EUR
4,76 RON
(-0.12%)
USD
4,21 RON
(0%)
GBP
5,56 RON
(-0.02%)
CHF
4,24 RON
(-0.04%)
AUD
2,98 RON
(-0.01%)
CAD
3,13 RON
(+0.18%)
BGN
2,43 RON
(-0.05%)
RUB
0,07 RON
(0%)
ZAR
0,29 RON
(+0.06%)
BRL
1,08 RON
(+0.04%)
CNY
0,63 RON
(0%)
INR
0,06 RON
(-0%)

Oana Matei: Mulţi părinţi nu sunt conştienţi de ce pot face copiii lor

0

Copiii sunt diferiţi şi aşa ar trebui să fie priviţi şi pregătiţi în sistemul educaţional românesc, susţine Oana Matei, coordonator al programului „Să redescoperim şcoala” al Asociaţiei C4C – Communication for Community.

Într-un interviu acordat AGERPRES, Oana Matei dezvăluie lucrurile uimitoare care se petrec atunci când copiii şi părinţii sunt puşi să interacţioneze într-un alt cadru decât cel familial, cum ar fi şcolile de vară sau atelierele de creaţie, organizate prin programul „Să redescoperim şcoala”, finanţat din fonduri europene.

AGERPRES: Cum a venit ideea proiectului „Să redescoperim şcoala”? Ce v-a inspirat?

Oana Matei: Imaginaţi-vă că sunteţi în vizită la o pepinieră de plante. Acolo vedeţi un asistent care se luptă cu o tufă de trandafiri în încercarea de a forţa deschiderea petalelor unui trandafir, mormăind în frustrare. Îl întrebaţi ce face, şi el explică: „şeful meu vrea ca toţi aceşti trandafiri să înflorească în această săptămână, aşa că săptămâna trecută i-am încetinit pe toţi cei timpurii, iar acum îi deschid pe cei în întârziere”.

Protestaţi, spunând că fiecare trandafir are programul propriu de înflorire şi este absurd să încetineşti sau să accelerezi acest proces – un trandafir va înflori mereu la timpul lui… natura îşi urmează cursul. Te uiţi din nou la trandafir şi vezi că se ofileşte. Dar atunci când îi scoţi în evidenţă acest lucru, el răspunde: „ce păcat, are o boală genetică!’ Şi atunci strigaţi în gura mare: „Nu, tu ai cauzat ofilirea! Tot ce trebuia să faci era să ţii cont de nevoile unei flori, să nu fie privată de apă şi soare, şi să o laşi în voia naturii!”.

O astfel de scenă nu ar avea loc într-o pepinieră, desigur, dar se întâmplă zilnic în şcolile noastre. Profesorii, supuşi presiunii de şefii lor, urmează orare oficiale, care cer ca toţi copiii să înveţe în acelaşi ritm şi în acelaşi mod. Cu toate acestea, copiii nu sunt diferiţi de trandafiri în dezvoltarea lor: ei se nasc cu capacitatea şi dorinţa de a învăţa, au standarde diferite şi învaţă în moduri diferite.

Dacă le putem satisface nevoile, să le oferim un mediu sigur şi să îi ferim de interferarea cu îndoielile noastre, anxietăţile şi calendare arbitrare, atunci – ca şi trandafirii – toţi vor înflori la momentul lor.

Astfel s-a născut ideea proiectului „Să redescoperim şcoala”, proiect ce îşi propune în continuare să asculte părinţii şi copiii, accentul fiind pus pe cuplul copil-părinte, care încearcă de ani de zile să comunice durerea, frustrarea, confuzia şi furia lor vis-a-vis de piedicile sistemului.

AGERPRES: Care sunt rezultatele proiectului până acum?

Oana Matei: Până în prezent, 1.846 copii (elevi şi preşcolari) şi 1.804 părinţi au participat la activităţile din cadrul proiectului. Organizarea şcolilor de vară şi atelierelor de creaţie reprezintă activitatea centrală a proiectului. Inovaţia acestor activităţi este reprezentată de prezenţa părintelui şi implicarea acestuia în fiecare etapă.

Impactul s-a observat în special în percepţia părinţilor asupra propriilor copii. Mulţi nu erau conştienţi de cât de multe pot face copiii lor şi cât de bine se pot exprima atunci când li se oferă ocazia. Atelierele şi taberele au creat spaţiul de interacţiune între părinţi, care au putut să discute cu un psiholog despre problemele pe care le-au întâmpinat. Experienţa ne-a învăţat că părinţii pot relaţiona mai uşor când observă că nu sunt singurii care au o anumită problemă şi de multe ori s-a întâmplat să găsească împreună soluţii, cum ar fi identificarea unui medic specialist sau modul de abordare a colegilor de clasă ai copiilor.

De asemenea, s-a demarat o cercetare pe baza sondajului şi a rezultatelor obţinute în cadrul proiectului, fiind concepută pentru a oferi date actuale despre nevoile copiilor cu dizabilităţi, gradul de integrare al acestora şi aşteptările părinţilor. Cercetarea este în curs de realizare, iar rezultatele acesteia vor fi făcute publice.

AGERPES: Am înţeles că aţi organizat şi un curs de mediator şcolar. Ne puteţi da mai multe detalii?

Oana Matei: Am organizat cursul de Mediator şcolar pentru aproximativ 336 de persoane din D.G.A.S.P.C.- uri (Direcţii Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului), organizaţii neguvernamentale, şcoli de masă şi şcoli speciale şi specialişti care lucrează cu copii (psihologi, logopezi, asistenţi sociali). Toate aceste persoane sunt implicate în organizarea şi desfăşurarea şcolilor de vară şi sunt de cele mai multe ori interfaţa dintre şcoală şi familia din care provine copilul.

