Numărul exoplanetelor a căror descoperire este confirmată se apropie de 1.000

La doar 20 de ani după anunţarea descoperirii primei planete din afara sistemului nostru solar, astronomii au confirmat deja existenţa a aproximativ 1.000 de astfel de exoplanete, conform unui material publicat de SPACE.com.

Patru dintre cele cinci baze de date principale care cataloghează exoplanetele descoperite listează în prezent peste 900 de planete confirmate, iar două dintre bazele de date au ajuns până la 986 – Extrasolar Planets Encyclopedia şi respectiv Exoplanets Catalog, coordonat de Universitatea din Puerto Rico.

Este un progres uriaş faţă de anul 1992, când au fost detectate primele două planete ce orbitau în jurul unei stele neutronice rotative (pulsar), la aproximativ 1.000 de ani lumină de Terra. Confirmarea primei exoplanete aflată pe orbita unei stele din clasa Soarelui nostru a venit abia în 1995.

Descoperirile aveau apoi să curgă în special datorită telescopului spaţial Kepler, aparţinând NASA, care a identificat nu mai puţin de 3.588 de potenţiale exoplanete. Deocamdată dintre acestea au fost confirmate doar 151 de exoplanete, dar astronomii susţin că, probabil 90% dintre potenţialele descoperiri vor fi confirmate ca planete.

Însă aceste numere nu reprezintă practic nimic dacă ne gândim la imensitatea Căii Lactee. Aceste planete au fost descoperite pentru că s-a întâmplat să treacă prin faţa stelei în jurul căreia gravitează, în perimetrul de cer din câmpul vizual al telescopului Kepler. În galaxie există mult mai multe planete. În medie, susţin astronomii, stelele din Calea Lactee au pe orbită 1,6 planete – în aceste condiţii în galaxia noastră ar fi cel puţin 160 de miliarde de planete. Iar galaxia noastră este doar una din miliardele de galaxii din Univers.

Acestea sunt însă planete „cuminţi”, aflate pe orbite stabile în jurul stelelor lor. În 2011 o echipă de astronomi calcula că planetele rătăcitoare prin spaţiu, care nu sunt constrânse de orbitele stelare, ar fi cu 50% mai multe decât cele care orbitează în jurul unor stele.

De asemenea, diversitatea acestor planete este uluitoare. Astronomii au identificat exoplanete atât de uşoare ca şi când ar fi fost făcute din polistiren, iar altele la fel de dense ca fierul. De asemenea, au fost descoperite şi planete telurice, din aceeaşi clasă cu Terra, care orbitează la o distanţă suficient de mare faţă de steaua lor pentru a nu fi incendiate dar şi suficient de aproape pentru ca apa să poată rămâne în stare lichidă la suprafaţa lor. Pe aceste planete ar putea exista viaţă.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)