Certificatele de cazier judiciar, eliberate automat şi rapid în urma implementării unui proiect european

0

Certificatele de cazier judiciar pentru persoanele fizice şi juridice vor fi eliberate rapid, în sistem automat, în urma implementării unui proiect european a cărui conferinţă de închidere a avut loc luni.

Prin proiectul „ROCRIS – Sistemul informatic al cazierului judiciar român” s-au creat premisele ca în limitele legii toate instituţiile din sistemul naţional de apărare, ordine publică, siguranţă naţională şi justiţie să aibă acces în mod operativ la baza de date creată prin transferarea pe suport magnetic a evidenţelor manuale ale cazierului judiciar.

Programul a avut drept obiectiv realizarea unei baze de date informatizate a persoanelor înscrise în evidenţele cazierului judiciar naţional (ROCRIS) care să poată fi capabilă să se interconecteze, să respecte şi să asigure funcţionarea Sistemului european de informaţii cu privire la cazierele judiciare (ECRIS).

Alte avantaje ale implementării acestui sistem sunt: eliberarea certificatelor de cazier judiciar şi de copii de pe cazierul judiciar de la orice unitate de poliţie conectată la sistem, furnizarea în sistem automat şi rapid a copiilor securizate de pe cazierul judiciar, într-un format standard, care să conţină informaţiile reglementate prin lege pentru instituţiile din sistemul de apărare, ordine publică, siguranţă naţională şi justiţie, realizarea accesului concurenţial şi diferenţiat în funcţie de drepturi legale, integrarea sistemului de cazier judiciar cu alte sisteme informatice ale instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică, siguranţă naţională şi justiţie, folosirea pentru introducerea şi actualizarea datelor a infrastructurii IT&C a unităţilor de poliţie, punerea la dispoziţie a unei interfeţe standard pentru organele de urmărire penală, instanţele de judecată, instituţiile din sistemul de apărare, ordine publică, siguranţă naţională şi justiţie, punerea la dispoziţie a unei o interfeţe informatice standard pentru furnizarea de către Ministerul Justiţiei şi Ministerul Public, la solicitarea MAI, a datelor necesare actualizării permanente a bazei de date a cazierului judiciar în format electronic.

„Necesitatea informatizării cazierului rezultă din faptul că toate operaţiunile legate de activitatea de evidenţă a cazierului erau manuale, informaţiile referitoare la persoanele condamnate ori împotriva cărora s-au luat măsuri cu caracter penal sau administrativ conform Codului penal erau ţinute pe fişe de carton, acum aceste informaţii se implementează direct în sistem (…) pe linie de certificate de cazier judiciar anual eliberăm în jur de 2 milioane de certificate, solicitări de verificări avem şi aici aproximativ 1 milion în fiecare an, date introduse în cazier, ceea ce primim noi de la parchete, instanţe de judecată şi de la instituţiile abilitate europene sunt circa 400.000 anual”, a declarat directorul Direcţiei Cazier Judiciar, Statistică şi Evidenţe Operative, Constantin Predescu.

La rândul său, subsecretarul de stat în MAI Lucian Guran este de părere că prin acest sistem s-a intrat în normalitate. „Era normal să poţi oferi cetăţeanului în timp optim acel certificat de cazier de care el avea nevoie. Era normal ca toate celelalte instituţii de aplicare a legii care au atribuţii în cadrul procesului penal să aibă posibilitatea de a verifica în timp util anumite date din cazierul judiciar”, a spus Guran.

Contractul de grant a fost semnat între Inspectoratul General al Poliţei Române în calitate de beneficiar şi Comisia Europeană pe 10 decembrie 2010, activităţile desfăşurându-se pe o perioadă de 33 de luni.

Bugetul total al proiectului a fost de 3.721.116 de euro. Comisia Europeană a acoperit aproximativ 70% din costuri (2.601.060,08 de euro), restul de circa 30% (1.120.055 de euro) fiind suportate de IGPR.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.