Beneficiile sucului de sfeclă roşie

0

Beneficiile sucului de sfeclă roşie asupra sănătăţii au fost apreciate de mii de ani, fiind un remediu comun chiar şi pentru vechii romani. Pe lângă aceste lucruri, studiile efectuate în ultimii ani au identificat un nou şi incitant potenţial beneficiu al sucului de sfeclă roşie şi anume, creşterea rezistenţei organismului.

Ce au descoperit cercetările recente, privind sucul de sfeclă roşie?

Primul studiu revoluţionar, care a examinat impactul sucului de sfeclă roşie asupra rezistenţei corpului, a fost realizat de cercetătorii de la Universitatea Exeter, din Marea Britanie, în anul 2009. Mai simplu spus, cercetătorii au descoperit că sportivii care consumau aproximativ 600 ml de suc de sfeclă roşie, zilnic, timp de şase zile consecutive puteau practica exerciţii cu 16% mai mult, decât atunci când aceştia primeau medicamente de tip placebo.

Un alt studiu efectuat de cercetătorii de la Universitatea Exeter, a confirmat consistenta sucului de sfecla rosie, permiţând corpului să se acomodeze cand este consumat regulat. Alte studii au constatat că sucul de sfeclă roşie, consumat cu doar câteva ore sau zile înainte de o competiţie sportivă, nu va avea, cel mai probabil,  nici un efect asupra rezistenţei corpului.

  • Cum poate sucul de sfecă roşie să crească rezistenţa corpului?

Sucul de sfeclă roşie conţine, în mod natural, cantităţi mari de nitraţi şi antioxidanţi. În ceea ce priveşte rezistenţa la efort, aceşti nitraţi sunt transformaţi de către organism, în oxid nitric, un compus capabil de a spori fluxul sângelui şi de a scade tensiunea arterială, prin lărgirea şi relaxarea vaselor de sânge. La rândul lor, muşchii sunt alimentaţi cu mai mult sânge bogat în oxigen, fiind capabili să funcţioneze mai bine. Teoretic, nitraţii benefici din sucul de sfeclă roşie, au capacitatea de a îmbunătăţi abilităţile sportive ale organismului. De aceea, sucul de sfeclă roşie este considerat superior consumului de sfeclă gătită deoarece procesul de gătire poate deteriora unii dintre nitraţii naturali din sfeclă.

  • Studiile empirice sprijină consumul sucului de sfeclă roşie

Sucul de sfeclă roşie a devenit deja un supliment alimentar popular pentru mulţi sportivi de performanţă, fiind utilizat pe scară largă de către sportivi, în timpul Jocurilor Olimpice de Vară, din 2012. Mulţi dintre aceşti sportivi au ajuns chiar să şi declare că sucul de sfeclă este un factor major care contribuie la performanţele lor. Ca o soluţie complet naturală, sucul de sfeclă roşie este considerat un mijloc de a obţine avantaje naturale, legale, în competiţiile sportive.

  • Beneficiile suplimentare ale sucului de sfeclă roşie

Vechii romani foloseau sucul de sfeclă ca şi tratament pentru febră şi constipaţie şi, totodată, îl considerau un afrodisiac iar cu timpul, acest fapt a fost susţinut ştiinţific.

Studii mai recente au dovedit că sucul de sfeclă roşie poate reduce tensiunea arterială, îmbunătăţeşte fluxul sângelui, acţionează ca un agent de detoxifiere al sângelui şi ficatului şi este o sursă fabuloasă de diferite substanţe nutritive.

  • Sucul de sfeclă roşie scade tensiunea arterială

Sucul de sfeclă roşie ajută la scăderea tensiunii arteriale.” Un pahar pe zi ajută la scăderea cu 7% a tensiunii arteriale iar doza aproximativă ar trebui să fie de o ceaşcă”,  spun cercetătorii.