A fost un proces dificil, începând de la explicarea rolului unui mediator şcolar, dar care ne-a adus satisfacţii enorme, mai ales atunci când cadre didactice ne-au mulţumit pentru soluţiile la probleme vechi. Un mediator şcolar trebuie să empatizeze cu familia şi să înţeleagă provocările cu care se confruntă zi de zi, care nu sunt legate doar de bani, ci mai ales de mentalităţile celor din jur.

AGERPRES: Ce urmează să faceţi în continuare?

Oana Matei: Pentru a putea face accesibilă informaţiile din cadrul proiectului, ne propunem să creăm şi să dezvoltăm o platformă de e-learning care să cuprindă informaţii şi aplicaţii pentru cele 6 tipuri de dizabilităţi (autism, diabet, deficiente de auz, de văz, deficienţe locomotorii, deficienţe mintale), destinate cadrelor didactice, părinţilor şi copiilor cu dizabilităţi. Aceasta va cuprinde ore de curs virtuale şi interactive ce vor suplimenta informaţiile obţinute în mod tradiţional la şcoală.0

De asemenea, avem în plan înfiinţarea unei camere de stimulare multisenzoriale pentru persoanele cu nevoi speciale care ar avea multe efecte pozitive pe termen lung. Timpul petrecut într-o cameră senzorială creşte concentrarea, vigilenţa, liniştea şi conştienţa generală asupra lumii înconjurătoare. Copiii par, de asemenea, mai fericiţi în timp ce sunt în camera senzorială şi au tendinţa să vocalizeze mai mult şi să crească perioada de concentrare asupra unei sarcini. Pentru persoanele cu comportamente autoagresive sau comportamente autiste, stimularea uşoară are un efect liniştitor şi îi ajută să scadă agitaţia, promovând relaxarea.

AGERPRES: Mai este puţin până la finalul anului. Mai lansaţi ceva?

Oana Matei: În luna decembrie, Asociaţia C4C – Communication for Community va lansa manualul „Educaţie alternativă’, dedicat tuturor celor care iau parte la educaţia copiilor cu cerinţe educative speciale.

Informarea şi acţiunea sunt direcţiile care au ghidat conceperea acestei lucrări. Informaţiile se referă la cerinţele educaţionale speciale, legislaţie, traseul educaţional şi dreptul la educaţie de calitate pentru copiii cu dizabilităţi, dar şi la riscul de părăsire timpurie a şcolii de către aceştia.

Prin activităţile organizate şi desfăşurate în cadrul proiectului „Să redescoperim şcoala”, POSDRU/91/2.2/S/63355 am adus împreună copiii, părinţii şi specialiştii. Adaptarea activităţilor fiecărui tip de dizabilitate, recunoaşterea specialistului şi susţinerea părintelui ca resursă în educaţie constituie direcţii de acţiune prin care promovăm incluziunea atât în mediul şcolar, cât şi în afara lui. Alternativele educaţionale pot constitui o variantă de educaţie pentru copiii cu nevoi speciale, fiind bazate pe teorii pedagogice şi utilizând metode şi strategii centrate pe elev şi pe progresul acestuia. În lucrare sunt prezentate alternativele recunoscute în România: Waldorf, Montessori, Step by step, Freinet,  Jena şi Pedagogia curativă.

Sperăm sincer ca lucrarea să contribuie la o mai bună şi corectă înţelegere a problematicii copiilor cu nevoi speciale şi implicit a necesităţii unui program educaţional coerent care să urmărească obţinerea maximului de autonomie posibil pentru copil.

AGERPRES: Ce metode alternative folosiţi pentru a-i învăţa pe copiii implicaţi în proiect?

Oana Matei: În primul rând, aducem împreună cei trei actori decisivi în educaţie: copilul – părintele – şcoala. Ni s-a întâmplat de foarte multe ori să avem părinţi care au rămas surprinşi de abilităţile copiilor lor. Ei făceau greşeala de a nu le acorda suficientă încredere copiilor.

Chiar dacă vorbim de copii cu cerinţe speciale, asta nu înseamnă că nu pot face ceea ce fac copii obişnuiţi, sau poate chiar mai mult. La fel, sunt părinţi care nu interacţionează foarte des cu învăţătorii şi profesorii de la clasă, iar noi le oferim posibilitatea de a se întâlni într-un mediu mai puţin formal şi restrictiv.

Am integrat cu succes terapia prin joc (play therapy), metodă ce încă este prea puţin cunoscută la noi în ţară. Pentru a putea folosi cât mai bine această tehnică, am avut ajutorul unui trainer internaţional, Eunice Stagg, care ne-a învăţat cum putem lucra cu copii şi părinţii împreună.

AGERPRES: Consideraţi că este importantă educaţia financiară a copiilor?

Oana Matei: Conform zicalei: „Seminţele cultivate devreme aduc fructe mai târziu”, consider că este important să lucrezi la conştientizarea financiară a copilului din timp. Plus că ei sunt ocupaţi să facă alte lucruri – cum ar fi cheltuirea banilor. Iar o alocaţie poate fi un instrument de învăţare foarte bun. Când copiii sunt mici, oferindu-le sume mici de bani, îi ajuţi să se pregătească pentru a doua zi, atunci când numărul va fi mai mare, şi astfel ajung să înţeleagă noţiunea banilor.

AGERPRES: De la ce vârstă ar trebui învăţaţi câţiva paşi în această direcţie, respectiv economie?

Oana Matei: Când vine vorba de predarea conceptului de bani, cu cât mai repede cu atât mai bine. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

loading...

Citește și
Loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.