O invenţie pe zi: Calea ferată

Primele dovezi ale unor căi ferate pot fi considerați cei șase kilometri de căi de rulare a vagoanelor din Diolkos. Vagoanele, trase de oameni sau de cai, transportau bărci de-a lungul istmului Corint și se deplasau pe calcare lăsând în urma lor urme de la roți asemănătoare liniilor ferate, oferind acel element de cale ferată. Această modalitate de transport datează din anul 600 î.Hr. și a funcționat până la sfârșitul secolului I d.Hr.

În 1515, Cardinalul Matthaus Lang a descris calea ferată de funicular, Reisszug, o cale de acces privată pentru bunuri de la Castelul Hohensalzburg din Austria. Calea ferată folosea șine de lemn și o frânghie de tracțiune de cânepă, funicularul fiind tras de oameni sau animale.

Citeste si:  FMI susţine că Rusia a intrat în recesiune

În anul 1550, șinele de lemn erau comune în Europa, iar în secolul al XVII-lea, în Regatul Unit se obișnuia deja să se transporte cărbune din mine către canale, pentru transportul cu bărci, pe căile ”ferate” de lemn. Cea mai veche cale ferată încă funcțională este Middleton din Leeds, Anglia, construita în 1758, iar prima cale ferată din America atestată documentar este calea ferată Leiper, Pennsylvania, construită în anul 1810.

Sistemul de transport, fiind foarte eficace, a fost perfecționat prin diverse inovații. S-au inventat roțile metalice prevăzute cu un bandaj proeminent, ceea ce împiedica deraierea vagoneților. Mai târziu, în 1760, șinele au fost acoperite cu benzi metalice pentru a reduce frecarea și pentru a crește volumul de marfă transportat.

Citeste si:  O invenţie pe zi: Compact discul

În anul 1767, Richard Reynolds a înlocuit șinele de lemn, de pe traseul de tramvai Horsehay — Coalbrookdale, cu unele de fontă, prevăzute cu un șanț de ghidare. Până în 1785, existau deja 30 km de șine de fontă introduse în rețeaua liniilor engleze.

Englezul William Jessop proiectează, în 1789, primul vagon cu roți cu ”rebord”, un bandaj proeminent care nu permitea roților să părăsească linia. Tot el a inventat și șina cu coamă ”edge-rail” (secțiunea în formă de ciupercă), astfel a apărut calea ferată propriu-zisă, deoarece noile șine nu mai puteau fi utilizate de vehiculele rutiere, ci numai de cele feroviare. Înainte de apariția primei locomotive, liniile au fost utilizate de vehicule trase de cai.

Citeste si:  O invenţie pe zi: Şahul

De-a lungul anilor, căile ferate s-au modernizat, rețelele de transport feroviar s-au extins, iar vehiculele feroviare au avansat odată cu tehnologia. Locomotivele au trecut de la tracțiune manuală, la motoare cu abur, motoare diesel, au ajuns la folosirea electricității, au început să folosească puterea magneților. Vagoanele pentru bunuri au devenit tot mai încăpătoare, iar cele pentru pasageri au devenit tot mai confortabile și mai moderne pentru a le oferi pasagerilor călătorii sigure și rapide. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata