Absorbţia greşită a vămii în ANAF a dus la blocaj fiscal la nivel naţional

2

Procesul de reorganizare a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) prin absorbţia autorităţii vamale şi regionalizarea direcţiilor finanţelor publice a dus la un blocaj fiscal la nivel naţional, susţine Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Vameşilor ,,Pro Lex’.

Reprezentanţii sindicatului avertizează că, în lipsa comunicării deciziilor de numire pe noile funcţii şi a noilor atribuţii, angajaţi Direcţiilor Regionale pentru Accize şi Operaţiuni Vamale nu şi-au putut exercita activitatea.

„Problema este că s-au desfiinţat unele structuri şi înfiinţat altele, fără să se comunice angajaţilor deciziile de numire pe noile funcţii şi noile atribuţii. În aceste condiţii, nimic nu s-a mai mişcat prin Direcţiile Regionale pentru Accize şi Operaţiuni Vamale şi aparatul central al fostei autorităţi vamale. Practic, de la 1 august a.c. până la îndeplinirea formalităţilor de organizare şi de resurse umane nu mai avem control la produsele accizate, nu mai avem supraveghere vamală şi nici încasări a creanţelor”, se spune într-un comunicat al Pro Lex.

Potrivit Pro Lex, joi s-a refuzat plata unor importante sume de bani datorate statului de către debitori, în baza unor titluri executorii, pe motivul că nu se ştie dacă conturile bancare mai sunt valabile.

„Situaţia se putea evita dacă ANAF ar fi prevăzut o prevăzut o perioadă tranzitorie până la preluarea şi încadrarea efectivă a personalului vamal pe noile funcţii, astfel cum a propus Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Vameşilor Pro Lex”, se mai spune în comunicat.

Prin Hotărârea Guvernului nr. 520/2013, începând cu data de 1 august s-au abrogat Hotărârea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi Hotărârea Guvernului nr. 110/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a Vămilor. Potrivit acestei hotărâri de guvern, ANAF s-a reorganizat prin absorbţia autorităţii vamale şi regionalizarea direcţiilor finanţelor publice.

Restructurarea ANAF reprezintă o precondiţie pentru implementarea ‘Proiectului de modernizare a administraţiei fiscale’, proiect pentru care s-a semnat un acord de împrumut cu Banca Mondială în valoare de 70 de milioane de euro în data de 8 mai 2013.

Potrivit ANAF, în cadrul reorganizării s-a avut în vedere implementarea unei noi strategii de resurse umane şi simplificarea procesului decizional. Prin procesul amplu de reorganizare a Fiscului, conducerea MFP preconizează o serie de schimbări cu impact major în îndeplinirea obiectivelor asumate de combatere şi prevenire a evaziunii fiscale şi de creştere a eficienţei în ceea ce priveşte colectarea veniturilor: crearea nivelului regional, crearea structurii antifraudă, implementarea unei noi strategii de resurse umane şi simplificarea procesului decizional.

Guvernul a aprobat pe 24 iulie modificarea şi completarea unor acte normative vizând redefinirea structurii organizatorice a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), precum şi realocarea corespunzătoare a resurselor umane. În ce priveşte redefinirea structurii organizatorice a ANAF, s-a urmărit, în principal, fuziunea prin absorbţie şi preluarea Autorităţii Naţionale a Vămilor (ANV), preluarea activităţii Gărzii Financiare (GF) şi desfiinţarea acesteia, înfiinţarea unei structuri de antifraudă fiscală în cadrul ANAF, cu atribuţii sporite, precum şi înfiinţarea direcţiilor regionale ale finanţelor publice.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

