Ministrul Finanţelor va promova o serie de măsuri fiscale privind combaterea evaziunii şi îmbunătăţirea colectării veniturilor

22

Ministrul Finanţelor Publice, Daniel Chiţoiu, vice prim-ministru al Guvernului României, va promova în primul semestru din 2014 o serie de măsuri fiscale pentru combaterea evaziunii fiscale şi îmbunătăţirea colectării veniturilor bugetare, în condiţiile în care încasările bugetare în România, ca pondere în PIB, se situează semnificativ sub media europeană.

Oficialul MFP a vorbit, într-un interviu acordat AGERPRES, despre introducerea unor plafoane pentru plăţile în numerar între persoane fizice şi de reducerea la jumătate a plafoanelor existente pentru plăţile în numerar în cazul persoanelor juridice, despre simplificarea şi detalierea rambursărilor de TVA, despre introducerea etapizată a caselor de marcat cu jurnal electronic şi despre penalizarea contribuabililor care nu declară sau declară eronat obligaţiile fiscale.

În contextul vizitei misiunii FMI, ministrul Finanţelor a spus că în 2014 nu vor fi introduse impozite şi taxe noi. Neimpozitarea profitului reinvestit ar putea fi introdusă din a doua parte a anului 2014, ca măsură de stimulare a economiei, odată cu reducerea CAS. De asemenea, datele MFP la nivelul lunii noiembrie arată că efectele reducerii TVA la pâine au fost unele pozitive.

 

AGERPRES: Aţi anunţat, la preluarea mandatului, că aveţi ca obiectiv îmbunătăţirea colectării veniturilor bugetare şi reducerea evaziunii fiscale. Ce măsuri fiscale mai pot fi luate în perioada următoare pentru realizarea acestui obiectiv ?

Daniel Chiţoiu: În 2013, am început cu reforma organizatorică a structurilor ANAF, cele care se ocupă cu modul de administrare, control şi colectare a veniturilor bugetului general consolidat. Pe parcursul anului 2013, am realizat reforma ANAF din punct de vedere al structurilor teritoriale şi am reorganizat toate structurile care au avut înainte atribuţii pe linia combaterii şi reducerii evaziunii fiscale.

Citeste si:  Marea Britanie: Deputaţii anunţă deschiderea unei anchete asupra HSBC

Pe lângă aceste măsuri de natură organizatorică, trebuie să mai luăm o serie de măsuri de natură legislativă privind interpretarea şi îmbunătăţirea legislaţiei fiscale, care să conducă la reducerea operaţiunilor care au ca efect evaziunea fiscală. Pe această linie, am în vedere în primul semestru, chiar începând cu această lună, să introducem unele măsuri de ordin legislativ privind îmbunătăţirea colectării şi reducerea evaziunii fiscale.

O primă măsură va fi modificarea Ordonanţei 15/1996 privind plăţile în numerar. Plăţile în numerar între persoane fizice vor fi limitate la 10.000 de lei pe zi, iar plafonul pentru plăţile în numerar pe care le pot face firmele, către alte companii sau persoane fizice, va fi redus la jumătate (de la 10.000 de lei la 5.000 de lei pe zi – n. r.). În prezent, nu există plafon pentru plăţile în numerar între persoane fizice. Intenţionez să promovez această măsură până la sfârşitul lunii februarie.

Evaziunea fiscală are ca motor principal plăţile în numerar, iar centrele comerciale engros de legume-fructe, de bunuri de consum realizează aproape 99% din operaţiuni în numerar. De asemenea, în domeniul cerealelor şi panificaţiei, operaţiunile de plăţi se fac în principal în numerar, agenţii economici plătesc în numerar persoanelor fizice. O persoană fizică nu se va mai duce cu geanta plină cu bani să cumpere terenuri, case, maşini. Atunci şi operatorii economici înregistrează în evidenţa fiscală cât s-a plătit şi vedem şi la persoanele fizice cât comerţ au făcut în anul respectiv, cât au produs şi putem să impozităm.

Citeste si:  Nelu Iordache va fi judecat sub control judiciar, cu interdicţia de a părăsi Capitala

O altă măsură pe care vrem s-o promovăm este îmbunătăţirea procedurii de rambursare de TVA. Plafonul pentru rambursările de TVA fără control fiscal prealabil va fi dublat, de la 10.000 de lei la 20.000 de lei, iar firmele vor trebui să declare electronic detaliat vânzările şi cumpărările pentru o verificare mai bună a realităţii datelor în cazul deconturilor de TVA.

 

AGERPRES: Când va fi adoptată această măsură?

Daniel Chiţoiu: Până la finalul lunii ianuarie, când vom trece prin guvern modificările aduse Codului Fiscal. Măsura este necesară atât pentru a urgenta procedurile de rambursare de TVA, cât şi pentru a evita riscurile de rambursări ilegale. Pentru rambursările de TVA între 20.000 de lei şi 65.000 de lei, rambursarea se va face cu control ulterior, dar firma trebuie să opteze între certificarea decontului de TVA de către un consultant fiscal, care va răspunde în solidar cu agentul economic, sau constituirea unei garanţii echivalente cu suma solicitată spre rambursare, până la efectuarea controlului ulterior.

Astfel, urgentăm rambursarea de TVA şi eliberăm o parte din inspectorii fiscali, care, în prezent, în proporţie de 90%, se ocupă numai cu verificări pentru rambursare de TVA, pentru a face inspecţii fiscale de fond, să verifice firmele din punct de vedere fiscal pentru întreaga perioadă de prescripţie, de 3 ani pentru IMM-uri şi respectiv de 5 ani pentru marii contribuabili. Acum avem o capacitate redusă de a efectua inspecţii fiscale de fond.

Citeste si:  Preţul petrolului, în scădere, după acordul privind programul nuclear al Iranului

De asemenea, declaraţia 394 pentru TVA va fi modificată, în sensul detalierii, iar jurnalul de vânzări şi cumpărări din contabilitatea firmei va fi declarat şi în formularul 394, astfel încât organele fiscale să poată face verificarea electronic, iar inspectorii fiscali să nu mai fie nevoiţi să meargă pe teren pentru a efectua verificări încrucişate.

În prezent, spre exemplu, dacă un agent economic din Bucureşti solicită o rambursare de TVA şi are furnizori, spre exemplu, din Baia Mare, Timişoara, Vrancea, Iaşi, unitatea fiscală din Capitală, pentru a verifica dacă facturile sunt reale, trebuie să solicite unităţilor fiscale din acele judeţe să efectueze verificări.

Prin declararea electronică detaliată a vânzărilor şi cumpărărilor, munca inspectorilor fiscali va fi uşurată, iar solicitările de rambursare vor fi rezolvate cu rapiditate. În prezent, raportarea firmelor se face cumulat valoric.

România se află în procedură de infringement din partea UE din cauza întârzierilor la rambursările de TVA, iar în ultimii patru ani a fost reclamată la Curtea Europeană de Justiţie pentru întârzierile de peste şase luni la rambursările de TVA. Creăm o procedură simplificată şi fără risc ca să ne încadrăm în termenul de 45 de zile pentru rambursarea TVA prevăzut în Codul Fiscal.

În următoarele 2 – 3 luni avem în vedere să reglementăm şi să adoptăm o altă măsură – toate firmele vor utiliza case de marcat cu jurnal electronic până la finalul primului semestru din 2014, care vor înlocui actualele case de marcat cu role de hârtie. Va fi implementată în etape.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata