Unitarianismul, religia care s-a născut la Cluj

32

Clujul este unul dintre puținele orașe din lume care se poate lăuda că este locul de naștere al unei religii. Unitarianismul este o credință apărută în secolul al XVI-lea, căreia la început, înainte de a-și găsi un nume, i se spunea simplu „Religia de la Cluj”. Printr-un concurs de împrejurări, unitarianismul a ajuns și dincolo de Ocean, astfel că o serie de președinți ai Statelor Unite ale Americii, printre care Benjamin Franklin și Thomas Jefferson, au ajuns să trăiască în spiritul acestei religii.

Cel care a stabilit această nouă credință a fost David Ferenc, care mai este cunoscut în istorie și ca Francisc David. S-a născut la Cluj în jurul anului 1520, tatăl său fiind un meșter sas, iar mama sa o unguroaică din Cluj.

Tânărul Francisc a studiat mai întâi la Brașov și la Alba-Iulia, iar apoi, prin anul 1551 a fost trimis în Germania, la Wittenberg, unde a făcut cunoștință cu ideile protestantismului.

Trebuie amintit că secolul al XVI-lea a fost epoca Reformei, iar aceasta a alimentat mai multe idei teologice pe care diverse comunități europene le-au îmbrățișat. În orice caz, până la inventarea unitarianismului, Francisc David a parcurs toți pașii pe care o persoană învățată și cultă îi face pentru a-și desăvârși studiile, după care a urcat pe cea mai înaltă treaptă ierarhică pe care putea ajunge un om ca el.

Întors din Wittenberg de la studii, perioadă în care s-a convertit la lutheranism, Francisc David a predat o vreme la Bistrița, apoi a venit la Cluj, unde a devenit superintendentul lutheranilor din oraș. În 1564 a fost ales episcop al bisericilor maghiare din Transilvania și numit pastor la curtea principelui transilvan Ioan al II-lea Sigismund Zápolya.

Citeste si:  Roua-cerului, o plantă carnivoră recomandată în afecţiunile respiratorii

„Unitarianismul a apărut și s-a format ca și biserică în secolul al XVI-lea, ca aripa cea mai radicală a Reformei protestante. Deci, noi ne considerăm protestanți, ca și reformații și lutheranii, dar credințele unitariene sunt cele mai radicale ale Reformei. Religia noastră s-a format practic datorită unui om care s-a născut aici, la Cluj-Napoca, David Ferenc sau Francisc David. El a fost ales liderul preoților din acest oraș și a slujit în Biserica Sfântul Mihail, de aici din centrul orașului. Biserica a trecut de la romano-catolicism la lutheranism, cu tot cu comunitatea orașului. Desigur, orașul la început era catolic și apoi a devenit lutheran. Mai apoi, pentru o perioadă foarte scurtă, biserica a fost și reformată”, a explicat Norbert Rácz, preotul paroh al Bisericii central Unitariene din Cluj.

Pentru a înțelege mai bine cum se putea ca o comunitate să treacă cu atâta ușurință de la un cult la altul, trebuie să ne amintim de faptul că în acel moment bisericile nu erau atât de bine definite din punct de vedere dogmatic ca astăzi. În plus, în 1568 a fost dat Edictul de la Turda, un act unic în lume, care garanta libertatea religioasă. Acest Edict avea la bază nu doar dorința de a respecta oamenilor libertatea de a-și alege singuri biserica în care doreau să trăiască, ci și o motivație politică.

Citeste si:  Nadia Comăneci, jurat-şef într-o emisiune-concurs de gimnastică şi acrobaţie realizată de BBC

Comunitățile din Transilvania aveau de-a face cu destul amenințări din afara regiunii pentru a-și mai permite să se bată și între ele, astfel că a fost dat acest Edict de la Turda, pentru ca lucrurile să nu scape de sub control. Iar Unitarianismul a apărut exact în acei ani, cu foarte puțin înainte de semnarea Edictului.

„În această primă etapă a Unitarianismului cel mai important reper pe care îl avem este faimosul Edict de la Turda, care pentru prima dată în lume a prezentat această idee de libertate religioasă, permițând comunităților să își aleagă pastorul, preotul, după credința lor. Pentru că, se spune în Edict, credința este darul lui Dumnezeu și nimeni nu are voie să intervină în această libertate. Și acest edict are și el valențele sale politice. Pentru că dacă s-ar fi format comunități religioase diferite, s-ar fi putut întâmpla ceea ce s-a întâmplat în restul Europei, unde protestanții și romano-catolicii se omorau practic unii pe ceilalți. Dacă și Transilvania ajungea în această situație, atunci nu mai putea să facă față amenințărilor.

Dacă ne uităm pe hartă vom vedea că la acea vreme, de la Sud și din Vest, Imperiul Otoman era o prezență puternică, iar de la Nord și din Vest, Imperiul Habsburgic încerca, tot așa, să acapareze aceste teritorii. Practic, Transilvania trebuia să își găsească această balanță ca să rămână unită, să nu se divizeze. S-a văzut că dacă se impunea o religie, una, oarecare, atunci ceilalți nu acceptau acele dogme. Probabil s-ar fi ajuns la un conflict”, a spus Norbert Rácz.

Citeste si:  Prefectul Congregaţiei pentru Doctrina Credinţei ia apărarea Papei

La acel moment în Transilvania, comunitățile, poate și datorită gradului de libertate de care se bucurau, nu țineau atât de mult la diferențele dintre diferitele forme de Protestantism și se puteau aduna destul de ușor în jurul unei personalități, a unui preot, pe care îl considerau mai carismatic.

„Trebuie să înțelegem că noi acum când vorbim despre religii vedem aceste entități gata formate, cu episcopi, biserică, dogme. Nimănui nu i-ar veni astăzi ideea să se ducă într-o biserică romano-catolică și să spună ‘haideți că vă conving eu de altceva’. Și atunci comunitatea aceea s-ar convinge și ar spune ‘bine, are dreptate, haideți să facem și noi așa’. Însă, în secolul al XVI-lea, practic, nu existau religii atât de bine separate. Dacă mergeam în 1568 la oricine pe stradă și îl întrebam de ce religie aparține el zicea că este creștin. Diferitele religii care sunt astăzi s-au format în secolele XVI-XVII și doar atunci și-au găsit formele acestea finale”, a spus Norbert Rácz.

Acesta fiind mediul în care a trăit Francisc David, în 1566, el începe să se întrebe și să predice așa numitele idei antitrinitariene, care pun la îndoială faptul că oamenii ar trebui să creadă în Sfânta Treime mai mult decât în Dumnezeu.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata