Zeci de fosile de reptile marine preistorice, descoperite în Chile, în apropierea unui gheţar

Zeci de fosile aproape complete, aparținând unor reptile marine preistorice, au fost descoperite în apropierea unui ghețar în curs de topire din sudul statului Chile, conform LiveScience.com.

Paleontologii au descoperit 46 de specimene de reptile din 4 specii diferite de ihtiozauri. Aceste creaturi marine, al căror nume înseamnă în limba greacă „șopârla-pește” reprezentau un grup de animale marine care au trăit în Mezozoic, în urmă cu aproximativ 245 de milioane până la 90 de milioane de ani.

Fosilele nou descoperite provin atât de la animale adulte cât și de la pui și embrioni. Aceste reptile marine au murit, probabil, în urma unei serii de alunecări de teren catastrofale și au fost conservate în straturile de sedimente din adâncurile marine. În timp, marea în care au murit aceste animale a dispărut, iar straturile de sedimente în care au fost conservate reptilele au fost expuse în urma retragerii ghețarului de deasupra lor, conform studiului publicat în ultimul număr al revistei Geological Society of America Bulletin.

Ihtiozaurii aveau corpul asemănător unei torpile, cu înotătoare verticale și boturi lungi, înarmate cu dinți puternici.

„Semănau foarte mult cu delfinii din prezent”, a comentat Wolfgang Stinnesbeck, paleontolog la Universitatea din Heidelberg (Germania), coordonatorul acestui studiu.

Stinnesbeck și echipa lui au descoperit aceste specimene fosilizate datând de la începutul Cretacicului (150 milioane — 100 de milioane de ani), în apropierea Ghețarului Tyndall, din Parcul Național Torres del Paine din Chile. Pe măsură ce ghețarul s-a retras, sedimentele în care se aflau fosilele au fost expuse.

Cel mai mare dintre specimenele de ihtiozaur descoperite măsoară peste 5 metri lungime. Scheletele sunt extraordinar de bine conservate, unele dintre ele prezentând chiar și urme de țesuturi moi. Cercetătorii au descoperit și un embrion în interiorul unui specimen femelă. Ei au atribuit aceste fosile familiei Ophthalmosauridae.

Aceste șopârle-pești probabil că vânau într-un canion subacvatic din apropierea coastei, hrănindu-se cu alte animale marine mai mici, pești și cefalopode, când au fost surprinse de o alunecare de teren, lângă buza canionului, fiind acoperite de sedimente. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)