Bitcoin, viitorul non-bancar al valutelor

0

Folosirea banilor, monezi şi bancnote pe care le purtaţi în portmonee sau cei din conturile bancare, se bazează pe marketing, pe încrederea în guverne şi bănci, spune Paul Kemp-Robertson pe Ted.com.

Bitcoin-ul e o cripto-monedă, o monedă virtuală, artificială, este cea mai performantă valută a lumii. A fost fondat în 2008 de un programator anonim care a folosit pseudonimul Satoshi Nakamoto. Bitcoinii se dau prin procesul de „extracţie”. Astfel există o reţea de calculatoare puse să rezolve o problemă matematică foarte complexă şi persoana care reuşeşte să o rezolve primeşte Bitcoinii. Se emit Bitcoinii, sunt înregistraţi într-un registru contabil public numit „Blockchain” apoi se rulează devenind o monedă, totul complet descentralizat, acesta fiind şi motivul pentru care sunt atât de populari.

Aceste monede nu sunt puse la dispoziţie de stat, ele sunt regularizate de o reţea, iar reţeta succesului lor constă în faptul că sunt privaţi, anonimi, rapizi şi ieftini.

S-a ajuns în punctul în care au existat fluctuaţii uriaşe ale Bitcoinului. Astfel, a urcat de la valoarea de 13 dolari la 266, în decursul a patru luni, apoi a căzut la jumătatea valorii în şase ore. La ora actuală, valorează în jur de 110 dolari, dar câştigă teren în continuare. Furnizorii de servicii, cum ar fi cei de la Reddit sau WordPress, acum acceptă şi Bitcoin ca formă de plată. Şi asta dovedeşte că lumea are încredere în tehnologie şi începe şi să pună la îndoială instituţiile tradiţionale şi modul de gândire despre valute şi bani.

Recent a fost făcut un sondaj Gallup care a evidenţiat că, în America, încrederea în bănci e la un minim absolut de circa 21%. Oamenii au mai multă încredere în oamenii de afaceri decât în guverne şi cei care-i conduc. Gândindu-ne la bani, ei sunt literalmente expresia unei valori consensuale. Acum, în era digitală, se întâmplă să putem cuantifica valoarea în multe feluri şi o facem mai uşor. Uneori modul în care cuantificăm aceste valori uşurează cu mult crearea unor forme noi şi valide de monedă. În acest context, puteţi înţelege că reţele ca Bitcoin încep brusc să aibă mai multă raţiune.

În zilele noastre, reputaţia a devenit o valută. Reputaţia se clădeşte pe încredere, consecvenţă şi transparenţă. Deci, dacă te-ai decis să ai încredere într-o marcă, doreşti o relaţie, vrei să te angajezi alături de acel brand, de fapt participi deja în mai multe forme noi de monedă.

The Economist a scris acum câţiva ani că în lume există mai multe mile air miles nerăscumpărate decât bancnote de dolari în circulaţie.De exemplu, Amazon a lansat recent monedele Amazon. Astfel, se pot cumpăra aplicaţii şi se pot face achiziţii din cadrul acelora, dar ne gândim tot la Amazon, la acele barometre ale încrederii , în care se vede că lumea începe să aibă încredere în mărci, în special în cele în care cred mai mult decât în guverne. Însă Amazon ar putea duce asta mai departe, ar putea deveni o extensie naturală, s-ar putea cumpăra şi produse.

În Africa, în schimb, difuzarea devine o monedă în sine. Acolo, mobilul e rege, oamenii fiind obişnuiţi să transfere bani, să facă plăţi prin telefonul mobil. Unul din cele mai concludente exemple din perspectiva brandului pe rol, e Vodafone în Egipt. Aici multă lume face cumpărături la piaţă şi în magazine particulare foarte mici. Banii mărunţi sunt o problemă, dacă cumperi o mulţime de lucruri trebuie să ţi se restituie 10, 20 de cenţi. La magazin se tinde să ţi se dea în schimb lucruri cum ar fi o ceapă, o aspirină sau o gumă pentru că nu au să vă dea rest.

Când cei de la Vodafone au constatat această problemă, au creat o unitate mică de schimb pe care au denumit-o Fakka ce se dă de proprietarii magazinelor către clienţi, acest credit mergând direct în telefonul mobil.

Cauzează oare tehnologia ca bancnota să se demodeze? Decuplăm banii de stat? Mărcile încep să umple golurile. Corporaţiile astupă goluri pe care guvernele nu-şi permit să le umple.Vom fi nevoiţi oare, în viitor, să cumpărăm o cafea folosim bancnotele din portmoneu sau o monedă virtuală?

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.