Depresia – cauze şi remedii vindecătoare

  • Blocajele emoţionale ale depresiei

Într-un studiu recent efectuat la Universitatea din Leiden, Olanda, realizat pe 2615 adulţi, pentru stabilirea cauzalităţii depresiei, rezultatele obţinute sunt elocvente: din totalitatea adulţilor investigaţi, aproape jumătate suferiseră cel puţin o traumă puternică în copilărie (47.7%). Dintre aceştia, 80% au raportat două sau mai multe feluri de traume şi fiecare al 7-lea a descris traume complexe, însumând trei sau mai multe feluri de abuz.

Depresia este mijlocul folosit de persoana afectată pentru a nu mai trăi o presiune, mai ales cea de ordin afectiv. Persoana depresivă are senzaţia că nu mai suportă, că a ajuns la limită. Cu cât este mai gravă starea depresivă, cu atât mai devreme a fost trăită acea rană emoţională de către persoana în cauză.

Rănile emoţionale în acest caz pot fi următoarele: respingere, abandon, umilire, trădare, nedreptate. Pentru a cauza o tulburare gravă precum depresia sau chiar psihoza maniaco-depresivă, durerea a fost trăită cu siguranţă în izolare.

Copil fiind, acea persoană nu a avut pe nimeni cu care să vorbească, căruia să îi împărtăşească problemele sale. Astfel, acel copil nu a învăţat să aibă încredere în ceilalţi, ci şi-a blocat dorinţele, retrăgându-se în sine însuşi, alimentând în singurătate ranchiuna, resentimentele sau chiar ura provocate de alte persoane din anturajul său.

Lucrul cel mai important pe care persoana depresivă trebuie să îl accepte este că starea ei este cauzată de durerea puternică pe care a trăit-o cândva în copilărie. De obicei, rana emoţională care se manifestă este respingerea sau teama de a fi respins. Este foarte important ca persoana în cauză să realizeze că, chiar dacă a fost respinsă în copilărie, acest lucru nu înseamnă neapărat că părintele ei nu o iubea.

Părintele care îşi respinge într-un mod sau altul copilul a fost cu siguranţă la rândul său respins în copilărie şi se respinge pe sine însuşi. Începutul procesului de vindecare constă în schimbarea profundă a atitudinii faţă de acel părinte, simţind compasiune faţă de el şi iertându-l.

Etapa cea mai importantă în vindecarea acestei răni emoţionale este procesul de auto-iertare, pentru resentimentele trăite împotriva acelui părinte. Este uman ca un copil să simtă ranchiună sau chiar ură atunci când suferă în singurătate şi se simte neînţeles. Dar ca adult el poate să înţeleagă în mod matur şi conştient că poate să-şi vindece trecutul, oricât de dureros ar fi fost acesta, pentru a trăi cu adevărat liber în prezent.

 

  • Endorfinele – cel mai bun antidepresiv

Conform studiilor de specialitate din domenii precum biochimia sau neurofiziologia s-a dovedit că starea de fericire a omului e strâns legată de hormonul cerebral numit endorfină.

Endorfinele sunt o categorie de substanţe produse de creier, făcând parte dintre neurotransmiţători (alături de dopamină şi serotonină). Din punct de vedere chimic, endorfinele au o structură de proteine complexe, iar rolul pe care li-l încredinţează organismul este acela de analgezic, vizând suprimarea durerii de orice fel.

Modalităţi naturale de producere a endorfinelor:

  •     Exerciţiile fizice
  •     Anumite alimente, sucurile naturale cum ar fi cel de morcovi, portocale, mere, etc.
  •     Sentimentele de iubire şi afecţiune
  •     Masajul
  •     Acupunctura
  •     Meditaţia şi contemplarea naturii
  •     Râsul
  •     Muzicoterapia

 

  •  Exerciţiile fizice

Există în prezent nenumărate studii care au demonstrat că depresia uşoară poate fi tratată cu succes prin intermediul sportului. Daca nu aveţi timp să practicaţi un sport anume, încercaţi măcar să vă plimbaţi în natură 15-30 de minute zilnic. Se pare că peste 80% dintre persoanele depresive provin din mediul urban şi au un trai sedentar sau semi-sedentar.

E important de ştiut că efortul fizic intens, făcut în mod sistematic, activează nu doar musculatura, respiraţia şi metabolismul, ci şi anumite mecanisme naturale de protecţie psihică. Este cunoscut faptul că după aproximativ 40 de minute de efort fizic (alergare, sporturi în aer liber, înot, ciclism etc.) scoarţa cerebrală eliberează anumiţi neuro-transmiţători (endorfine, serotonină, etc.) care generează stări de relaxare, de mulţumire, de optimism, de încredere. Mai mult chiar, exerciţiile fizice efectuate de cel puţin 3 ori pe săptămână în natură îmbunătăţesc considerabil calitatea somnului, care principalul mijloc de regenerare psihică.

Sportul şi mişcarea efectuată în mod sistematic influenţează raportul seroto­nină/dopamină şi ni­ve­lul de endor­fine din orga­nism. Datorită acestor efecte notabile, com­ba­terea de­pre­siei devine mult mai efici­entă şi, de aceea, miş­carea trebuie inte­grată în orice terapie.

Aceleaşi efecte se pot obţine prin diverse tehnici de meditaţie şi respiraţie, care pot ajuta foarte mult la echilibrarea orga­nismului, la redobândirea liniştii interioare.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.