Femeie de afaceri: Aspectul fructelor depinde foarte mult de drumurile din ţară

30

Aliona Mandatii, este directorul companiei „Domulterra” SRL, care cultiva o livada super-intensiva de mere pe o suprafata de 35 ha, amplasata in satul Domulgeni, raionul Floresti. De câtiva ani, compania realizeaza exporturi in mai multe tari, dar comercializeaza mere si in retelele autohtone de magazine, scrie agrobiznes.md.

Dna Mandatii, ce sanse au produsele agricole autohtone sa fie vindute pe pietele europene?

Piaţa europeana este accesibila producatorilor agricoli care respecta cerintele acesteia. Pentru multi dintre producatorii moldoveni aceste conditii sunt doar un deziderat, un obiectiv greu de atins. Cu toate acestea, in ultima perioada, numarul exporturilor in Europa incepe sa creasca. O oportunitate mare si o piata importanta pentru noi reprezinta Romania. Este bine in general sa ne gindim si la piete alternative, si sa nu mizam exclusiv pe piata din Federatia Rusa.

Citeste si:  A fost lansat IanukoviciLeaks, site-ul cu documente ale fostului preşedinte ucrainean

Sunt perfectionista si imi doresc sa sporesc calitatea merelor cultivate, atit a calitatilor gustative, cit si a aspectului comercial atractiv. Si ma refer in mod special la respectarea procedurilor de calibrare, sortare si ambalare. Cu mere necalitative nu poti face export si nu esti la mare cautare nici pe piata interna deja. Cumparatorul a devenit mai selectiv. Si e firesc.

Daca gustul fructelor noastre este inconfundabil pentru multi, atunci aspectul acestora lasa de dorit…inclusiv din cauza drumurilor proaste pe care sunt transportate produsele agricole?

Aspectul merelor, dar si a altor fructe, sufera enorm de mult din cauza conditiilor de transportare. Daca problema unitatilor de transport adecvate poate fi solutionata, atunci, dupa cum va dati bine seama, un drum national nu poate fi construit de un producator agricol. Conform normelor tehnologice, daca transporti merele pe un drum de calitate proasta mai mult de 7 km, exista un mare risc ca fructele sa piarda mult din aspectul initial, ceea ce in mod evident va diminua din pretul si, respectiv, venitul producatorului.

Citeste si:  Magneziul în dieta de zi cu zi

Majoritatea plantatiilor de mere se afla la distante de cel putin 10-15 km de depozitele frigorifice si producatorii sunt nevoiti sa le parcurga anevoios. As spune ca drumul calitativ este vital. Constructia drumului Sarateni-Soroca aduce speranta producatorilor din zona ca vor putea transporta merele pe un drum nou, calitativ si intr-un timp redus.

Existenta drumului renovat a determinat initiativa mai multor companii agricole din zona raionului Floresti de a se asocia intr-o cooperativa/asociatie, care va avea sediul in or. Ghindesti, unde probabil vor fi construite facilitati care vor putea fi folosite de mai multi producatori.

Citeste si:  Constanţa: Mazăre va ataca în instanţă decizia CNCD de blocare a campaniei "Mamaia Style" pentru că ar fi discriminatorie

Care alte provocari mai trebuie depasite de catre agricultorul autohton pentru a deveni competitiv cu omologul sau dintr-un stat european?

Majoritatea celor care cultiva livezi intensive si super-intensive sunt pionieri in acest domeniu. De cele mai multe, noi producatorii, simtim lipsa cunostintelor necesare, a tehnologiilor moderne. Uneori apelam la suportul consultantilor straini, pentru a cunoaste experientele avansate ale agricultorilor straini.

Pe de alta parte, consider ca noi producatorii de mere, trebuie sa fim competitivi si pe piata locala. Consumatorul local trebuie sa aiba de unde alege si trebuie tratat cu respect. Imi doresc ca prin fructele crescute in livada mea sa promovez consumul de mere gustoase si sanatoase, drept o sursa de vitamine, dar si un simbol al agriculturii nationale.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata