România în prima linie la creșterea economică în 2013; în 2014 ritmul va încetini, dar perspectivele sunt pozitive

31

Performanțele economice ale României dovedesc că aceasta a devenit unul dintre liderii redresării europene, evoluția sa depășind așteptările, cu un PIB în creștere cu 3,5% în 2013, și pentru 2014 perspectivele fiind pozitive, deși ritmul de creștere nu va mai fi ca cel de anul trecut, conform unui studiu dedicat riscului de țară, realizat de Coface.

‘Coface a dezvoltat un nou studiu dedicat riscului de țară, de data aceasta luând în considerare România.

Performanțele economice ale acesteia dovedesc că a devenit unul dintre liderii redresării europene, evoluția sa depășind așteptările, cu un PIB în creștere cu 3,5% în 2013. Contribuțiile semnificative au provenit din sectorul agricol, precum și din industrie, în special din producția de automobile care a furnizat în principal către clienții din străinătate. Deși în 2014, România nu va avea același ritm de creștere ca în anul precedent, perspectivele sunt pozitive’, se arată într-un comunicat al Coface.

Citeste si:  Mario Draghi cere reforme structurale în zona euro pentru stimularea economiei şi scăderea şomajului

Conform studiului, creșterea PIB-ului real al economiei românești a depășit așteptările — cu 3,5% mai mult în 2013, cea mai importantă creștere fiind de 5,1%, înregistrată în ultimul trimestru. Principalul factor care a contribuit la creșterea de anul trecut au fost exporturile (care au înregistrat o creștere puternică de 13,5%), în special cel de produse agricole și mașini.

‘România este țara cea mai dependentă de sectorul agricol din Uniunea Europeană, aproape 31% din populația aptă de muncă fiind ocupată în acest sector. Prin urmare, producția economică este strâns legată de condițiile meteorologice. România a înregistrat o recoltă foarte bună în vara anului 2013, ceea ce a condus la o creștere a ofertei. În 2013, producția agricolă românească s-a ridicat la 17 miliarde euro (+25%), reprezentând aproape 5% din producția agricolă a UE-28′, explică analiștii Coface.

Citeste si:  Câmpia Turzii, primul oraş din România care reuşeşte microciparea tuturor câinilor cu stăpân

Potrivit acestora, alături de exportul culturilor, producția de automobile a fost, de asemenea, un factor care a contribuit semnificativ la comerțul exterior românesc. Fiind o țară care oferă unul dintre cele mai mici costuri cu forța de muncă din UE, a fost aleasă de către producătorii de echipamente originale pentru a-și amplasa fabricile: în principal, Ford, dar și Renault care a oferit o „a doua șansă”, mărcii românești Dacia. Perspectivele mai bune pentru sectorul internațional auto, cumulate cu o capacitate de producție liberă în România au generat valoare adăugată pentru țară.

„România a înregistrat una dintre cele mai mari rate de creștere a PIB-ului din întreaga Europă în 2013. Creșterea de 3,5% a depășit semnificativ recesiunea din Zona Euro și media ECE de 1,2%. Contribuția principală la această performanță pozitivă au fost recolta agricolă și exporturile puternice. Totuși, niciunul nu poate fi considerat factor sustenabil.

Citeste si:  BCE ar putea fi nevoită să extindă programul de relaxare cantitativă pentru a stimula creşterea zonei euro

Redresarea economiilor avansate va fi benefică pentru comerțul exterior al României, în special pentru sectorul auto, dar situația internă reprezintă încă o constrângere”, a explicat Grzegorz Sielewicz, economist, Coface Central Europe.

Sectorul transporturilor din România este un pilon important al economiei țării. Volumul transporturilor de marfă s-a ridicat la 108% din PIB în 2012, adică peste media UE de 95%, dar mai mic decât cel regional, Bulgaria și Polonia înregistrând cele mai mari cote 174%, respectiv 137%.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata