O invenţie pe zi: Centura de siguranţă

Confecționată dintr-un material rezistent, folosită fie de cei care lucrează la înălțime, fie de cei care călătoresc cu avionul sau cu mașina, centura de siguranță a cunoscut de-a lungul anilor modificări și îmbunătățiri, dar scopul ei a rămas același: salvarea de vieți.

Primele vehicule la care s-au folosit centuri de siguranță au fost avioanele.

George Cayley (1773-1857), inginer englez în domeniul aeronautic, este considerat inventatorul centurii de siguranță. El a creat o centură de siguranță la începutul secolului al XIX-lea, dar nu a considerat necesară patentarea invenției sale.

Citeste si:  Elena Udrea: Compania Naţională de Investiţii va fi desfiinţată

Edward J. Claghorn a fost cel care a brevetat centura de siguranță, în anul 1885. Aceasta era mai degrabă un ham și era destinată celor care lucrau la înălțime (vopsitori, zidari, pompieri etc.)

Centura de siguranță pentru mașini a apărut abia în anii ’50 și a fost creată de americanul Hunter Shelden care, medic fiind, vedea frecvent răniți ajunși la camera de urgență a spitalului în urma accidentelor de mașină. El a inventat centura de siguranță auto în două puncte, care a fost implementată de Ford în 1955.

Citeste si:  Comportamentul la volan

Centura de siguranță cu prindere în trei puncte, mult mai sigură decât varianta cu două puncte, a fost creată de americanii Roger Griswold și Hugh DeHaven. Inginerul suedez Nils Bohlin, un angajat al uzinelor Volvo, a adus îmbunătățiri acestui model, care a fost implementat prima dată la un Volvo în 1959.

Prima lege privind obligativitatea purtării centurii de siguranță de către șofer și de către pasagerul din dreapta acestuia a fost adoptată în 1970 în statul australian Victoria, modelul fiind preluat de-a lungul timpului de legislațiile rutiere din alte țări. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata