Soprana Ileana Cotrubaş, la 75 de ani

Soprana Ileana Cotrubaș, care a strălucit pe scenele Operelor din Viena, Berlin, Milano, apreciată de public, dar și de critici, a împlinit, la 9 iunie 2014, 75 de ani.

S-a născut în 1939, la Galați și a crescut într-o familie de muzicieni. Cariera muzicală a artistei a început la radio, într-o formație corală a copiilor, când aceasta avea nouă ani. În 1952 s-a stabilit la București, pentru a urma cursurile Școlii Speciale de Muzică. A debutat la Opera din București, în 1964, remarcându-se, apoi, pe marile scene ale lumii.

”În realitate, cariera mea a fost mult mai lungă decât se crede! La vârsta de 14 ani, eram deja pe scena Operei din București, într-un cor de copii: ‘Carmen’, ‘Boris Godunov’, ‘Tosca’… Adevăratul meu debut datează din 1964, în rolul Yniold din ‘Pelleas și Melisande’. Îmi amintesc cu emoție de prezența Nadiei Boulanger în sală și de felicitările sale pentru calitatea francezei mele”, mărturisea soprana într-un interviu.

Artista declara că a avut șansa de a studia cu profesori foarte buni în România, dar și de a colabora cu regizori, dirijori, parteneri de scenă de un mare talent.

Citeste si:  Cum a devenit un câine din România vedetă în Spania

”În general, am avut o șansă extraordinară de-a lungul carierei mele, care a fost la fel de frumoasă pe cât puteam să mi-o doresc: am întâlnit oameni excepționali și am pășit alături de cei mai mari parteneri, regizori și dirijori. Fundamental, datorez totul educației muzicale, absolut perfecte, pe care am primit-o în România. Mai întâi la Școala de muzică, apoi de la un remarcabil profesor de canto, Eugenia Elinescu, care m-a inițiat treptat în bel canto. Am învățat să fac vocalize, să cânt roluri ușoare precum Barbarina din ‘Nunta lui Figaro’, liduri (…) În sfârșit, a fost Conservatorul, în clasa lui Constantin Stroescu, un tenor care a cântat la Opera Comică (din Paris, n.r.), care a făcut turnee în America și a jucat chiar în filme. Stroescu era o mare personalitate, un om foarte cultivat, cu care am studiat întreg repertoriul francez, acesta ocupând apoi un loc important în cariera mea. De fapt, tot ceea ce am învățat în România mi-a servit în continuare și nu pot spune că munca mea ulterioară cu cei mai mari dirijori mi-ar fi adus ceva nou”, declara artista în interviu.

Citeste si:  Muammar Gaddafi, înlăturat printr-o revoluţie după 42 de ani petrecuţi la putere

În 1965, Ileana Cotrubaș a participat la un concurs în Olanda, unde a câștigat primul său premiu în operă, de lied și oratoriu. În 1966 a câștigat un concurs de radio-televiziune la Munchen (Germania). Datorită succeselor înregistrate, a apărut pe scena Operei de Stat din Viena, Hamburg, Berlin și la Festivalul de la Salzburg și a semnat un contract cu Opera din Frankfurt. În 1969, a debutat pe scena londoneză, susținând spectacole la Royal Opera House, Covent Garden. A cântat în Chicago, la Lyric Opera (1973), au urmat apoi spectacole în Milano, La Scala (1975) și în New York, la Metropolitan (1977).

”Debutul meu internațional a avut loc în 1969, la Festivalul de la Glyndebourne, tot în ‘Pelleas’, dar de data aceea în rolul Melisande, sub conducerea lui John Pritchard și în regia lui Pierre Médecin.(…) Apoi, în 1970, am debutat la Covent Garden din Londra, cu rolul Tatiana din ‘Evgheni Oneghin’, apoi la Opera din Viena, în anul următor, în ‘Traviata’, alături de minunatul Alfredo al lui Nicolai Gedda, sub conducerea lui Josef Krips, cu tempi foarte lenți, împotriva cărora încercam să lupt!”, își amintea marea soprană.

Citeste si:  Un nou record pentru leu. Curs BNR: 4,1260 lei/euro

Punctul culminant al carierei artistei l-a constituit spectacolul de la ‘Scala’ din Milano, din 7 ianuarie 1975, când a înlocuit-o pe Mirella Freni. Performanța sa a fost apreciată atât de către critici, dar, mai ales, de public. S-a remarcat printr-o voce de o puritate și expresivitate deosebită, în diferite limbi străine. Presa de specialitate a apreciat sensibilitatea și extraordinara sa forță dramatică.

De-a lungul carierei internaționale a colaborat cu nume celebre aflate la pupitrul dirijoral de la Carlos Kleiber la Herbert von Karajan.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

close