loading...
Citește și
2 Comentarii
  1. Esthera spune

    Inspectia fiscala pe accize in Romania dispare practic odata cu reorganizarea prin OUG 74/2013 respectiv incepand cu 01.08.2013 odata cu trecerea inspectiei de la fostele DJAOV ( vama ) la structurile teritoriale ce au preluat si activitatea de inspectie pe accize ( administratiile judetene a finantelor publice – AJFP, directia generala de administrare a marilor contribuabili – DGAMC ). Inspectorii fiscali pe accize de la DJAOV au primit preavize pentru eliberare din functii in loc de a fi preluati la AJFP si DGAMC, iar inspectorii fiscali de la AJFP si DGFP doar cred ca se pricep la inspectia pe accize !!! Un inspector pe accize nu se poate forma decat in 4-5 ani, pentru ca pe langa cunoasterea Codului fiscal, a normelor si instructiunilor in vigoare ( cateva zeci de modificari in ultimii 5 ani ), trebuie sa studieze temeinic si tratate, lucrari universitate din diverse domenii politehnice specifice, si mai ales trebuie sa conlucreze si lucreze mai intai in realizarea de operatiuni de vamuire, pentru cunoasterea incadrarii tarifare a produselor cu vamesii-ingineri, aspect fara de care orice inspectie pe accize ramane doar o iluzorie inspectie in domeniul fabricatiei, transformarii, procesarii, detinerii, circulatiei, comercializarii produselor accizabile !!! Toate aceste aspecte concura deci la constatarea disparitiei efective a adevaratei inspectii fiscale pe accize in Romania dupa reorganizarea ANAF din iulie 2013 !!! Ce vor face inspectorii de la AJFP si DGAMC atunci cand vor trebui sa se pronunte si asupra accizelor , va fi un simulacru de inspectie, nevand cunostintele si expierenta inspectorilor pe accize de la vami , iar ca atare nu vor avea nici cum sa s descopere evaziunea fiscala din domeniul cu grad maxim de risc fiscal cum este acesta al accizelor !!! Inspectorii in cauza vor fi si sub riscul savarsirii de fapte penale prin nedescoperirea evaziunii in cauza !!! Fostii inspectori de la fostele DJAOV vor face sesizari penale impotriva sefilor si inspectorilor de la AJFP si DGAMC ce nu vor descoperi evaziunea pe linie de accize de la operatorii economici cuprinsi in control !!! Iata cum reorganizarea ANAF de catre PSD+PNL va destabiliza finantelor tarii, evaziunea pe accize devenind in conditiile de mai sus o certitudine !!! Doar Ponta si Chitoiu pot crede ca structura antifrauda va descopri evaziunea pe accize !!! Iluzii pierdute, dar cu consecinte pentru bugetul de stat !!! PSD si PNL oare sunt de capul lor ??? Ca vor pierde alegerile din 2014 este o certitudine, dar atentatul la finantele tarii trebuie trat penal !!!

  2. george spune

    De ce s-au dat preavize pentru eliberare din functii doar inspectorilor pe linie de accize de la fostele DJAOV ??? De ce nu s-au dat preavize si inspectorilor de la activitatea de inspectie fiscala de la fostele DGFP judetene ??? Tratamentul juridic, legal, este aceleasi si pentru unii si pentru altii !!!! Daca numarul de posturi pentru inspectia fiscala pe total Directie generala regionala a finantelor publice (DGRFP ) Iasi, nu este mai mic decat cel rezultat din insumarea posturilor de inspectori de la activitatile de inspectie fiscala ale fostelor DRAOV, DJAOV, DGFP adiacente noii DGRFP, atunci este ilegala emiterea de preavize inspectorilor de la fostele DRAOV, DJAOV , criteriul eliberarii din functie in situatia reducerii de posturi incadrabil in prevederile art.99 alin.(1) lit.b) din Legea nr. 188 / 1999 , nefiind aplicabil niciunui inspector fiscal de la activitatile de inspectie fiscala atat de la fostele DRAOV, DJAOV cat si de la fostele DGFP judetene !!! Iar daca per contrario, respectivul numar ar fi mai mic, atunci de ce nu s-au dat preavize si inspectorilor de la activitatea de inspectie fiscala de la fostele DGFP judetene in cauza ??? De mentionat ca sistemul juridic al preluarii prin absortie in noua DGRFP Iasi s-a realizat atat pentru fostele structuri vamale ( DRAOV, DJAOV ) cat si pentru cele foste fiscale ( DGFP judetene ) !!! Iar daca noile birori vamale de interior s-au format pe scheletul fosteleor DJAOV , nu acelasi lucru s-a intamplat in situatia noilor Administratii judetene ale finantelor publice ( AJFP ) care potrivit OUG 74/2013 si HG 520 /2013 s-au creat pe scheletul fostelor AFP din resedintele de judet si nu pe cel al fostelor DGFP judetene !!! Iar daca la emiterea de preavize pentru eliberarea din functii a inspectorilor de la activitatile de inspectie fiscala ar fi operat criteriul incetarii activiatii pentru fostele structuri organizatorice ( DRAOV, DJAOV, DGFP ), respectiv conform art.99 alin.(1) lit.a) din Legea nr.188/1999, atunci, de asemenea ar fi trebuit aplicata tot o unica procedura, a eliberarii de preavize pentru tot personalul respectivelor structuri si nu doar pentru cel de la activitatea de inspectie pe accize de fostele DRAOV, DJAOV !!! Cea mai certa concluzie este insa cea a analizei la nivel de ANAF si anume daca numarul posturilor pentru inspectorii de la activitatea de inspectie fiscala dupa reorganizare nu este mai mic decat cel dinaintea masurii ( rezultat din cumuarea posturilor de inspectie accize de la fostele DRAOV, DJAOV ) cu cel al posturilor de la activitatea de inspectie fiscala de la fostele DGFP judetene), atunci nu trebuie emis nici un preaviz pentru eliberarea din functii a inspectorilor proventi din amintitele foste structuri. !!! Asadar, atentie, fapta de abuz in serviciu pentru emitentii de preavize de genul celor anterior expuse, eate evidenta !!!Si inca ceva, ca motivatie a reorganizarii a fost si aceea a numarului deficitar de inspectori la activitatea de inspectie fiscalsa. ca urmare de ce s-au dat preavize inspectorilor pe accize din DGRFP Iasi ??? Ce s-a urmarit, cumva incadrari frauduloase in locul inspectorilor pe accize ???

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.