Gavrilă (AIFR): România atrăsese la finele lui 2013 circa 24% din fondurile pe POS T-FC

30

România trebuie să atragă, până la sfârșitul anului viitor, circa 1,159 miliarde de euro din POS T-Fond de Coeziune 2007 – 2013, conform ultimelor realocări pe axe, iar la 31 decembrie 2013 plățile rambursate de la Comisia Europeană însumau peste 278,812 milioane de euro, reprezentând un grad de absorbție de 24% din bugetul alocat, a afirmat, joi, vicepreședintele Asociației Inginerilor Feroviari (AIFR), Gigi Gavrilă.

Acesta a arătat, într-o dezbatere având ca temă Master Planul General de Transport, că pentru reabilitarea infrastructurii pe coridoarele TEN-T în cadrul POST-FC 2007 — 2013 dispune de fonduri alocate în cuantum de 1.158.897.478 euro, conform ultimelor alocări pe axe, sumă ce trebuie atrasă până la data de 31 decembrie 2015. Din total, până la finele anului trecut, a fost atrasă (rambursată de la Comisia Europeană) suma de 278.812.461,82 euro reprezentând un grad de absorbție de 24% din bugetul alocat.

Citeste si:  Şeitan: Creşterea TVA nu ar fi adus venituri similare la buget

„Noi, la ora actuală, finanțăm câteva proiecte majore de infrastructură pe POS — T din fondurile de coeziune și foarte puțin din fondurile de dezvoltare regională. Acest program de finanțare este valabil până în 2013, cu condiția ca lucrările să se încheie până în 31 decembrie 2015.

Suma care trebuie atrasă până la data respectivă în urma unor realocări care au fost aprobate în comitetele de monitorizare a acestui program a rămas la ora actuală de 1,158 miliarde euro. Din această sumă, până la finele anului trecut, plățile care au fost rambursate de la CE reprezintă circa 24%.

Citeste si:  Comisia Europeană a adoptat decizii de clasare a unor cauze referitoare la proceduri de infringement la adresa României

Va trebui — și programele și măsurile pe care trebuie să le luăm sunt de așa natură — încât să putem să absorbim diferența de minimum 880 milioane de euro, astfel încât să nu avem decomitere pe aceste proiecte”, a spus Gigi Gavrilă.

În opinia acestuia, absorbția acestor fonduri este imposibilă, în condițiile în care cele cinci proiecte care sunt în curs de derulare pe tronsonul Sighișoara — Simeria nu se vor realiza decât în proporție de 50% până al finele anului viitor.

„Lucrul ăsta este imposibil practic. Noi avem șase proiecte din care cinci sunt pe intervalul Sighișoara — Simeria.Din aceste cinci proiecte, personal nu cred că vom reuși să facem mai mult de 50% din ele. Thales-ul a făcut din nou recurs. Vom avea clar o întârziere la sistemul de semnalizare, deci puțin probabil ca mai mult de a putea să circuli pe un fir, deci maxim 50%, să fie gata până la sfârșitul lui decembrie 2015. Asta înseamnă că fie va trebui să dăm banii înapoi, ceea ce Uniunea Europeană știe că nu se poate, că nu avem de unde, și atunci s-a introdus noțiunea de fazare a proiectelor.

Citeste si:  ANRE va explica CE în 2 luni motivele menţinerii preţului reglementat al energiei electrice

Această fazare a proiectelor presupune că o parte din proiect, ce a rămas, să poată fi finanțat din programul următor. Fazarea este o noțiune improprie, mai mult generică în ideea de a putea continua finanțarea pe programul viitor și în ideea de a nu ne da decomitere pe suma rămasă”, a explicat specialistul.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata