Bucuriile simple, mai apreciate odată cu înaintarea în vârstă

De la senzaţional la obişnuit, evenimentele şi lucrurile care îi fac pe oameni fericiţi variază odată cu înaintarea în vârstă, relevă un studiu prezentat de Le Figaro.

Să bei un cafe-glace într-o zi caniculară, să primeşti un mesaj de la un prieten apropiat, să fii îmbrăţişat afectuos… Astfel de lucruri simple din viaţa cotidiană, aparent anodine, le produc mult mai multă bucurie persoanelor în vârstă decât le-ar produce o experienţă ieşită din comun. Aceasta a fost demonstrat de două cercetătoare din Hanovra (Germania) şi Philadelphia (SUA), care au explorat natura experienţelor asociate fericirii în funcţie de vârstă. Studiul lor a fost publicat în Journal of Consumer Research.

Pentru a desfăşura acest proiect, autorii au reunit 221 de americani cu vârste între 18 şi 79 de ani, cerându-le la jumătate dintre ei să evoce o experienţă obişnuită recentă care le-a produs bucurie, iar celeilalte jumătăţi – acelaşi lucru, însă legat de o experienţă extraordinară.

‘Prin extraordinar înţelegem ceea ce este neobişnuit sau original, contrar ordinarului, ceea ce face parte din viaţa de zi cu zi’, a precizat, pentru Le Figaro, Cassie Mogilner, coautoare a studiului în Philadelphia.

Citeste si:  Înmatriculările de autoturisme Dacia pe piaţa franceză au crescut cu 6,8% în luna octombrie

Studiul a relevat că tinerii găsesc mai multă satisfacţie în inedit, în timp ce persoanele mai în vârstă găsesc fericirea în lucruri obişnuite. ‘Primii vibrează la evenimente marcante, cum sunt obţinerea unei diplome, căsătoria, o călătorie sau scufundări, în timp ce ceilalţi apreciază mai mult momentele de răgaz petrecute alături de familie sau de prieteni, grădinăritul’, subliniază Cassie Mogilner.

În ambele cazuri, autorii studiului au putut constata că fericirea este mai intensă dacă momentul poate fi împărtăşit cu alte persoane.

Această schimbare în ceea ce priveşte gusturile poate fi pusă pe seama unei anumite maturităţi dobândite în cursul vieţii. ‘Persoanele în vârstă nu au nimic să-şi demonstreze. Ele se definesc prin cotidianul lor şi nu au nevoie să testeze senzaţionalul pentru a exista’, explică Cassie Mogilner. Din acest motiv, persoanele mai în vârstă ştiu foarte bine să aprecieze lucrurile simple din viaţa de zi cu zi, în timp ce tinerii caută lucruri noi pentru a-şi construi personalitatea.

Citeste si:  APIA eliberează, din 6 august, adeverinţe pentru accesarea creditelor beneficiarilor Schemei de Plată Unică pe Suprafaţă

O altă cauză a acestei schimbări o constituie percepţia individuală a duratei de viaţă care mai rămâne de trăit. ‘Rezultatele arată clar că persoanele care percep viaţa ca fiind limitată acordă mai multă importanţă lucrurilor obişnuite. Acest efect nu depinde de vârstă, însă este evident că, cu cât mai mult îmbătrânesc oamenii, cu atât ei devin mai conştienţi de faptul că viaţa lor are un sfârşit’, precizează cercetătoarea pentru cotidianul francez.

La ce vârstă are loc această schimbare? La una destul de tânără, dacă este să se dea crezare studiului: tranziţia începe să se facă încet, începând de la 35 de ani. ‘Aceasta nu înseamnă că de la 35 de ani începi să preferi grădinăritul în locul călătorilor, însă se poate constata o schimbare de tendinţă în jurul acestei vârste, cu un gust din ce în ce mai pronunţat pentru bucuriile simple pe măsură ce trec anii’, subliniază cercetătoarea.

Citeste si:  Timpul de folosire zilnică a telefonului mobil - indiciu al stării de spirit a utilizatorului

Acest studiu nu este doar interesant şi amuzant: el este şi unul preţios pentru serviciile de marketing ale firmelor. ‘Aceste date sunt foarte utile în termeni de comunicare’, recunoaşte Cassie Mogilner, precizând că ele ajută la o mai bună ţintire a campaniilor, în funcţie de aşteptările diferitelor clase de vârstă. ‘De exemplu, pentru a vinde o cameră video, va fi necesar ca aceasta să fie asociată cu înregistrarea unor momente simple din viaţa cotidiană în cazul în care campania se adresează seniorilor sau cu un mod de rememorare a unor experienţe surprinzătoare în cazul în care ţinta o constituie persoane mai tinere’, precizează interlocutoarea ziarului francez.

Prin urmare, conchide Le Figaro, este inutil să-i propui o excursie în Tanzania unei bunicuţe. Nimic nu-i va face o plăcere mai mare decât un ceai cu prăjiturele, savurat într-o după-amiază liniştită de duminică. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata