Leacuri din grădină: Morcovul

28

Întăreşte-ţi imunitatea cu câte un morcov crud consumat în fiecare zi. Morcovul este foarte recomandat copiilor fiindcă îi ajută în procesul de creştere.

Morcovul (Daucus carota) este o plantă bienală, cu o rădăcină vegetală, de culoare portocalie, originară din zona mediteraneană, după spusele unor cercetători, cultivată încă din vremea romanilor şi a galilor, fiind considerată un aliment deosebit de valoros, cu proprietăţi terapeutice multiple, valabile în combaterea unei game largi de afecţiuni. Alţi cercetători susţin că morcovul ar fi fost „domesticit” cu cinci-şase milenii în urmă în Orientul Mijlociu, pe teritoriul Afganistanului.

În Europa, morcovii nu au fost populari până în Renaştere, fapt cauzat probabil de faptul că varietăţile timpurii aveau rădăcinile dure şi fibroase. Începutul secolului al XVII-lea îi găseşte pe agricultorii europeni cultivând mai multe varietăţi de morcovi, ajungând în prezent la un morcov portocaliu, cu o textură mult mai plăcută decât cea a predecesorilor săi.

Citeste si:  Constantin: Nu există niciun consiliu judeţean care să nu fi solicitat şi primit carnete de comercializare şi atestate de producător

În lume există incredibil de multe varietăţi de morcov (de ordinul sutelor), neaşteptat de diferite între ele. La noi în ţară sunt folosite aproape exclusiv varietăţile de morcov de culoare portocalie. Mai rar, întâlnim la noi şi morcovul galben, care este foarte bogat în xantofilă şi luteină, doi pigmenţi care previn ateroscleroza şi cancerul pulmonar. În India şi în China se foloseşte şi o varietate de morcov roşu, care conţine un pigment numit licopina.

Morcovul purpuriu este cultivat în unele regiuni din Turcia şi din Irak, fiind bogat în pigmenţi antocianici, principii active care combat inflamaţiile articulare. Morcovul alb este întâlnit în estul Afganistanului, în Pakistan şi în Iran, fiind lipsit de pigmenţi, dar în schimb e foarte bogat în fibre alimentare.

Citeste si:  Alimente care favorizează un bronzat de nota 10

Morcovul crud conţine aproximativ 90% apă plus proteine, glucide, lipide, vitaminele A, B1, B2, B6, C, K, PP, fier, calciu, magneziu, acid folic, fosfor, potasiu, sodiu, fibre dietetice. Toate acestea împreună cu mai puţin de 50 calorii la 100 de g.

 

  • Efectele terapeutice

Morcovii se pot consuma în stare crudă, în salate sau gătiţi în supe şi mâncăruri. Tulpina verde de asemenea se poate consuma, deşi nu este o practică obişnuită. În urma fierberii, aproximativ 70% din vitamina A conţinută este distrusă, la fel ca şi vitamina C şi multe alte substanţe nutritive. Totuşi, este important de ştiut că vitaminele şi mineralele rămase după fierbere sunt mult mai uşor de asimilat decât din morcovul crud.

Citeste si:  DNA: Alina Bica lăuda profesionalismul evaluatorului, deşi acesta a supraevaluat grosolan terenul

Mai mult, morcovul fiert este foarte bine digerat şi tolerat de către tubul digestiv, fiind ca atare recomandat în mod special persoanelor convalescente ori, care datorită unor afecţiuni gastro-intestinale, nu suportă crudităţile.

Organismul asimilează o cantitate mult mai mare de betacaroten din morcovul fiert decât din cel în stare crudă. Din aceste motive, morcovul fiert poate avea, deşi poate părea incredibil, o aplicabilitate terapeutică mai mare chiar decât cel consumat crud.

Fiind foarte bogată în vitamine, zaharuri şi săruri minerale, rădăcina suculentă de morcov, de culoare galbenă-portocalie, a fost utilizată de multe secole în medicina tradiţională ca un component energizant, un aliment esenţial pentru copii, bolnavi, femei gravide şi bătrâni şi o sursă excepţională de antioxidante naturale contra cancerelor.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata