LEACURI DIN GRĂDINĂ: Ardeiul

28

Fascinanți prin culorile roșu, galben, verde, portocaliu, ispititori și savuroși prin gustul ușor dulceag și ușor amărui sau iute, ușor crocanți, ardeii sunt folosiți de sute de ani în mâncăruri și salate, pe tot mapamondul.

Ardeiul (Capsicum annuum) este o specie populară a genului Capsicum, care face parte din familia Solanaceae alături de cartof, roșie și vânătă.

Ardeii au un colorit aparte, gama de culori pornind de la varietățile mai des întâlnite de verde, roșu, galben sau portocaliu, până la cele mai închise, cum ar fi purpuriu, maro și chiar negru. Provin din America de Sud, fiind cunoscuți cu multă vreme în urmă, aceștia au fost răspândiți în întreaga lume de exploratorii spanioli și portughezi. Fiind niște legume adaptabile, cultivarea lor s-a răspândit repede pe toate continentele.

Sunt cultivate patru feluri de ardei: iuți, grași, lungi (ex. kapia) și gogoșari.

Ardeiul este o sursa de vitamine C, A, B6, B1, E, K și fibre. Principiile active nou descoperite în ardeiul gras au devenit de real interes pentru biochimiști. În ultimii ani, au fost publicate sute de articole științifice din domeniul medicinei moderne, care fac referire strictă la acțiunea benefică a substanțelor prezente în ardeiul gras.

Citeste si:  Andivele diminuează efectele nocive ale radicalilor liberi

Ardeiul de culoare verde este o bună sursă de fibre, folați și vitamina K, precum și molibden sau mangan.

Comparativ cu ardeii verzi, ardeii roșii au mai multe vitamine și nutrienți și conțin de nouă ori mai mult licopen (antioxidant). Pe lângă beta-caroten, ardeiul roșu conține și fitonutrienți, precum licopen, luteină și zeaxantina, potasiu, triptofan, cupru. Ardeii dulci conțin cantități mici de capsaicina, un compus alcaloid.

Varietatea de ardei iute datorită prezenței dominante a substanței iritante, capsaicina, are multiple indicații terapeutice.

Cea mai bună formă sub care putem consuma ardei este cea crudă, în salate sau sub formă de suc proaspăt. Dar virtuțile lor curative continuă și după ce sunt murați, copți pe plită sau preparați în diverse mâncăruri.

Citeste si:  Europa se confruntă cu o epidemie de obezitate până în anul 2030

 

  • Beneficiile terapeutice ale ardeiului

Ardeiul gras și celelalte soiuri, ardeiul capia, ardeiul iute și dolofanul gogoșar, reprezintă unele dintre cele mai sănătoase legume de care dispunem în luna septembrie. Buletinul de analize al ardeilor scoate la iveală o compoziție naturală de excepție, de la vitamine, la antioxidanți și minerale, nutrienți extrem de benefici în buna funcționare a organismului.

Datorită conținutului ridicat de antioxidanți — beta-caroten, luteină, vitamina C — ardeii neutralizează efectele radicalilor liberi și minimizează daunele pe care aceștia le produc arterelor, nervilor și țesuturilor. Astfel, se pot preveni sau reduce simptomele anumitor boli.

Vitamina B6 conținută de ardei este esențială pentru celule, în special pentru reînnoirea lor rapidă, ceea ce poate însemna și prevenirea bolilor sau vindecarea rapidă a acestora. Tot vitamina B6 are grijă și de sănătatea sistemului nervos. Îl protejează și îl menține la capacitate maximă atunci când ardeiul este consumat crud, în mod regulat. Cu ajutorul vitaminei B6 și al acidului folic din ardeiul gras, organismul metabolizează enzimele ce pot cauza cheagurile din vasele sanguine.

Citeste si:  Floarea de "nu-mă-uita" are un puternic efect antiinflamator

De asemenea, ardeii combat bolile cardiace și contribuie la scăderea colesterolului — LDL.

Ardeii sunt o alegere perfectă pentru cei care au nevoie de mai multă vitamina C. Toate soiurile de ardei conțin vitamina C în cantități uriașe, însă ardeiul gras roșu are de două ori mai multă vitamina C decât citricele, iar ardeiul roșu iute conține cu 330% mai multă vitamina C decât o portocală. Prin conținutul acestei vitamine, consumul de ardei crește imunitatea organismului și menține aspectul tânăr al pielii mai multă vreme.

Ardeiul este o sursă consistentă de vitamina E, care joacă un rol important pentru sănătatea părului și a pielii.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata