NASA: Două stele neutronice superdense se distrug una pe cealaltă, formând o gaură neagră (simulare)

0 8

Un clip video produs de NASA, în urma unei simulări realizate pe un supercomputer, prezintă două stele neutronice superdense care se distrug una pe cealaltă şi formează în cele din urmă o nouă gaură neagră, conform unui material publicat de SPACE.com.

Clipul cu cele două stele neutronice care intră în coliziune a fost creat de cercetători de la Centrul Spaţial Goddard, aparţinând NASA. Cele două stele neutronice incluse în simulare sunt rămăşiţele unor explozii stelare de tip supernovă produse într-un sistem stelar binar. Stele neutronice din simulare au 1,7 mase solare şi respectiv 1,4 mase solare.

Cele două stele se îndreaptă în spirale una spre cealaltă, se deformează una pe cealaltă şi îşi smulg materia. Cea mai mare o distruge pe cea mai mică, provocând o erupţie sub forma unui braţ în spirală în jurul stelei mai mari.

„La 13 milisecunde după ciocnire, steaua neutronică mai masivă a acumulat deja mult prea multă masă pentru a-i susţine gravitaţie şi se prăbuşeşte în sine, generând o nouă gaură neagră”, conform unui comunicat al NASA care însoţeşte acest clip.

„Orizontul evenimentului din această gaură neagră – punctul dincolo de care nu mai poate evada nici lumina de sub imperiul puternicei sale atracţii gravitaţionale – este prezentat în simulare sub forma unei sfere gri. Dacă majoritatea masei celor două stele se prăbuşeşte în gaura neagră, o parte a materiei, cu densitate mai mică, rămâne pentru o perioadă de timp pe orbita găurii negre, formând un halou care se învârte rapid.

Stelele neutronice se formează atunci când o stea, cu masa de 8 până la 30 de ori mai mare decât Soarele, explodează în stadiul de supernovă, tot ceea ce rămâne fiind nucleul său foarte dens şi compact.

Densitatea de materie pe o stea neutronică este atât de mare încât un centimetru cub de materie de pe o astfel de stea cântăreşte mai mult decât Muntele Everest, conform NASA.

În 2013 o echipă de oameni de ştiinţă descoperea că în urma acestor ciocniri dintre stele neutronice există aur în Univers. Astrofizicienii coordonaţi de Edo Berger de la Centrul pentru Astrofizică Harvard-Smithsonian susţineau în studiul lor că o astfel de coliziune poate ejecta în Univers o cantitate de aur echivalentă cu zece mase selenare.

De asemenea, aceste ciocniri produc şi explozii de raze gamma care durează doar aproximativ 2 secunde, dar în acest timp emit mai multă energie decât produc într-un an toate stelele din Calea Lactee la un loc.