Păpuşa Barbie împlineşte 55 de ani

Barbie reprezintă un simbol al emancipării păpuşilor. De la crearea şi lansarea sa, din 1959, şi până în prezent, păpuşa Barbie a dat tonul în lumea jucăriilor pentru fetiţe. Deşi au trecut 55 de ani de la naşterea sa, Barbie continuă să fie în vogă.

Păpuşa Barbie, fabricată de compania americană de jucării Mattel, este creaţia femeii de afaceri Ruth Handler. Fiica sa, Barbara, obişnuia să se joace cu păpuşi, dându-le roluri de oameni mari şi să decupeze imagini din revistele de modă, pentru a crea noi personaje, şi de aici a început povestea Barbie.

Pentru că toate păpuşile adulte de la acea vreme erau fabricate din carton sau hârtie, Ruth Handler a decis să creeze o păpuşă tridimensională adultă. Handler şi-a prezentat ideea unui director de la Mattel Corp., compania pe care soţul ei, Elliot Handler, şi Harold Matson o înfiinţaseră cu ani în urmă. Conducerea companiei, formată numai din bărbaţi, a respins ideea, argumentând că implică prea multe costuri şi are un potenţial scăzut pentru cererea de pe piaţă.

În vara anului 1956, aflată în vacanţă în Lucerna (Elveţia), Ruth a descoperit într-o vitrină cheia unei adevărate comori: o păpuşă. Pe nume Lilli, păpuşa arăta cu totul altfel decât cele obişnuite până atunci: nu avea chip de bebeluş sau de fetiţă bucălată, ci un trup de adolescentă, cu bust bine conturat, buze senzuale, păr lung şi blond, legat în coadă de cal. Lilli era o păpuşică nemţească inspirată dintr-un personaj de benzi desenate. Fusese creată ca dar trăsnit pentru adulţi, nu era destinată copiilor. Pentru Ruth Handler, Lilli era întruchiparea exigenţelor ei.

Citeste si:  ÎCCJ: Avocaţii cer arest la domiciliu pentru Gruia Stoica

La întoarcerea din Europa, Ruth Handler şi-a luat un timp pentru a crea o păpuşă după cea germană şi a angajat chiar şi un designer. Rezultatul a fost păpuşa Barbie, botezată după fiica sa, Barbara, şi care întruchipa conceptul de jucărie cu rol de adult. În iarna anului 1959, Barbie era pregătită să intre în lume.

Mattel a acceptat să susţină eforturile lui Handler şi păpuşa Barbie şi-a făcut debutul la Târgul american de jucării de la New York, din 1959. Cum nimeni nu mai văzuse o păpuşă atât de mică, dar atât de sofisticată, iniţial cei din industria jucăriilor au fost sceptici cu privire la succesul comercial al jucăriei. Însă, tinerele domnişoare şi-au exprimat rapid aprecierea pentru păpuşă şi Barbie a înregistrat un record al vânzărilor pentru Mattel în primul an — 351.000 de păpuşi, la un preţ mediu pe bucată de 3 dolari. Linia de produse Barbie a ajuns să aibă cel mai mare succes din industria jucăriilor.

Citeste si:  Four hundred soldiers acting to support people in flood-stricken areas

”Barbie este imaginea reflectată a impulsurilor culturale care ne-au format. Barbie reprezintă realitatea noastră”, a afirmat la un moment dat M.G. Lord, o cunoscută scriitoare şi critic de artă din SUA. Răspunsul companiei Mattel pentru feministele convinse a fost destul de prompt, astfel că păpuşa a început să tindă spre noi sfere: Barbie-astronaut şi-a făcut apariţia în 1965, iar „doctoriţa” Barbie în 1988.

Mai mult, criticii consideră că, în loc să reprezinte o femeie independentă, cu un spirit liber, Barbie are idealuri la care o mică parte dintre femei visează. Însă, chiar şi aşa, cei care s-au opus curentului Barbie şi conceptului de „Barbie doll” au făcut prea puţin pentru a o răni pe Barbie, care a devenit nu numai cea mai apreciată păpuşă în rândul tinerelor domnişoare, dar şi un obiect de colecţie. Compania Mattel s-a asigurat pentru decenii bune că păpuşa Barbie se poate adapta la schimbările culturale şi la public.

Citeste si:  Bătălie judiciară în jurul listei lui Schindler

Porţile spre o carieră de vedetă fuseseră deschise. Barbie avea să cucerească ţările şi îndeletnicirile din întreaga lume. Astronauţii au luat-o cu ei pe Lună, artistul Andy Warhol, prin intermediul operei sale, i-a făcut intrarea în Muzeul de artă modernă din New York, în timp ce Parisul i-a rezervat un loc de cinste în Muzeul figurilor de ceară Grévin. În decursul timpului, păpuşa Barbie a avut peste 80 de profesii, pornind de la fotomodel pentru adolescenţi, apoi cântăreaţă de muzică rock şi ajungând la paleontolog sau chiar candidată la preşedinţie.

Barbie a fost lansată în Europa în 1961 şi prima ei naţionalitate pe acest continent a fost cea italiană, sub care a fost reprezentată în Colecţia Mondială de Păpuşi.

Barbie a ajuns să fie comercializată în magazine din peste 150 de ţări, iar statisticile ultimului deceniu arătau că la fiecare secundă se vindeau două păpuşi Barbie undeva în lume.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata