Croaziere pe Dunăre cu nava cu zbaturi, unică în Europa

O croazieră pe Dunăre cu o navă cu zbaturi, cu un catamaran, cu o corabie cu pânze sau cu fosta navă de protocol a lui Ceaușescu reprezintă, cu siguranță, un lucru pe care și l-ar dori nu numai un turist român, ci și unul din străinătate, care își propune modalități cât mai inedite pentru a cunoaște viața portuară și atracția pescărească.

Astfel, pentru turiștii care includ în traseul lor și Galațiul, o asemenea croazieră poate fi făcută cu pânzarul moldovenesc ‘Ștefan cel Sfânt’, cu fosta navă de protocol a lui Ceaușescu, ,,Steaua Polară’, cu catamaranul ‘Vega’ sau cu nava cu zbaturi ‘Tudor Vladimirescu’.

Nava cu zbaturi acționate de forța aburului ‘Tudor Vladimirescu’ este singura în funcțiune în Europa. A fost construită între 1850 și 1853, la Șantierul Naval Ganzdanubius, la cererea companiei austriece DDSG, care făcea comerț în Țara Românească și Moldova și avea nevoie de un remorcher foarte puternic, care să străbată zona Cazanelor Dunării. În 1919, nava a fost primită de România în contul despăgubirilor de război.

A fost rebotezată ‘Sarmisegetuza’ și a fost transformată în navă de pasageri, efectuând curse pe ruta Brăila-Galați-Tulcea-Sulina. În 2004, nava a fost reparată și reamenajată la standarde moderne de către armatorul său, Navrom Galați. A fost păstrat sistemul de propulsie cu zbaturi acționate de forța aburului, care are o putere de 600 CP.

Citeste si:  Traian Băsescu, convins că marea corupţie este întreţinută de funcţionarii din aparatul de stat

,,Pentru pasageri este chiar spectaculos să urmărească, prin pereții de sticlă de la puntea principală, funcționarea mecanismului cilindrilor verticali cu dublă expansiune, considerați de specialiștii în domeniul naval o adevărată bijuterie a tehnicii. Sistemul a fost păstrat pentru că încă mai funcționează perfect, singura modificare fiind înlocuirea combustibilului folosit pentru punerea în funcțiune a caldarinelor; păcura a fost înlocuită cu motorina, pentru eliminarea fumului care ar fi fost evacuat pe coș și care ar fi fost un element de disconfort pentru pasageri’, a declarat directorul Navrom Galați, Constantin Hârțan.

Nava are două saloane, baruri de interior și de punte, putând lua la bord o sută de pasageri. Croazierele sunt efectuate pentru grupuri de turiști, costul unei ore de marș fiind 1.000 de euro. Cei care urcă la bordul navei ‘Tudor Vladimirescu’ se pot mândri că au călătorit cu o navă unică în Europa, la bordul căreia au mai urcat Regele Ferdinand și Regina Maria, Carol al II-lea, Regele Mihai, mareșalii Averescu și Antonescu, iar în perioada comunistă, chiar și Nichita Hrușciov, președintele URSS, care a fost oaspetele lui Gheorghe Gheorghiu Dej.

Citeste si:  Cum îţi iei o casă scoasă la licitaţie de bancă

 

  • Pe urmele lui Ghadafi, Demirel și altor oaspeți ai lui Ceaușescu

Turiștii, dar și elevii cursanți ai Liceului de Marină din Galați, au șansa de a păși pe urmele unor potentați ai anilor ’80-’90 cum ar fi Ghadafi sau președintele Turciei de atunci Suleyman Demirel. Au posibilitatea să stea în fostele saloane de protocol unde, odată, s-au întâlnit și membrii Tratatului de la Varșovia sau președinta Maltei. ,,Steaua Polară’, fosta navă de protocol a lui Nicolae Ceaușescu, este acum material didactic pentru elevii Liceului de Marină, dar și o atracție pentru turiști.

‘Steaua Polară’, nava de protocol a lui Nicolae Ceaușescu, a zăcut mult timp în șantierul naval din Tulcea. De câțiva ani s-a întors pe linia de plutire, dar fără misiuni de gradul zero. Puțini mai știu istoria navei. A fost fabricată în 1971 și a fost proiectată ca navă-școală pentru Liceul de Marină din Galați. 15 ani mai târziu a devenit vas secret de protocol al lui Nicolae Ceaușescu. S-a întâmplat odată cu deschiderea Canalului Dunăre — Marea Neagră, pe 26 mai 1984, când a făcut parte din convoiul oficial alături de navele marinei militare.

Citeste si:  Ziua Europei

‘Erau atunci aici securitate și controale peste tot. Noi funcționam ca navă școală, dar de la deschiderea canalului am intrat și ca navă de protocol. Se aduceau atunci de la Constanța mobilier și veselă și flori, ce să mai spun, se schimba cu totul fața navei. Apoi când pleca oaspetele de seamă lua tot înapoi și iar aduceau când venea altcineva. Pe nava asta, Ceaușescu îi trimitea pe cei pe care nu îi voia cu el, pe nava lui, pe Mircea Cel Bătrân. El mergea cu nava lui în față, noi cu oaspeții în spate, și apoi navele militare’, a declarat Ion Coclează, comandat al ”Stelei Polare” de peste 20 de ani.

Nava poate fi închiriată de grupurile de turiști doar atunci când elevii Liceului de Marină sunt în vacanță.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

close