REPORTAJ – Trenule maşină mică …

30

„Trenule mașină mică” și „Glasul roților de tren”, două melodii, azi demodate, pe care diverși artiști le-au cântat de-a lungul timpului, când încă trenurile plecau și veneau după orar, nu se furau buloane de la calea ferată sau cablurile electrice de cupru, iar mersul navetiștilor cu „nașul” nu devenise chiar un sport de masă.

Am mers de multe ori cu trenul pe ruta București — Viena, dar niciodată nu a durat călătoria 20 de ore.

Aceste „mici mașini”, elogiate de cântăreți în vremea comunistă, au devenit azi mari „mașini greoaie”, sub apăsarea cărora calea ferată îmbătrânită peste măsură scârțâie, pe multe dintre magistralele CFR din România, care își așteaptă rândul să fie reabilitate.

Terasamentul lăsat din cauza ploilor, stratul de piatră concasată subțiat pe multe porțiuni, traversele degradate de timp, chiar și cele de beton, pericolul de linie deformată, sunt problemele care cer timp să fie remediate și care dau cele mai mari bătăi de cap decidenților de la infrastructura de cale ferată.

În aceste condiții, trenurile, cu locomotivele de peste 116 tone, care tractează garnituri lungi în care numai un singur vagon cântărește 43 de tone, sunt nevoite să circule și cu viteze care nu depășesc 40 de kilometri pe oră, iar vara, pe caniculă, situația se agravează și mai tare, pentru că temperatura la nivelul liniei poate ajunge și la plus 80 de grade Celsius.

Citeste si:  Programul "Trenurile Soarelui" demarează pe 14 iunie şi cuprinde 40 de trenuri spre şi dinspre Litoral şi Deltă

Într-o experiență de turist temerar, cu suficientă vacanță la dispoziție, poți pleca la Viena și cu trenul, pe singura rută feroviară a României, care face legătura cu gara Westbahnhof City, din Viena, de unde trenurile pleacă spre vestul Europei.

Ajung în Gara de Nord la timp. Privesc tabela de Plecări și totul este în regulă. Trenul EN (Euronacht) 346 București — Viena, cu vagoane de dormit de clasa I și a II-a, este anunțat și are plecarea la ora 13,00. Sosirea la Viena este programată, potrivit biletului de călătorie, a doua zi la 8,14.

Mă întreb de ce pleacă atât de devreme, pentru că, în orarul anterior, plecarea era la ora 16,20, iar sosirea la Viena la 9,05. Mai târziu aveam să aflu.

Este aproape 12,40. Pe linia unde urmează să fie garat trenul, un grup de muncitori lucrează încă de zor la înlocuirea unor buloane și agrafe de fixare a șinei. Ghinion, zic în sinea mea. Chiar din Gara de Nord să începem cu o întârziere?

Citeste si:  CFR Călători introduce Trenurile Tineretului şi Trenurile Litoral spre Constanţa, de Paşti

Sunt norocos. La 12,50 trenul apare din depou. Muncitorii lasă sculele, unele pe șina alăturată, altele pe peron, și ies dintre linii.

Afară sunt 32 de grade Celsius. În compartimentul cu două paturi, cu cearceafuri, perne, și pături de un alb impecabil, sistemul de climatizare asigură un ambient plăcut de 20 de grade.

Locomotiva diesel „Delfin”, modernizată la Craiova, se mișcă din loc, ieșind din București.

Trenul nu este aglomerat, dar locurile par să fie ocupate la capacitate. Însoțitorul de vagon vine să-mi ia biletul și îmi dă instrucțiuni ferme.

„Pe teritoriul Ungariei vă rog să încuiați ușa, cu broasca, să puneți lanțul, să încuiați cu zăvorul auxiliar, care nu poate fi deschis, ca să fiți în siguranță”, spune acesta, cu o figură preocupată.

Ajungem la Ploiești Vest în 45 de minute, după ce trenul a gonit cu minimum 120 de kilometri pe oră, pe tronsonul de linie modernizat, începând de la Chitila.

Drumul continuă cu 120 și ne apropiem de Câmpina, în mai puțin de 25 de minute. De aici, intră pe tronsonul reabilitat până la Predeal, unde viteza poate ajunge și la 160 de kilometri la oră. Din Predeal, viteza nu trece de 50 de kilometri. Suntem în Brașov, la 15,30. Gara nu excelează prin aspect, chiar dacă pare că a trecut prin lucrări de renovare. Intrăm în Podișul Transilvaniei. De aici, „plăcerile” s-au sfârșit.

Citeste si:  Apel către părinţi: Petreceţi minimum o oră de calitate zilnic cu copiii voştri

Garnitura se „târâie” efectiv cu 40 — 50 la oră. Rareori trece de 60. Linia prezintă pericol sau sunt lucrări la terasament.

Sosim la Sighișoara la 18,04, mai facem o oră până la Copșa Mică, după care urmează o serie de stații pe lângă care trenul trece cu 30-40 kilometri la oră. Valea Lungă, Podu Mureș, Coșlariu, Sântimbru …

A coborât seara. Oprim la Alba Iulia, la 21,30, după aproximativ nouă ore de drum, de la plecarea din București. Mai trec două ore de mers și ajungem la Deva, după care urmează gara Arad, unde coboară destul de mulți călători.

Este deja miercuri, când staționăm în Vama la Curtici. De pe coridor se aude: „Pass control …” O simplă formalitate. Se poate ieși din țară și cu cartea de identitate.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata