Cum să faci din stres un prieten

0

Stresul. Îţi face inima să bată cu putere, respiraţia să se precipite, iar fruntea să transpire. Dar în timp ce stresul a fost transformat într-un inamic public al sănătăţii, noi studii sugerează faptul că stresul poate să fie dăunător doar dacă e perceput ca atare.

Psihologul Kelly McGonigal ne îndeamnă, pe Ted.com, să vedem stresul într-un mod pozitiv, şi ne prezintă un mecanism despre care se ştiu puţine şi care duce la reducerea stresului: comunicarea cu celălalt.

Cercetătorii au estimat că de-a lungul a opt ani de cercetări în care au urmărit decesele, 182.000 de americani au murit prematur, nu din cauza stresului, ci datorită credinţei că stresul e dăunător. Asta înseamnă 20.000 morţi pe an. Dacă cifra e corectă, credinţa că stresul e dăunător e a 15-a mare cauză a morţii din Statele Unite din ultimul an, ucigând mai mulţi oameni decât cancerul de piele, SIDA şi omuciderea.

Poate schimbarea opticii asupra stresului să ne facă mai sănătoşi? Ştiinţa spune că da. Când îţi schimbi părerea despre stres, poţi schimba răspunsul corpului la stres.

Înainte să facă testul stresului social, participanţilor unui studiu condus la Universitatea Harvard li s-a spus să considere că răspunsul la stres e folositor: că inima care bate cu putere vă pregăteşte pentru acţiune. Dacă respiri precipitat, nu e o problemă, ci doar creierul primeşte mai mult oxigen. Participanţii care au învăţat să vadă răspunsul la stres ca util pentru activitatea lor, erau mai puţin stresaţi, mai puţin anxioşi, mai încrezători, dar fascinantă a fost modificarea răspunsului lor fizic la stres.

Un răspuns tipic la stres are ritmul cardiac crescut, iar  vasele de sânge se contractă. Acesta e unul dintre motivele pentru care stresul cronic este asociat bolilor cardiovasculare.

Nu e sănătos să fii în starea asta tot timpul. Dar în studiu, când participanţii şi-au considerat răspunsul la stres ca util, vasele lor de sânge au rămas relaxate. Inima lor încă bătea cu putere, iar acesta e un profil cardiovascular mult mai sănătos. De fapt, se aseamănă mult cu ceea ce se întâmplă în momente de bucurie sau de curaj.

De-a lungul unei vieţi încărcate cu experienţe stresante, această singură schimbare biologică ar putea face diferenţa între un atac de cord indus de stres la vârsta de 50 de ani şi a trăi bine până la 90 de ani. Asta dezvăluie noua ştiinţă a stresului: contează ce crezi despre stres. Când percepeţi stresul în acest fel, organismul vă va crede şi răspunsul la stres va deveni mai sănătos.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.