Efectul este produs de căte nivelurile ridicate de  nitraţi naturali, din sol. Concentraţii mari de nitraţi există, de asemenea, în ţelină, varză şi alte legume cu frunze verzi cum este spanacul şi unele salate verzi. Consumul de alimente cu un conţinut ridicat de nitraţi din sol, declanşează o serie de reacţii chimice în sânge. Aceste reacţii ajută la creşterea cantităţii de oxigen în unele zone ale corpului în care nu se face o aprovizionare suficientă cu oxigen.
Efectele benefice ale nitraţilor din sfecla roşie

Sucul de sfeclă roşie care a fost utilizat în cadrul unei cercetări, conţinea în jur de 0,2 grame de nitrat alimentar, aceeaşi cantitate găsită într-un castron mare de salată verde sau în două  sfecle. Amrita Ahluwalia, principalul autor al studiului şi profesor de farmacologie vasculară la Barts şi la Şcoala Medicală din Londra, a declarat: „Am fost suprinşi de cât puţin nitrat a fost nevoie pentru a vedea un efect atât de mare. Sperăm ca sporirea consumului de legume cu un conţinut ridicat de nitrat alimentar, cum sunt salatele sau sfecla roşie, să fie un stil de viaţă care să îmbunătăţească sănătatea vasculară”.

În Marea Britanie, sucul de sfeclă roşie se găseşte în aproape toate magazinele alimentare naturiste şi, de obicei, costul unei sticle este de două lire. S-a estimat că 16 milioane de oameni din Marea Britanie, au hipertensiune arterială, fără a-i include pe cei care nu ştiu că au, acest lucru fiind un risc major de a dezvolta boli de inimă, accidente vasculare cerebrale şi insuficienţă renală.

Schimbarea stilului de viaţă prin reducerea consumului de sare şi alcool şi includerea mai multor exerciţii fizice, zilnice, poate controla tensiunea arterială. De asemenea, există o serie de tratamente medicamentoase pentru cei care se confruntă cu această problemă.

O tensiune arterială cu un nivel ridicat este cea care depăşeşte 140/90 mm Hg. Prima cifră care reprezintă tensiunea sistolică, este acea tensiune  „rapidă”, care are loc cu fiecare bătaie a inimii.

La cel mai recent studiu realizat, au participat opt femei şi şapte bărbaţi, cu tensiune sistolică între 140 şi 159 mm Hg, dar care nu luau medicamente pentru scăderea acesteia. Participanţii au băut 250 ml suc de sfeclă roşie sau apă care conţinea o cantitate mică de nitrat şi le-a fost monitorizată presiunea sângelui timp de 24 de ore, arată un raport al Asociaţiei Americane pentru Inimă. Comparativ cu persoanele care au băut apă, cele care au consumat suc de sfeclă roşie, au avut tensiunea arterială redusă cu aproximativ 10 mm Hg. Efectul a fost mai accentuat după trei-şase ore de la momentul în care au băut sucul, dar s-a menţinut chiar şi după 24 de ore.

  • Sucul de sfeclă roşie poate fi consumat de toată lumea?

 

Dacă sucul de sfeclă roşie poate fi, în mod particular,  deosebit de benefic pentru sportivii de performanţă, trebuie să ştiţi că este benefic, în general, aproape pentru toată lumea. Unii se pot bucura de beneficii mai mari decât alte persoane, deoarece sucul de sfecă roşie nu este adecvat pentru toţi, ca de exemplu, femeile gravide, cei care iau medicamente pentru  hipertensiune arterială sau cei cu probleme cardiace. Sunt aşteptate cercetări noi şi altele sunt în curs de desfăşurare, pentru a ne dezvălui mai multe informaţii cu privire la beneficiile sucului de sfeclă.

Ca întotdeauna, e bine să luaţi în considerare şi să evaluaţi circumstanţele sănătăţii voastre proprii, înainte de a începe noi tratamente. Totuşi, dacă vă hotărâţi să încercaţi sucul de sfeclă roşie, dar nu sunteţi prea încântaţi de gustul său, atunci combinaţi-l cu sucul făcut din alte câteva bucăţi de fructe, cum ar fi merele.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.