Şantierul Naval Damen Galaţi – o privatizare de succes

23

 

Șantierul Naval Damen Galați este cel mai mare șantier de producție din cadrul Grupului olandez Damen, având aproximativ 2.300 de angajați, care reprezintă în jur de 30% din totalul personalului Grupului la nivel internațional.

Portofoliul, numărul și unicitatea lucrărilor, dar și rezistența companiei în contextul crizei globale, plasează Șantierul Naval Damen Galați în rândul privatizărilor de succes din România.

”Anual se livrează din România aproximativ 25 de nave, marea lor majoritate fiind complet echipate și testate. Ca urmare a competențelor acumulate în organizație și a rezultatelor financiare, Damen Galați este facilitatea de producție principală din cadrul Grupului pentru nave tehnice și militare oferite către parteneri din întreaga lume. Portofoliul șantierului s-a schimbat spectaculos în ultimii șapte-opt ani din cauza crizei care a lovit industria construcțiilor navale, fapt ce a schimbat complet configurația pieței specifice.

Astfel, nu doar la Galați, dar în întreaga piață europeană, centrul business-ului s-a mutat către nave mai tehnice și mai complexe cum ar fi cele pentru industria ‘offshore’, cele folosite la construcția firmelor eoliene sau în cercetarea științifică. Pe scurt, accentul se pune acum pe proiecte speciale și mai puțin pe cele strict comerciale”, a declarat directorul de Resurse Umane și Afaceri Corporatiste al șantierului, Florin Spătaru.

Citeste si:  Remus Pricopie: De la 15 septembrie vom avea manuale noi pentru clasa I şi a II-a

Potrivit acestuia, criza economică globală nu s-a încheiat încă, efectele ei persistând încă doi-trei ani de acum încolo, preocuparea generală a șantierului fiind aceea de a-și menține poziția actuală — una destul de bună în segmentul în care activează—, și de a asigura profitabilitatea companiei.

„În sectorul nostru de activitate, România nu are concurență din partea altor țări din regiune. Mai mult, industria orizontală începe să se dezvolte în pas cu nivelul producției din România. Șantierul nostru are în prezent în lucru atât nave mari incluzând proiecte variate de tipul navelor de transport ‘offshore’, navelor de prospecțiuni geografice, iahturilor, etc., precum și numeroase remorchere și ambarcațiuni tip ASD 2810, ASD 2913, ASD 4013, ASD 3010 și ASD 3212. Portofoliul actual de comenzi-nave contractate ș potențiale-asigură încărcarea completă pentru acest an, precum și pentru 2015”, a spus Spătaru.

 

  •  Privatizarea și efectele ei în dezvoltarea șantierului

Istoria șantierul naval de la Galați a început la 1893, când purta numele de Șantierul Naval Fernic Galați, după care a intrat în proprietatea statului și a fost cunoscut sub numele de Șantierul Naval Galați. Cooperarea dintre Șantierul Naval Galați și Damen Shipyard Group, grup olandez înființat în 1927, a început în 1994, dar a fost privatizat și integrat Grupului Damen în 1999, când acesta a preluat 99% din acțiuni. Șantierul gălățean este cel mai mare la nivelul grupului olandez, acesta reunind 35 de șantiere din întreaga lume.

Citeste si:  CFR Călători: Două bilete la preţ de unul, de Valentine's Day şi Dragobete, spre munte şi litoral

Cu un raport preț-calitate competitiv, Șantierul Naval Damen Galați a reușit până în anul 2007 să asigure un flux relativ constant de comenzi. Pe de altă parte, retehnologizarea și specializarea unor categorii de personal s-au soldat și cu o reducere a locurilor de muncă în anumite sectoare.

Dacă în 1999 șantierul naval avea 4.839 de angajați, un an mai târziu, chiar dacă profitul unității a crescut, numărul de locuri de muncă a scăzut cu aproape 800, iar același trend s-a păstrat până în 2013, când s-a ajuns la 2.300 de salariați. Pe fondul creșterii numărului de comenzi, șantierul naval a început să-și mărească din nou numărul de salariați, însă nu angajează oricum, ci printr-un proces selectiv.

„Din august anul trecut și până acum am angajat 300 de oameni. Deși sunt mulți doritori, noi preferăm să angajăm oameni necalificați, pe care să-i specializăm noi. Spre deosebire de alte țări, în România, sectorul naval atrage în continuare tineri talentați ce doresc să-și dezvolte o carieră în domeniu. Șantierul Naval Damen Galați a investit într-un centru de perfecționare acreditat în prezent de Ministerul Educației, într-un sistem avansat de management a resurselor și în optimizarea proceselor de producție, implementând în același timp o strategie de creștere controlată pentru a-și reconfigura constant forța de muncă necesară. Această evoluție este dată în primul rând de profesionalismul și nivelul de competențe al personalului și așa cu angajați specializați putem fi competitivi pe piață”, a afirmat Spătaru.

Citeste si:  Scrisoare deschisă a unui profesor de la Univ. București: Îmi doresc să nu ne mai conducă securiștii

Mircea Misăilă are doar 27 de ani și de patru luni este șeful atelierului montaj. De ce a ales, acum trei ani, să lucreze la Galați decât să plece în străinătate, la muncă? „Să știți că și aici salariile sunt bune, nu sunt așa de mici comparativ cu cele din afară. În plus, aici, de când am venit, am avut oportunitatea de a evolua, de a progresa. Cu astfel de avantaje rămâi aici, să lucrezi pentru economia națională”, a spus Mircea Misăilă.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata