EUR
4,83 RON
(+0.01%)
USD
4,47 RON
(+0.15%)
GBP
5,48 RON
(+0.12%)
CHF
4,58 RON
(+0.01%)
BGN
2,47 RON
(-0.08%)
BYN
1,73 RON
(+0.15%)
CAD
3,14 RON
(+0.77%)
RSD
0,04 RON
(-0.02%)
AUD
2,68 RON
(+0.37%)
JPY
0,04 RON
(+0.12%)
CZK
0,17 RON
(+0.42%)
INR
0,06 RON
(+0.37%)

 

Investitorul de la reactoarele 3 şi 4 va fi selectat până la finele lunii septembrie

Potrivit acestuia, Comisia Europeană încă analizează propunerea Marii Britanii privind aprobarea contractelor pentru diferență.
‘Un răspuns pentru britanici ar putea veni în toamnă și atunci am putea și noi să implementăm în legislație aceste contracte. Cu toate acestea, Comisia Europeană ne-a încurajat să notificăm încă de pe acum dacă dorim să implementăm o astfel de măsură’, a adăugat președintele Consiliului Concurenței.

Propunerea britanicilor vizează posibilitatea producătorilor de energie care cu emisii reduse de carbon să încheie contracte pentru vânzarea energiei înainte de finalizarea proiectelor și regularizarea periodică în funcție de evoluția prețurilor.

Autorii Strategiei pentru reactoarele 3 și 4 argumentează că nevoie ca acest proiect să primească sprijin din partea statului având în vedere valoarea ridicată a investiției și contextul actual al pieței de energie, care nu este propice investițiilor în proiecte mari.
Valoarea totală a investiției este estimată la 6,45 miliarde de euro.

‘În contextul economic actual și al pieței de electricitate care nu oferă condiții suficiente pentru realizarea investițiilor în proiectele mari de infrastructură energetică, necesare sectorului energetic, cu impact major în revigorarea economică a României, coroborat cu specificitatea tehnologiilor energetice cu emisii reduse de carbon, adesea caracterizate prin necesar de capital intensiv și durate mari de realizare, se pune problema necesității unor mecanisme-suport care să faciliteze realizarea investițiilor mari de infrastructura energetică, bazate pe principiile pieței libere de energie și cu respectarea reglementărilor europene privind  transparența, competiția și ajutorul de stat’, se arată în Strategie.

Documentul mai precizează că în prezent se află în analiză măsuri precum: posibilitatea contractării, de către societatea de proiect, a energiei electrice înainte de obținerea licenței de producător, atât pe platforma OPCOM cât și în afara acesteia și dezvoltarea unui mecanism de tip CfD (contracte pentru diferență), model utilizat în cadrul reformei pieței de electricitate din Marea Britanie, care are în vedere susținerea investițiilor din domeniul energetic în capacități de producție cu emisii reduse de carbon’.

O altă modalitate de a susține această investiție este posibilitatea garanției de stat drept un instrument necesar pentru securizarea finanțării investițiilor mari de infrastructură energetică, care aduc plus valoare în plan economic și social, mai precizează documentul citat.
Statul român va deține maximum 49% din compania ce va fi înființată pentru construirea unităților 3 și 4 de la Cernavodă, iar pentru pachetul majoritar, statul român caută investitori.

La începutul lunii iulie, ministrul Economiei, Constantin Niță, declara, într-un interviu pentru Bloomberg, că România speră să ajungă la un acord cu firma China General Nuclear Power Holding Corp. cu privire la construcția celor două noi reactoare, cel mai târziu până în primăvara lui 2015. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata