Dinozaurii ar fi putut supravieţui, susţin cercetători britanici

Dinozaurii ar fi putut supraviețui dacă asteroidul care a dus la dispariția lor ar fi lovit Pământul cu câteva milioane de ani înainte, relevă un studiu realizat de cercetători britanici, care au reconstituit ipoteza privind dispariția celor mai mari reptile ce au populat Terra în urmă cu 66 de milioane de ani, informează luni ziarul ABC.

În momentul în care uriașul meteorit cu diametru de 10 kilometri lungime a lovit zona în care se află azi Peninsula Yucatán (Mexic), Pământul trecea printr-o agitație medio-ambientală ce includea o intensă activitate vulcanică, o schimbare a nivelului mării și o variație a temperaturilor. Aceste condiții au slăbit considerabil mediul de viață al dinozaurilor, mai ales al celor ierbivori. Această vulnerabilitate i-a făcut să aibă mai puține șanse de a supraviețui la impactul asteroidului, care a provocat tsunami, cutremure, incendii de pădure și variații bruște ale temperaturii.

Citeste si:  O erupţie vulcanică ar fi cauzat moartea în masă a dinozaurilor din nord-estul Chinei

Lanțul trofic s-a prăbușit și a generat un efect de domino prin dispariția mai întâi a dinozaurilor ierbivori și apoi a celor carnivori, care se hrăneau cu cei dintâi.

Teoriile arată că au supraviețuit doar cei care au putut să zboare și care au evoluat până la transformarea lor în păsările de azi. Cercetătorii cred că, dacă asteroidul ar fi lovit Terra cu câteva milioane de ani înainte, când varietatea speciilor era mai amplă, sau mai târziu, când noile specii au avut timp să evolueze, probabil că dinozaurii ar fi supraviețuit.

Citeste si:  Klaus Iohannis: Îmi doresc un Parlament puternic

‘Dinozaurii au fost victimele unei neșanse colosale. Nu numai că au suportat impactul unui asteroid uriaș, dar acesta s-a produs în cel mai rău moment posibil, când ecosistemul lor era vulnerabil. Descoperirile noastre au ajutat la clarificarea unuia dintre cele mai mari mistere ale științei’, a declarat cercetătorul britanic Steve Brusatte, de la facultatea de Geo-Științe din cadrul Universității din Edimburgh (Scoția).

La rândul său, Richard Butler, de la Facultatea de Geografe și Științe ale Pământului din cadrul Universității din Birmingham (Marea Britanie), este de părere că, deși investigația sugerează că specia dinozaurilor era deosebit de vulnerabilă la impactul unui asteroid, nu există nimic care să indice că dinozaurii erau condamnați la extincție. ‘Fără acest asteroid, probabil că dinozaurii ar fi trăit și azi, iar noi, oamenii, probabil că nu’, a asigurat el.

Citeste si:  Caricaturile publicaţiei Charlie Hebdo vor alimenta "ura şi furia"