Sângele dinozaurilor nu era nici cald, nici rece

Întrebarea arzătoare dacă dinozaurii aveau sângele cald sau rece a primit în sfârșit un răspuns mulțumitor. O echipă de oameni de știință americani a descoperit că sângele dinozaurilor nu era nici cald, nici rece, ceea ce i-a determinat să-i clasifice ca animale ‘mezoterme’, relatează vineri online Daily Mail.

Studiul, publicat în revista Science, a evaluat 21 de specii de dinozauri, printre care Tyrannosaurus, Allosaurus, Apatosaurus, Tenontosaurus, Troodon, precum și o serie de mamifere, păsări, pești cu oase, rechini, șopârle, șerpi și crocodili.

Oamenii de știință au evaluat metabolismul dinozaurilor, folosind o formulă bazată pe masa lor corporală — indicată de volumul oaselor coapsei — și pe ratele de creștere, indicate de inele de creștere din oasele fosile, similare celor existente la copaci.

Citeste si:  O singură ramură de dinozauri a evoluat spre păsările de astăzi

Potrivit cercetătorilor, dinozaurii au avut rate de creștere și metabolice care nu erau, de fapt, caracteristice nici organismelor cu sânge cald, nici celor cu sânge rece, ci undeva între acestea, fapt ce i-a ajutat să crească la dimensiuni mari.

Cercetătorii au numit aceste creaturi „mezoterme”, spre deosebire de „ectoterme” (animale cu sânge rece și un metabolism scăzut, care nu produc multă căldură și au nevoie de soare pentru a se încălzi) și „endoterme” (animale cu sânge cald care folosesc căldura rezultată în urma reacțiilor metabolice pentru a menține o temperatură ridicată și stabilă).

Citeste si:  Dinozaurii au dispărut în urma unui dublu cataclism global: impactul cu un meteorit şi un lanţ de erupţii vulcanice