Vard Tulcea – şantierul emblemă pentru România

83

 Șantierul Vard Tulcea continuă să fie, la 14 ani de la privatizare, cel mai mare angajator privat din judeţ, prin activitatea sa fiind consemnate câteva premiere importante pentru industria navală din România. Recent, o navă construită iniţial la Tulcea şi completată într-un şantier norvegian a fost în centrul atenţiei presei internaţionale.

Nava australiană ‘Ocean Shield’ a detectat pe 8 aprilie în Oceanul Indian semnale care ar putea permite echipelor de căutare a aeronavei Malaysia Airlines Flight MH370 să reducă semnificativ aria ce trebuie cercetată pentru a găsi rămăşiţele aparatului dispărut pe data de 8 martie 2014, cu 239 de persoane la bord. Nava australiană, conform conducerii şantierului naval tulcean, a fost construită iniţial la Tulcea, ea fiind modificată într-un şantier al grupului Vard, la cererea beneficiarului.

Înfiinţat în anul 1976 pentru reparaţia navelor pe care le folosea România pentru pescuitul oceanic, şantierul tulcean a început să producă şi nave noi în anul 1982 şi este considerat una dintre cele mai tinere unităţi de profil din România. Pe parcursul existenţei, şi-a extins obiectul de activitate cu proiectarea, construcţia şi comercializarea navelor maritime, fluviale, comerciale, tehnice şi militare, a pieselor de schimb, reparaţii navale, servicii şi asistenţă tehnică.

Citeste si:  Roubini, profetul crizei: Ne aşteaptă crize economice şi mai grave

Prima navă construită şi lansată la apă de şantier a fost un vas de pescuit oceanic care a adunat la prima lansare sute de persoane. De la navele pentru pescuit oceanic, şantierul a trecut la proiecte de anvergură după data de 7 aprilie 2000, atunci când societatea s-a privatizat, iar compania norvegiană Aker Brattvaag AS a cumpărat de la Fondul Proprietăţii de Stat pachetul majoritar de acţiuni, valoarea totală a tranzacţiei pentru cele 69,99% din acţiuni fiind de 22,262 milioane de dolari.

Suma a inclus atât preţul acţiunilor, cât şi investiţiile tehnologice şi pentru protecţia mediului care au reprezentat 60% din total, investiţiile fiind încheiate la doi ani de la privatizare. Noul proprietar a preluat odată cu unitatea şi datoriile acesteia care, în anul privatizării, depăşeau suma de 23,853 milioane de lei — din care circa 20 de milioane de lei credite şi dobânzile aferente, iar restul datorii la CAS şi la fondul de şomaj.

Dacă înainte de privatizare, pe platforma navală se construiau anual maximum patru nave, în anul 2008 numărul lor a fost de două ori mai mare şi a crescut constant până în anul 2013, în ciuda crizei economice.

Citeste si:  Europa urmărește stocurile asiatice mai mici pe măsură ce tensiunile SUA-China cresc

Au fost realizate nave feribot care asigură legăturile dintre oraşele de pe cea de-a doua rută importantă din Norvegia, nave de asistenţă pentru construcţii şi întreţinere instalaţii subacvatice care îşi desfăşoară acum activitatea pe oceane şi în Antarctica, nave de cercetare, nave cu clasă de gheaţă, dar şi nave record pentru unitate, ca de exemplu prima navă construită în România după un proiect al firmei Rolls-Royce Marine sau nava record pentru cei 30 de ani de activitate ai şantierului tulcean lansată la apă pe data de 8 decembrie 2010 care a avut o lungime de 157 de metri.

Performanţa de la finele anului 2010 va fi surclasată în vara acestui an, atunci când şantierul va lansa în Marea Neagră o nouă navă, evenimentul premieră pentru România fiind anticipat în luna martie de sosirea în unitate a unui doc plutitor cât un stadion de fotbal. ‘Nava se va construi pe secţiuni apoi, pe rând, acestea vor fi mutate pe docul plutitor care le va transporta pe canalul Sulina, în Marea Neagră, unde va fi lansată la apă’, a menţionat directorul Vard Tulcea SA, Tudorel Țopa.

Citeste si:  Proiectul Roşia Montana trebuie gândit în avantajul României

Investiţiile în şantier prevăzute în contractul de privatizare s-au încheiat, dar modernizarea unităţii continuă, suma alocată în ultimii doi ani inclusiv pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale angajaţilor fiind de 40 de milioane de euro.

‘Fabrica de modelat ţevi, dată în folosinţă la finele anului trecut, este una dintre cele mai moderne din Europa, două noi linii pentru panouri plane din care una cu citire laser, doi roboţi de sudură cu scanere laser, maşină automată de polizat muchii de la Kranendonk, maşină nouă de debitat cu plasmă ESAB, o linie de profile T şi o linie automată de prelucrare profile bulb. O altă investiţie importantă realizată în ultimii ani pe platforma tulceană constă în amenajarea celor cinci hale de sablare/vopsire, printre cele mai mari din Europa. În acest an, până la finele primului semestru, sunt planificate să fie date în folosinţă două macarale noi de câte 120 de tone fiecare’, a precizat directorul Vard Tulcea SA.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata