CE aprobă un program de 521.000 de euro pentru promovarea vinurilor româneşti în Belarus şi Azerbaidjan

19

Comisia Europeană a aprobat marţi un program de promovare a vinurilor româneşti din Dobrogea în Azerbaidjan şi Belarus în valoare de 521.430 euro, din care cofinanţarea UE timp de doi ani, la un nivel de 50% din costuri, reprezintă 260.715 euro. În total, CE a aprobat 20 de programe de promovare a diverse produse în UE sau în ţările terţe, din care doar trei au o valoare mai redusă decât cel aprobat pentru România.

Conform datelor făcute publice de CE, beneficiarul programului aprobat pentru România este Asociaţia producătorilor de vin şi produse vitivinicole Dobrogea, iar promovarea se va face pentru vinuri în Azerbaidjan şi Belarus.

Valoarea totală a programului de doi ani este de 521.430 de euro, aceasta ridicându-se la 214.618 euro în primul an şi la 279.812 euro în al doilea. Din aceşti bani, cofinanţarea UE este în primul an de 120.809 euro şi în al doilea an de 139.906 euro, valoarea totală a banilor europeni care vor fi cheltuiţi în acest scop fiind de 260.715 euro.

Valoarea programului aprobat pentru România este printre cele mai mici, doar trei programe fiind mai reduse ca nivel al investiţiilor. Este vorba de un program al unei asociaţii britanice pentru promovarea internă a consumului de fructe şi legume, în valoare de aproape 298.000 de euro (cofinanţat de UE cu 149.000 de euro), de singurul program leton din listă, de promovare a produselor organice la nivel intern, în valoare de peste 302.000 de euro (cofinanţare UE 151.000 de euro), şi de un program portughez pentru promovarea internă a vinurilor, în valoare de 281.000 de euro (cofinanţare UE 169.000 de euro).

Citeste si:  Strategia UE pentru Regiunea Dunării, pe agenda conferinţei organizată la Constanţa şi Tulcea

Portugalia are însă două programe aprobate în valoare totală de peste 1,6 milioane de euro, în timp ce ţări ca Germania, Italia şi Grecia au câte trei astfel de programe acceptate de CE, iar în ultimele două cazuri valoare cumulată a acestora depăşeşte zece milioane de euro.

Bulgaria are şi ea un singur program aprobat, de promovare a fructelor şi legumelor autohtone pe pieţele din Rusia şi Orientul Mijlociu, dar valoarea acestuia este de aproape 3,8 milioane de euro, din care cofinanţarea UE este de 1,87 milioane de euro.

Citeste si:  CE şi-a ales ca ţintă specială Bulgaria şi a fost mai puţin severă cu România

Cele 20 de programe, care în marea lor majoritate au o durată de trei ani, sunt prevăzute cu un buget total de 46,5 milioane de euro, la care UE contribuie cu 23,3 milioane de euro. Programele selectate acoperă diverse categorii de produse, cum ar fi produsele de calitate, produsele ecologice, fructe şi legume proaspete, vinuri, lapte şi produse lactate, flori, fructe şi legume prelucrate, cereale şi orez procesate, etichetarea ouălor, precum şi combinaţiile de diferite categorii de produse.

Țările terţe şi regiunile vizate sunt America de Nord, Rusia, China, Orientul Mijlociu, Asia de Sud-Est, India, America Latină, Norvegia, Azerbaidjan, Belarus şi Turcia.

Cele 20 de programe selectate, din care 12 vizează piaţa internă şi opt ţările terţe — au fost alese dintre 33 de proiecte depuse până la 30 noiembrie 2013 în cadrul sistemului de informare şi promovare, reprezentând primul val de depunere de programe pentru anul 2014.

Măsurile finanţate pot consta în relaţii publice, campanii de promovare sau de publicitate, în special în ceea ce priveşte calitatea, siguranţa şi igiena produselor alimentare, calitatea nutritivă, etichetarea, bunăstarea animalelor sau metodele de producţie care respectă mediul înconjurător. Aceste măsuri pot acoperi, de asemenea, participarea la evenimente şi târguri, campaniile de informare cu privire la sistemul UE de Denumiri de Origine Protejate (DOP), Indicaţii Geografice Protejate (IGP) şi specialităţi tradiţionale garantate (STG), informaţiile privind sistemele de calitate şi de etichetare ale UE şi privind agricultura ecologică, precum şi campaniile de informare privind sistemul UE al vinurilor de calitate produse în regiuni determinate.

Citeste si:  Comisia Europeană recomandă o serie de principii minime pentru exploatarea gazului de șist

UE finanţează până la 50% din costul acestor măsuri şi până la 60% în cazul programelor de promovare a consumului de fructe şi legume în rândul copiilor sau în cazul celor referitoare la informarea cu privire la consumul responsabil de băuturi alcoolice şi la pericolele prezentate de consumul excesiv de alcool, restul costurilor fiind suportate de către organizaţiile profesionale care au propus programele respective şi, în unele cazuri, de asemenea, de către statele membre în cauză. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata