Cum a umflat primarul din Iaşi, Gheorghe Nichita, preţul asfaltărilor

Inspectorii statului au descoperit grave probleme în ceea ce priveşte contractele pentru reabilitarea străzilor din Iaşi. În ciuda nenumăratelor rapoarte, dosarul, ajuns pe masa DNA, stagnează de mai mulţi ani, scrie romanialibera.ro.

Zeci de acte adiţionale, unele nedatate, trecute în contracte după terminarea licitaţiilor, falsificarea inventarului de către firmele constructoare şi folosirea unor materiale mai slabe decât cele înscrise în documente, aceasta este reţeta simplă prin care Primăria şi Consiliul Local Iaşi, conduse de pesedistul Gheorghe Nichita, au reuşit să umfle cu 12 milioane de euro valoarea unui proiect de asfaltare a străzilor din oraş, potrivit mai multor acte de control ale instituţiilor statului.

Municipalitatea a contractat, în 2007, un credit de 100 milioane lei de la o bancă privată din Austria, la care s-a adăugat o emisiune de obligaţiuni de 200 milioane lei plus un credit de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) de 15 milioane euro. Banii, pe care ieşenii trebuie să-i returneze în 24 de ani, erau destinaţi reabilitării infrastructurii rutiere şi de transport.

Citeste si:  Judeţul Botoşani- Prezentare

 

  • 4,7 milioane de euro în plus, prin acte adiţionale

La scurt timp după pornirea şantierului, care viza 129 de străzi, controalele efectuate în teren la insistenţele Prefecturii Iaşi au scos la iveală o serie consistentă de nereguli.

Astfel, aproape toate contractele verificate de inspectorii fiscali au fost completate cu acte adiţionale prin care se prelungea termenul de execuţie a lucrărilor peste cel stabilit iniţial prin licitaţiile publice şi se creştea suma finală necesară finalizării şantierului uneori şi cu 50%.

“Contractul de lucrări din iunie 2007 pentru realizarea obiectivului de investiţii “Modernizare străzi – Etapa I” (…) a fost modificat prin act adiţional fără număr şi fără dată (…) în sensul prelungii duratei de valabilitate cu 12 luni calendaristice”, se arată într-un raport de control al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Iaşi, realizat în 2010.

Iar o lucrare contractată, în urma licitaţiei, cu suma de aproximativ 9,7 milioane de euro, a ajuns să coste, prin aceeaşi şmecherie a actului adiţional cu 4,7 milioane în plus, potrivit aceluiaşi document. Mai mult, pentru cea de-a doua sumă, Consiliul Local Iaşi nici nu s-a mai obosit să facă licitaţie publică, ci a fost acordată direct aceluiaşi consorţiu doar după o “negociere fără publicarea în prealabil a unui anunţ de participare”, după cum au constatat inspectorii fiscali.

Citeste si:  Constanţa: Avionul militar aterizat în regim de urgenţă pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu a fost reparat şi pregătit să decoleze

 

  • Bani plătiţi fără documente justificative

Deşi fuseseră constatate aceste abateri grave, Primăria condusă de Gheor­ghe Nichita şi Consiliul Local Iaşi nu au făcut nimic pentru a le remedia. Ba mai mult, la o nouă verificare efectuată în 2011, organele de control descoperă noi nereguli. Astfel, ANAF Bucureşti a stabilit că, per total, pentru modernizarea străzilor din Iaşi, Consiliul Local a mărit valoarea lucrărilor, în cele două etape de execuţie, cu peste 5 milioane de euro. Surprinzător, o parte din această sumă a fost decontată către firmele private fără a exista documente justificative, conform raportului.

Citeste si:  Rusia şi Vladimir Putin, tot mai prost văzuţi în lume

Şi ca şi cum toate acestea nu ar fi fost de ajuns, aşa cum se întâmplă de obicei în România, din cauza lipsei de coordonare între autorităţile locale şi operatorii de utilităţi, aceştia din urmă au efectuat lucrări la propriile reţele, care au presupus spargerea asfaltului turnat, abia după încheierea reabilitării carosabilului.

“Fapt care a dus la tasarea sistemului rutier refăcut cu următoarele consecinţe: formarea de fisuri, crăpături şi rupturi de margine la îmbinarea cu sistemul rutier”, după a cum a stabilit un alt control, al Inspectoratului Teritorial în Construcţii Nord-est.

Faţă de acesastă situaţie, Primăria Iaşi s-a apărat, la momentul respectiv, printr-o adresă în care preciza că “deţinătorii reţelelor tehnico-utilitare au comunicat (iniţial – n.r.) că din lipsa fondurilor nu vor executa lucrări de investiţii”, dar apoi “au intervenit în mod abuziv în carosabil”. Iar demersurile municipalităţii privind repararea drumurilor ar fi rămas fără răspuns.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata