Cum să mai fugim puţin de stres?

0

Toate bune si frumoase, am identificat stresul, stim sa il identificam, dar cum sa mai fugim putin de el? Pana la urma, acesta e scopul: sa fim mai relaxati pentru a simti din plin gustul placerilor vietii… Tehnici de relaxare se gasesc decrise peste tot, noi sugeram doar cateva la indemana, gratis, dar esentiale, scrie psychologies.ro.

Desi pare uneori simplu, multi dintre noi nu identifica realmente stresul, nici nu isi dau seama cat sunt de obositi ori de supusi presiunilor de tot felul. Cu alte cuvinte, ei nu isi dau seama ca sunt aproape de epuizare. Dorm putin, mananca pe apucate, incearca sa faca pace intr-o familie poate nu din cele mai armonioase si lasa de la ei… pana in momentul in care nimic nu mai are sens si se instaleaza depresia.

Chiar si atunci, nu stiu ce li se intampla, nu recunosc simptomele, si merg inainte in virtutea inertiei, incercand sa se mentina pe linia de plutire. Tot mai dificil, de altfel. Depresia se instaleaza adesea pe un fond de oboseala cronica. Dar cum sa nu ajungem acolo?

  • Ai grijă de corp

Corpul este baza, biologia, fundatia sufletului. Daca ne comportam cu salbaticie cu el, daca nu dormim suficient (sapte-opt ore pe noapte sunt „parametrul“ mediu de somn necesar functionarii unui adult activ), daca mancam prost (prin asta se intelege si alimente sarace nutritiv, nesanatoase), daca nu facem sport macar de cateva ori pe saptamana (nu exista scuza „nu am timp“, iar mersul pe jos alert, jumatate de ora, e benefic), mai devreme sau mai tarziu vom plati.

Colesterol marit, cord cu probleme, stare de oboseala cronicizata, libidou in „berna“ si lipsa randamentului. Sa invatam sa decodam limbajul corpului, sa fim atenti la mesajele de epuizare, sa nu punem presiune inutil asupra lui. Daca nu facem noi asta, nimeni nu o va face pentru noi.

  • Să ne relaxăm zilnic

Oare toate e-mailurile merita un raspuns? Oare toate solicitarile copiilor merita ascultate? Oare toate invitatiile trebuie onorate? Sa mai invatam sa spunem si „nu“. Sa invatam sa ne precizam limitele personale, sa ii educam pe ceilalti cu privire la spatiul personal simbolic in care nu au voie sa intre. De pilda, o seara pe saptamana sa fie dedicata numai si numai ingrijirii personale sau cinei cu prietenii cei mai buni, sau oricarui gest care ne face bine si nu ne solicita.

Familia stie despre acest ritual si il respecta. Relaxarea e la fel de importanta ca si prezenta si participarea la viata comuna. Este mai important sa ne relaxam cu regularitate si fara culpabilitate, decat sa mizam pe faptul ca un concediu prelungit compenseaza pentru tot stresul de peste an.

  • Să cultivăm mici plăceri

„Patru placeri pe zi“, scria o autoare de carti motivationale, Evelyne Bissone Jeufroy, a carei carticica a fost tradusa la Ed. Trei. Chiar asa, ba chiar mai multe, daca avem timp! Fie ca este traseul de 10 minute dupa covrigi, dupa colt, fie ca sunt 5 minute de stretching pe balconul firmei, fie ca e paharul cu vin de dupa program…

Cu cat sunt mai multe micile activitati placute cotidiene (subliniez, cotidiene), cu atat micsoram stresul si ne incarcam bateriile pentru probleme… Nu trebuie sa fie lucruri complicate, ci constante si cotidiene. Dar este la fel de important sa fie activitati mici, care „rup“ ritmul celor mari, importante. Relaxarea se obtine printr-o activitate diferita, nu neaparat prin repaus.

  • Sport, sport sport

Nu se poate insista suficient asupra importantei sportului in viata. Pur si simplu, e esential. Omul nu a evoluat ca sa fie o creatura care sta opt ore la birou. Omul a evoluat in savana, intr-o dinamica fizica constanta. Multe din bolile grave de azi sunt o combinatie de stres cu sedentarism: obezitatea, cancerul, diabetul.

Sursa naturala de endorfine (dupa 40 de minute de alergare la viteza medie, apare asa-numita stare de runner’s high, o stare de bine, de relaxare si de energie), modalitate de ardere a caloriilor si de hormoni de calmare, sportul e o binecuvantare. Cum am mai spus, nu e necesar sa ne epuizam toata energia la sala, de doua ori pe saptamana, sa facem toate exercitiile si sa cadem de pe baricade doua zile, din cauza febrei musculare. E mai important sa fie exercitii zilnice, medii ca intensitate. Efectul relaxant e garantat!

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.