Amalia Năstase: Reputaţia o construieşti în ani şi o poţi distruge în câteva secunde

Amalia Năstase este un nume recunoscut în lumea afacerilor. A absolvit Facultatea de Finanţe – Bănci a Academiei de Studii Economice din Bucureşti, promoţia 1999. Din 2008, este managing partner al agenţiei de media şi publicitate Eventures – care a creat şi pus în practică proiecte pentru branduri celebre -, dar tot atunci şi-a îndreptat atenţia şi către activităţi sociale sau caritabile, devenind ambasador sau membru în board-ul mai multor ONG-uri şi fundaţii.

La sfârşitul anului 2013, a lansat o nouă agenţie dedicată serviciilor de PR şi comunicare, oferind soluţii complete de Brand Reputation Management: Amalia Năstase Communications. Despre carieră, succes, temeri, curaj, activităţi caritabile şi bucuria de a avea două fete minunate a vorbit Amalia Năstase într-un interviu acordat AGERPRES.

 

AGERPRES: Numele Amalia Năstase este de câţiva ani buni sinonim cu numele unei femei de succes în domeniul afacerilor. Lucrezi în domeniul media, publicitate, PR, comunicare. Cât de greu îşi poate croi o femeie un drum în afaceri?

Amalia Năstase: Mulţumesc pentru aprecieri, eu cred că n-ar trebui să diferenţiem niciodată genul, pentru că mi se pare că, odată ce ne înscriem într-o categorie care din punct de vedere al imaginii ar fi defavorizant, ne facem un deserviciu. Nu m-am gândit niciodată că fiind femeie, acest lucru mă va descalifica în afaceri, pentru că dacă puneam problema aşa nu cred că aş fi ajuns nicăieri.

În viaţă de obicei, în situaţii în care aş fi în dezavantaj, eu încerc să transform dezavantajul în avantaj şi atunci a fi femeie, pentru mine, a fost un avantaj tot timpul. Femeile sunt mult mai intuitive, mult mai calme şi am transformat aceste atribute ale femeii în atributele necesare să merg mai departe în business. Şi nu mi-a stricat niciodată. Adică nu mi s-a întâmplat să am un eşec în afaceri din cauză că sunt femeie. Sigur, am avut eşecuri ca orice alt business man, dar dacă gândeşti aşa nu poţi să ai experienţe foarte urâte. Dacă te gândeşti ‘sigur mă va discrimina cineva pentru că sunt femeie’ parcă îţi şi vin aceste experienţe negative.

Citeste si:  Cinci militari turci, răniţi în confruntări produse în Siria

AGERPRES: Crezi că delicateţea şi acel simţ caracteristic femeilor pot ajuta în business?

Amalia Năstase: Eu aşa cred. Am fost la foarte multe dezbateri pe tema rolului femeii în societatea de business şi erau foarte multe voci care spuneau că la nivel mondial noi suntem plătite mai puţin, la nivel mondial sunt puţine CIO (Chief Information Officer – n.r.) femei, la nivelul României nu mai vorbim.

Pentru că România este pe locurile fruntaşe în a discrimina, dar pe de altă parte eu cred foarte mult în exemplul personal şi cred foarte mult că un om se poate desprinde de grup dacă gândeşte altfel, asta a fost desprinderea mea de grupurile acestea care sunt, într-un fel, în minoritate.

Poate faptul că m-am considerat la fel de bună cu toţi m-a ajutat să nu mai fiu discriminată şi să nu mă simt eu discriminată.
Nu mi s-a întâmplat aşa ceva. Dacă eşti bun în business câştigi, dacă nu eşti bun, nu te poate ajuta faptul că eşti bărbat.

AGERPRES: Orice om de afaceri se bazează şi pe ajutorul echipei cu care lucrează. Cum te comporţi în relaţia cu echipa din care faci parte, echipa pe care o conduci? Crezi că o femeie se comportă altfel în calitate de lider al unei companii?

Amalia Năstase: Femeile iau nişte decizii bazate pe siguranţă. Bărbaţii sunt mult mai îndrăzneţi. Ăsta este un adevăr. Femeile CIO se implică în nişte decizii care sunt gândite pe termen lung, sunt considerate mai ”safe”. Un bărbat îndrăzneşte mult mai mult şi riscă mai mult.

Citeste si:  Virgiliu Pop: În România mi s-a oferit de către Agenţia Spaţială oportunitatea de a lucra în domeniul meu

Dar în acelaşi timp eu cred că pentru echipa mea eu am luat deciziile cele mai bune. N-am riscat foarte mult pentru ei, nu ne-am aruncat cu capul înainte şi faptul că suntem constanţi ne-a ajutat să trecem prin perioada asta atât de dificilă a crizei. Probabil că dacă făceam alegeri riscante se putea să câştigăm sau se putea să pierdem definitiv.

AGERPRES: În ultima vreme sunt foarte multe nume de femei a căror valoare este recunoscută ca femei de succes în afaceri. Să fie asta o recunoaştere a valorii femeii ca antreprenor?

Amalia Năstase: Probabil că aşa cum a evoluat societatea, nu numai românească, societatea în general, din cauza crizelor prin care am trecut, crize le zic eu masculine un pic, pentru că la nivel mondial au fost nişte riscuri negândite, foarte abrupte, bănuiesc că omenirea a ajuns, evident forţată de aceste crize, la o întelegere care se apropie foarte mult de felul de a gândi al unei femei.

Adică hai să ne temperăm puţin, hai să nu mai câştigăm atâţia bani, dar să fim liniştiţi. Mie mi se pare că este un trend în a linişti lucrurile şi să nu ne mai aruncăm cu capul înainte pentru câştiguri virtuale mari, dar cu nişte riscuri enorme. Cred că spre asta mergem.

AGERPRES: Spuneai că mare parte din succesul tău este urmarea perseverenţei şi a seriozităţii. Pentru că aceste două calităţi te caracterizează, dar în acelaşi timp spuneai că ai pus şi foarte mult curaj în acţiunile pe care le-ai demarat. Crezi că asta este o reţetă a succesului?

Amalia Năstase: Eu pot să vă spun care este reţeta insuccesului. Frica. Frica este o reţetă sigură a pierderii. Dacă te laşi ghidat sau influenţat foarte mult de frică poţi fii sigur că nu vei avea niciun fel de ieşire din niciun fel de situaţie şi am încercat în ultimii ani să nu mă mai las influenţată de frică, pentru că fiecare dintre noi avem frici, dar este la latitudinea noastră să ne conducă viaţa fricile sau să ţinem cont doar de ele şi aici am încercat, şi se poate spune că am fost curajoasă, să-mi înfrunt puţin fricile, vorbesc la nivel de business.

Citeste si:  La ce trebuie să fii atent înainte de a alege o facultate?

Nu poţi să trăieşti într-o anumită teroare tot timpul – că au scăzut bugetele sau nu mai sunt bugete, sau o să ne ducem de râpă. Asta nu te ajută cu nimic, ci dimpotrivă, te doboară. Adică nu poţi să spui ‘sunt precaut pentru că eu ştiu sigur că nu vor mai fi bugete anul viitor’.

Pentru că atunci înseamnă că închei activitatea şi nu mai faci nimic. Cumva asta m-a ajutat, iar ceea ce m-a ajutat să mă menţin este reputaţia, lucru în care cred foarte mult. Reputaţia o construieşti în ani de zile şi o poţi distruge în câteva secunde şi sunt foarte atentă la segmentul acesta, iar pentru clienţii noştri ăsta este primul lucru pe care îl consiliem. Să avem grijă să ducem mai departe o reputaţie corectă.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata