În timpul perioadei Victoriene, Germania, Marea Britanie și Franța au produs câteva modele de locomotive mici, de lemn, dar care nu puteau fi puse în mișcare.
Evenimentul definitoriu pentru istoria trenulețului a avut loc în 1891, când firma germană de jucării Märklin (specializată până atunci în producerea căsuțelor pentru păpuși) a prezentat la Târgul de la Leipzig prima garnitură completă de trenuleț de tablă, pus în mișcare de un mecanism de ceas. Trenulețul înainta pe o șină în miniatură, care avea stopuri și tot arsenalul necesar unui tren adevărat: mecanic și impiegat.
Patru ani mai târziu, tot Märklin a început să producă mașinăriile acționate cu aburi și electricitate. În 1984, apărea sistemul de acționare Märklin digital, în ’87 era prezentat prototipul locomotivei-văzătoare Märklin 1 care, cu ajutorul unei camere video incluse, proiecta peisaje ‘de pe drum’. În 2004, Sistemul Märklin revoluționează trenulețul electric. A treia generație de acționare digitală oferă mult mai multe posibilități de funcționare, prelucrare a datelor, viteză și manipulare.
Colecționarea trenulețelor a început din 1901, în Anglia, când inginerul W J Bassett-Lowke a știut să exploateze potențialul micilor figurine. Acesta, ajutat de un prieten, a început să fabrice, într-un atelier devenit ulterior adevărată fabrică, trenulețe miniaturale.
Cu migală, a făcut câteva astfel de produse, care au fost cumpărate nu de copii, ci de nobili sau chiar de familia regală, contra unor sume deloc infime.
În 1928, Mickey Mouse și-a făcut debutul în filmul ”Steamboat Willie”, primul desen animat sincronizat cu sunete. Mickey a devenit rapid un simbol al copilăriei, iar în 1930, Charlotte Clark a creat prima păpușă Mickey, care a devenit imediat una dintre cele mai căutate jucării pentru copii, spre bucuria celor de la Disney, care au fructificat succesul, inaugurând o întreagă linie de jucării și produse pentru copii, marca Disney.
Primele mașinuțe-jucărie au apărut în Marea Britanie, în 1931, fiind realizate de Frank Hornby. Modelele miniaturale l-au încurajat să fabrice și un aeroplan și un vaporaș. Ideile sale au fost preluate de fabricile de jucării, dovedindu-se a fi un adevărat succes. Micii cumpărători au fost dublați de colecționarii de miniaturi.
Prima companie producătoare de miniaturi a fost Dinky Meccano din localitatea Liverpool, pusă pe picioare de Frank Hornby. Concurența a apărut abia la mijlocul anilor ’50, când compania italiană Corgi și-a lansat propria serie, superioară rivalei sale britanice. Mașinuțele aveau motoare miniaturale, copii fidele ale celor la scară normală, realizate în cel mai mic detaliu. Mașinuțele Corgi aveau, în plus, componente din plastic, parbriz de sticlă și lumini.
Popularizarea prin intermediul programelor TV și al filmelor a reprezentat o oportunitate nesperată pentru producătorii de jucării. În 1965, Corgi a scos pe piață modelele în miniatură ale mașinilor lui James Bond, cu toate utilitățile necesare: scaun care putea fi ejectat în caz de pericol și geam blindat. Un alt model celebru a fost Batmobilul (inspirat din filmul ”Batman”).
Patentarea bateriei a avut un impact imens în producerea jucăriilor. În perioada 1955-1965, Japonia a devenit cel mai mare producător de jucării cu baterie inclusă, care aveau o durată de funcționare mai mare decât cele fabricate până atunci.
În 1962, fabrica Scalextric track at Minimodels din Marea Britanie a scos pe piață mașinile de cursă miniaturale. Prima linie de fabricație avea la final 24 de modele de mașinuțe și peste 50 de accesorii (roți și alte piese de schimb, periuță pentru spălat, etc).
În 1969, a apărut o nouă mașină miniaturală, botezată de producătorul Mattel ”Hot Wheels” datorită fricțiunii reduse a roților cu suprafața de contact. Acestea puteau fi împinse la o distanță apreciabilă, dintr-o singură împingere. Curând, au apărut excavatoare miniaturale, mașini de pompieri, ambulanțe, mașini de transportat gunoiul și camioane. Mașinuța cu telecomandă a devenit vedetă în 1980.
La sfârșitul Primului Război Mondial, publicul interesat de jucării arăta o preocupare din ce în ce mai mare pentru achiziționarea de avioane-jucărie, realizate cât mai aproape de realitate. Producătorii de jucării, dornici de succes, au răspuns cu promptitudine cererilor pieței. Fabricantul german Lehmann, valorificând popularitatea aparatelor de zbor, a scos pe piață mici zepeline, care efectuau mișcări circulare atunci când erau suspendate. În perioada 1920-1930, avioanele în miniatură au devenit jucării populare, la fel ca și bombardierele realizate la scară redusă, elicopterele sau aeroplanele.