidă, peste 65% dintre experţii citaţi de jurnalişti au fost femei. Raportul media din 2011 arăta că jurnaliştii au încadrat bărbaţii mai des în categoria de expert (65%), decât femeile (35%).

În ceea ce priveşte publicitatea femeile sunt mai prezente decât bărbaţii. În acest caz predomină scenariile domestice şi reproduceri ale mediului familial în care rolurile domestice şi de îngrijire sunt, de regulă, alocate personajelor feminine, iar bărbaţii sunt, cel mai adesea, prezentaţi în ipostaze pasive, dar cu rol de partener sau de soţ, respectiv tată.

Analiza, prezentată de Mircea Toma, preşedintele ActiveWatch – Agenţia de Monitorizare a Presei, Ionuţ Codreanu – ActiveWatch şi Irina Sorescu – preşedinte executiv al Centrului Parteneriat pentru Egalitate, a fost realizată în perioada februarie-mai şi a cuprins analiza celor mai urmărite emisiuni de divertisment şi de dezbateri difuzate de posturile Antena 1, Antena 3, Realitatea TV, Prima TV, Pro TV şi TVR 1 şi a publicaţiilor Adevărul, Click, Libertatea şi Jurnalul Naţional.

În presa scrisă au fost analizate aproape 6.900 de articole, iar în cazul posturilor de televiziune 141 de emisiuni. În cazul publicităţii TV au fost identificate peste 380 de sporturi unice.

Lansarea cercetării media „Imaginea femeii în societatea românească” face parte din campania ALTFEM, realizată de TBWA/Bucureşti, ActiveWatch şi Centrul Parteneriat pentru Egalitate.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata