Galaţi – Exemplare remarcabile din istoria automobilului, în muzeele şi colecţiile dunărene

21

Un Dion Bouton din 1898, de 800.000 de euro, un Ford T din 1914 și un automobil marca Ego, din 1924, sunt cele mai valoroase mașini de epocă aflate în muzee și colecții din Galați și Tecuci.

Cea mai valoroasă dintre mașinile de epocă existente în colecțiile gălățene e un ‘Dion Bouton’ model 1898. Automobilul a aparținut unui consul occidental care a activat în cadrul Comisiei Europene a Dunării, al cărui sediu era la Galați. Automobilul a fost restaurat în anii ’80 la combinatul siderurgic. Valoarea lui e apreciată la peste 800.000 de euro, echivalentul a două Maybach-uri.

Prețul de catalog al limuzinei este puțin peste 500.000 de euro, dar japonezii de la Toyota au oferit aproape dublu pentru a o achiziționa, intenționând să o expună sub un clopot de sticlă în fața sediului companiei. Contele Albert de Dion și colaboratorii săi, mecanicii Georges Bouton și Trepardoux, au construit primul automobil cu aburi în 1883.

Citeste si:  Rompetrol SA a depus o cerere de intrare în insolvenţă la Tribunalul Bucureşti

”Automobilele ‘Dion Bouton’ anticipează autovehiculele cu tracțiune integrală din zilele noastre, roțile din spate fiind acționate de motorul cu aburi și transmițând mișcarea, printr-o curea, roților din față.

Modelul construit în 1884 atingea o viteză de 30 km/h, iar, în 1887, mecanicul Georges Bouton a câștigat cu un astfel de autoturism primul raliu auto organizat oficial în Franța de revista ‘Velocipede’, viteza cu care a reușit această performanță fiind de 60 km/oră’, a declarat directorul Muzeului de Istorie din Galați, Cristian Căldăraru.

Automobilul expus la ‘Casa Cuza’ din Galați este derivat din modelul de triciclu lansat la 1894 și care a cunoscut un mare succes de piață, fiind produs și vândut în 21.800 de exemplare. Caroseria modelului din colecție este neacoperită și este din lemn de frasin. Roțile cu butuc, janta și spițele echipate cu pneuri de 20 de țoli, sunt protejate de aripi arcuite, realizate din lemn de frasin modelat prin fierbere și presare, iar șasiul este din țeavă de oțel. Automobilul are trei viteze pentru mersul înainte și una pentru mersul înapoi, iar frânarea se face pe transmisia cardanică. Pornirea mașinii se face cu ajutorul unei manivele, iar sistemul de lumini e compus din două faruri cu flacără, alimentate cu acetilena de la un generator.

Citeste si:  CCR: Patru articole din Legea privind statutul poliţistului, neconstituţionale

 

  • Mașini de epocă, în perfectă stare de funcționare

Dacă automobilul Dion Buton nu e funcțional, alte mașini de epocă funcționează perfect. Un colecționar din Galați deține un Ford T construit în 1914, care este în perfectă stare de funcționare, piesele originale fiind procurate din Statele Unite.

Valoarea unui Ford T este între 30.000 și 100.000 de dolari, în funcție de starea tehnică a mașinii. În 1908, când a fost lansat, prețul unui Ford T era de 825 dolari și a scăzut până la 290 dolari în 1924. Ultimul model T a ieșit de pe banda uzinelor Ford pe data de 31 mai 1927. În România, mai dețin Ford T în colecțiile lor Regele Mihai și fostul premier Călin Popescu Tăriceanu.

Citeste si:  Mercedes va relansa marca de lux Maybach

În colecția Muzeului ‘Gheorghe Petrașcu’ din Tecuci se află un automobil marca Ego, fabricat în Germania în 1924. Are 14 cai putere, patru locuri, e decapotabil și are motorul în patru cilindri, în linie. Automobilul din Tecuci a fost folosit la realizarea filmului ‘Restul e tăcere’ a lui Nae Caranfil. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata