Bacteriofagii: viruşii care ne salvează viaţa

Trăim într-o mare invizibilă de microbi din momentul în care ne naştem, îi respirăm, îi înghiţim, îi purtăm sub piele. Mai mult de 90% din ADN-ul din corpul tău, de fapt nu este al tău, ci aparţine acestor microbi, ne spune Dr. Mercola.

În scopul de a te menţine sănătos, organismul tău trebuie să rămână pregătit într-o stare perpetuă de luptă, astfel încât să poată controla organismele patogene care te îmbolnăvesc şi să le menţină pe cele benefice, care te păstrează sănătos.

În acest sens, organismul tău trebuie să înveţe diferenţa dintre microorganismele utile şi cele dăunătoare. Dar cum se realizează acest lucru? Un studiu nou realizat la Universitatea din San Diego aruncă o lumină nouă asupra acestui proces uimitor. Secretul constă într-unul dintre cele mai subapreciate fluide din corp: mucusul.

Acest strat de substanţă din interiorul gurii, nas, pleoape, tractul digestiv, plămâni şi alte organe joacă unul dintre cele mai importante roluri în sistemul imunitar. Fiecare dintre noi produce aproximativ un litru de mucus în fiecare zi.

De ceva timp, cercetătorii au descoperit că mucusul este încărcat cu viruşi. Nu este tocmai plăcut ceea ce auziţi acum, însă e un lucru bun. Ei au descoperit un tip de virus numit bacteriofag, numit scurt fag, prezent în număr mare în aproape toate probele de mucus. Oriunde există bacterii, acolo sunt şi bacteriofagii, căci ei depind de bacterii în supravieţuirea lor.

De exemplu, în saliva care înconjoară gingiile, s-au descoperit aproximativ cinci bacteriofagi la fiecare bacterie. Aceşti viruşi sunt diferiţi de cei umani, animali sau vegetali. Fagii invadează celulele bacteriene şi le distrug, sau le determină să se autodistrugă. A fost dezvoltată şi o formă de terapie care se foloseşte de bacteriofagi, denumită „fagio terapie”.

Bacteriofagii sunt mai puternici decât antibioticele. Şi chiar dacă fagii au aplicabilitate mai restrânsă decât acestea, ei au unele avantaje incontestabile faţă de antibiotice. Spre exemplu, bacteriile dezvoltă rezistenţă şi în cazul fagilor, însă sunt suficiente câteva săptămâni pentru a crea bacteriofagi capabili să atace o bacterie care şi-a schimbat tulpina. Crearea unui antibiotic pentru o bacterie cu tulpină nouă poate dura ani de zile.

• Aplicaţii terapeutice pentru bacteriofagi

Bacteriofagii sunt folosiţi pentru a trata o varietate de infecţii bacteriene şi sunt consideraţi siguri. Singurul obstacol care stă în calea fagio terapiei este lipsa de interes a companiilor farmaceutice, deoarece nu pot scoate profit de pe urma fagilor, aşa cum o fac cu antibioticele. În Rusia, spre exemplu, fagii au fost folosiţi cu succes în multe aplicaţii.

Prima utilizare a bacteriofagilor a fost în anul 1921, în Franţa, pentru combaterea bolilor infecţioase. În 1930, Stalin a adus fagio terapia în Uniunea Sovietică pentru a trata trupele comuniste de dizenterie.

Bacteriofagii sunt, aşadar, virusuri care pătrund în celula bacteriană şi o folosesc în propriul lor interes, adică pentru a se perpetua, după care, mai devreme sau mai târziu, o distrug. Bacteriofagii pot acţiona local, la nivelul infecţiei şi luptă împotriva ei până o înlătură, pe când antibioticele sunt metabolizate, se difuzează în organism scăzându-le concentraţia, apoi, într-o anumită proporţie, mai sunt şi eliminate natural din corp.

Bacteriofagii au fost folosiţi pentru a vindeca bolile plantelor. Spitalele din Republica Georgia, spre exemplu, înainte de oricare intervenţie chirurgicală, pulverizează camerele de operaţie pentru a reduce riscul de infecţie.