EUR
4,84 RON
(-0.08%)
USD
4,11 RON
(-0.78%)
GBP
5,36 RON
(+0.2%)
CHF
4,49 RON
(-0.29%)
BGN
2,48 RON
(-0.66%)
BYN
1,68 RON
(-0.6%)
CAD
3,07 RON
(-0.06%)
RSD
0,04 RON
(-0.09%)
AUD
2,95 RON
(-0.26%)
JPY
0,04 RON
(-0.38%)
CZK
0,18 RON
(+0.38%)
INR
0,05 RON
(-0.5%)

Florinel Andrei (ARTRI): Costurile crescute la carburanţi reprezintă o dificultate majoră pentru activitatea transportatorilor

Prețul crescut al carburanților reprezintă o dificultate majoră pentru activitatea transportatorilor, putându-se observa deja o diminuare reală a lichidității și o scădere a profitului, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, secretarul general al Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI), Florinel Andrei.

Pe de altă parte, acesta afirmă că s-au făcut, recent, paşi importanţi în relaţia cu Belarus privind autorizaţiile de transport. Ruta prin Belarus spre Rusia a devenit din ce în ce mai tranzitată, deoarece este considerată ca fiind una sigură.

Nu în ultimul rând, secretarul general al ARTRI consideră că, pe termen mediu şi lung, în Europa, vor avea succes firmele care au ţinut pasul cu motorizarea ecologică, cu digitalizarea businessului şi cu sporirea renumelui, a brandului.

AGERPRES: Care sunt principalele dificultăţi cu care se confruntă la ora actuală firmele de transport rutier internaţional din România?

Florinel Andrei: Prima este generată de costurile crescute la carburanţi. După aproape două luni, se observă o reală diminuare a lichidităţii şi o scădere a profitului. Transportatorii şi toţi consumatorii de carburanţi aşteaptă cu nerăbdare să vadă investiţiile promise din această ‘chetă’ obligatorie. Dacă nu vor răsări autostrăzile, credibilitatea unui astfel de mecanism va fi compromisă pentru totdeauna în România. A doua este cauzată de lipsa de coeziune a breslei în faţa autorităţilor şi a prestanţei sectorului în dialogul public. Fără unitate nu va exista calitate şi progres. Iar lipsa de coeziune este speculată şi exploatată de către factorul politic ori de câte ori are nevoie să o facă; întotdeauna împotriva intereselor industriei transportului.

În fine, a treia dificultate este provocată de instabilitatea regională din ultima perioadă. Foarte multe importuri şi exporturi din şi spre Rusia au fost întârziate sau anulate de instabilitatea din Ucraina. Transportatorii au fost nevoiţi să găsescă rapid rute alternative, din păcate mai lungi, mai obositoare şi mai scumpe.

AGERPRES: Ce impact a avut procesul de majorare a costurilor carburanţilor din acest an?

Florinel Andrei: Unul evident negativ. Pentru transportatori lichiditatea şi comenzile sunt esenţiale. Prima asigură deplasarea. Comenzile generează rentabilitatea, profitul. Mai puţină lichiditate înseamnă mai multe şanse de a rata comenzi sau, şi mai grav, insolvenţă şi faliment. Concurenţa puternică din transporturi şi spectrul eşecului generează frustrări care se vor manifesta în creşteri inevitabile de preţuri la curse. Și de aici urmează ‘sarabanda’ cunoscută: inflaţie în creştere — preţuri de producţie mai mari — preţuri de achiziţie mai mari — scăderea consumului.

Clienţii români acceptă uneori negocieri cu transportatorii; în schimb, cei străini rămân …străini faţă argumentele transportatorilor, iar costurile suplimentare rămân în sarcina cărăuşilor.

AGERPRES: Cum apreciaţi atitudinea actuală a mediului bancar din România vizavi de posibila sprijinire a IMM-urilor în vederea achiziţionării de vehicule noi din profitul înregistrat?

Florinel Andrei: Dintotdeauna, ţinta mediului bancar a fost profitul. Acest fapt a generat, pe de o parte, stabilitatea şi dezvoltarea temporară a băncilor, iar pe de altă parte poziţionarea distantă a IMM-urilor.

De fiecare dată, însă, când s-a ieşit din această logică rece a câştigului maximal, mesajul mediului bancar a redevenit atractiv. Transportatorii români au de ales între a face investiţii inteligente sau a se retrage la garaj în maximum 10-15 ani. Pe termen mediu şi lung, în Europa, vor avea succes firmele care au ţinut pasul cu motorizarea ecologică, cu digitalizarea businessului şi cu sporirea renumelui, a brandului. Subliniem că transportatorii aşteaptă mesaje pozitive şi din partea autorităţilor.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata