„O stea diamant” de mărimea planetei noastre, descoperită la o distanţă de 900 milioane ani lumină de Terra

Cercetători de la Universitatea din Wisconsin-Milwaukee au descoperit o pitică albă de mărimea planetei noastre la o distanță de aproximativ 900 de milioane de ani lumină, care ar putea fi cea mai rece și lipsită de strălucire stea descoperită vreodată, transmite marți Voice of America, în ediția sa electronică, citând publicația științifică ‘Astrophisical Journal’.

‘Este un obiect remarcabil’, a declarat profesorul David Kaplan, coordonatorul grupului de cercetători de la universitatea amintită. Cercetătorii au descoperit corpul stelar prin intermediul Telescopului Green Bank și al altor zece radiotelescoape de mare precizie din cadrul sistemului VLBA (‘Very Long Baseline Array’).

O pitică albă se formează la sfârșitul vieții unei stele de dimensiuni medii, asemănătoare Soarelui, după ce aceasta își consumă combustibilul nuclear și trece prin faza de gigantă roșie, când straturile exterioare se desprind, lăsând în urmă un nucleu format în principal din carbon și oxigen. În lipsa reacțiilor de fuziune nuclear, steaua colapsează în ea însăși, devenind foarte densă și ajungând să aibă o mărime apropiată de a unei planete telurice, așa cum este Pământul. În această fază steaua respectivă nu mai are capacitatea de a genera energie și intră într-un proces lent de răcire.

Citeste si:  Egiptul a cumpărat 180.000 de tone de grâu din România şi Rusia

Această pitică albă nou descoperită are o vârstă estimată de 11 miliarde de ani, vârstă apropiată de cea a galaxiei noastre, Calea Lactee. La o asemenea vârstă, această stea este posibil să se fi răcit până la punctul din care carbonul începe să se cristalizeze într-o sustanță „nu foarte diferită de un diamant”.

Această pitică albă face parte dintr-un sistem stelar binar și a fost descoperită datorită radiațiilor electromagnetice emise de steaua parteneră — pulsarul PSR J2222-0137 (stea neutronică care emite energie sub forma unui flux de particule electromagnetice concentrat la cei doi poli magnetici ai săi).

Citeste si:  O furtună solară ar fi putut arunca Pământul în întuneric în 2012

Potrivit cercetătorilor pulsarul se învârte în jurul propriei axe cu o viteză de peste 30 de ori pe secundă. Cele două stele încheie o orbită completă una în jurul celeilalte în 2,45 de zile.

Prin observarea modului în care această pitică albă deformează (curbează) spațiul din jurul său și întârzie precisele semnale radio emise de pulsar, cercetătorii au putut identifica orientarea orbitelor celor două stele precum și masa fiecăreia dintre ele.

Temperatura stelei pitice albe, spun cercetătorii, ar fi de aproximativ 2.700 de grade Celsius, de 5.000 de ori mai mică decât temperatura din nucleul Soarelui. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)Foto: voanews.com