Prietenii, la fel de apropiaţi genetic ca şi verii de gradul patru

Oamenii au tendința să-și aleagă prietenii dintre persoanele care le sunt apropiate genetic, în asemenea măsură încât indivizii din același cerc social pot fi la fel de apropiați ca și verii de gradul al patrulea, potrivit unui studiu publicat luni în SUA și citat de AFP.

Această cercetare se bazează pe date ale Framingham Heart Study în statul american Massachusetts (nord-estul SUA), care cuprinde aproape 1,5 milion de markeri genetici ale unor persoane și ale cunoștințelor lor.

Autorii acestui studiu apărut în Rapoarte ale Academiei Naționale de Științe s-au concentrat asupta unui grup de 1.932 de indivizi. Ei au comparat perechi de prieteni fără legătură de rudenie cu perechi de persoane străine unele de altele.

Citeste si:  Oamenii foarte inteligenţi nu interacţionează prea mult cu prietenii

Indivizii aparținând aceluiași cerc social au în comun gene similare în procent de 1 %, adică mai mult decât oamenii care nu au nicio legătură de prietenie între ei.

Acest procent de similarități genetice ‘este de nivelul celor al verilor de gradul al patrulea’, subliniază studiul.

Chiar dacă 1% din gene în comun pare foarte puțin, ‘pentru geneticieni este o cifră semnificativă’, asigură coautorul lucrării, Nicholas Christakis, profesor de sociologie, biologie a evoluției și medicină la Universitatea Yale.

‘Într-un anume fel, noi reușim — printre miliarde de posibilități — să ne alegem ca prieteni oameni care se aseamănă familiei noastre’, spune el.

Citeste si:  Chavez declară război „burgheziei”

Cea mai mare parte a persoanelor studiate sunt albi de origine europeană.

Potrivit cercetătorilor, aceste analize au arătat că legăturile genetice între prieteni le depășesc cu mult pe cele pe care ne putem aștepta să le găsim între persoane care au strămoși comuni sau oameni care se înconjoară de indivizi din aclași grup etnic ca și ei. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)