DNA cere ridicarea imunităţii pentru urmărirea penală a nouă foşti miniştri

Direcția Națională Anticorupție cere ridicarea imunității pentru începerea urmăririi penale pe numele a nouă foști miniștri, în dosarul privind presupuse fapte de corupție în cazul mai multor contracte referitoare la licențe IT de sute de milioane de euro.

Șeful DNA, Laura Codruța Kovesi, a transmis procurorului general al României referatul în vederea sesizării președintelui României, a Senatului, a Camerei Deputaților și a Parlamentului European, pentru formularea cererilor de efectuare a urmăririi penale față de nouă persoane care în perioada în care se presupune că au săvârșit infracțiunile au îndeplinit funcția de ministru.

Laura Codruța Kovesi a transmis procurorului general referatul în vederea sesizării Senatului, respectiv a Camerei Deputaților, pentru formularea cererii de efectuarea urmăririi penale față de Ecaterina Andronescu, Valerian Vreme, Șerban Mihăilescu, în vederea sesizării Parlamentului European pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale față de Dan Nica, în vederea sesizării președintelui României pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale față de Adriana Țicău, Gabriel Sandu, Daniel Funeriu, Alexandru Athanasiu și Mihai Tănăsescu.

Potrivit unui comunicat transmis vineri , DNA a fost sesizată la 5 iunie 2013 de către Corpul de Control al prim-ministrului, ca urmare a acțiunii de control efectuate la Ministerul pentru Societatea Informațională și la Ministerul Educației Naționale, în legătură cu închirierea de licențe educaționale.

Sursa citată precizează că, întrucât din Raportul de control rezultau indicii cu privire la încheierea, în condiții nelegale, a contractului comercial de închiriere licențe din 15 aprilie 2004, extins ulterior pentru produse educaționale Microsoft, a actelor adiționale la acest contract, precum și a contractelor aferente derulării Programului ”Sistem Educațional Informatizat” (ȘEI), DNA s-a sesizat din oficiu cu privire la săvârșirea unor infracțiuni de abuz în serviciu și respectiv a unor infracțiuni de corupție în legătură cu derularea acestor contracte.

„În acest mod, au fost obținute probe din care rezultă că miniștrii Dan Nica, Șerban Mihăilescu, Adriana Țicău, Alexandru Athanasiu, Mihai Tănăsescu și Gabriel Sandu și-au exercitat cu rea-credință atribuțiile de serviciu, determinând încheierea contractului cadru de licențiere din 15.04.2004 în condiții oneroase pentru bugetul de stat, asigurând posibilitatea deturnării unui discount de circa 47% acordat de Microsoft în considerarea Guvernului României, și implicit permițând plata unor comisioane către persoanele implicate. Totodată, există indicii că persoanele mai sus menționate au pretins și primit sume de bani pentru a-și exercita în mod defectuos atribuțiile de serviciu și pentru a-și exercita influența asupra altor persoane în vederea favorizării firmei Fujitsu Siemens Computers în legătură cu încheierea și derularea contractului de licențiere Microsoft”, susțin procurorii.

DNA menționează că, astfel, contractul cadru de licențiere Microsoft s-a încheiat cu încălcarea dispozițiilor legale privind achizițiile publice, invocându-se în mod nereal calitatea de unic distribuitor a Fujitsu Siemens Computers, la un preț cu cel puțin 40% mai mare față de prețul real, având la bază un necesar nefundamentat.

„Extensia cu privire la produse educaționale s-a realizat, de asemenea, cu încălcare dispozițiilor legale privind achizițiile publice, având în vedere că obiectul contractului cadru viza licențele pentru administrația publică, Fujitsu Siemens Computers nu era distribuitor de produse educaționale, iar de discount-ul acordat de firma Microsoft în considerarea Guvernului României au beneficiat firmele private. Mai mult, conform scrisorilor de confort și biletelor la ordin emise, Guvernul român garanta creditul, în timp ce firmă Fujitsu Siemens Computers, care susținea că a venit cu oferta de finanțare, nu depunea nici măcar garanție de bună execuție a contractului”, se spune în comunicat.

DNA susține că din cercetările efectuate rezultă că din cele 54 milioane USD achitate de Executiv în baza contractului cadru și a extensiei din luna noiembrie 2004, suma de 20 milioane USD reprezintă comisioane pretinse de persoanele implicate în derularea proiectului din cadrul Guvernului României, din ministerele și societăților implicate.

Totodată, din probele administrate în cauză până în acest moment al cercetărilor și din actele de control încheiate, arată anchetatorii, rezultă că încheierea și derularea contractului de închiriere de licențe Microsoft de tip Enterprise Agreement Subscription cu consorțiul D-CON.NET (MCSI MS-EAS) s-a realizat cu încălcarea, de către miniștrii Daniel Funeriu și Gabriel Sandu, a dispozițiilor legale privind achizițiile publice, fără a exista o fundamentare din punct de vedere economic și tehnic, în scopul de a favoriza anumite firme.

DNA subliniază că există indicii în sensul că valoarea produselor și a serviciilor a fost supraestimată pentru că a inclus și comisioanele pretinse de persoanele implicate în semnarea și derularea contractelor.

„Cercetările efectuate cu privire la Programul ”Sistem Educațional Informatizat” (SEI), privind implementarea sistemului alternativ de educație asistată de calculator prin dotarea unităților de învățământ cu laboratoare informatizate, cu o valoare estimată de 200 milioane dolari, au produs indicii rezonabile cu privire la încălcarea atribuțiilor de serviciu, precum și săvârșirea unor infracțiuni de corupție de către persoanele implicate. Astfel, prețurile de achiziție a soluțiilor software nu sunt fundamentate și depășesc prețurile pieței, nu există specificații clare ale produselor achiziționate, iar lipsa unor licitații reale a dus la prețuri de achiziție exagerate, atât pentru echipamente, cât și pentru software”, se mai arată în comunicat.

DNA mai precizează că procedura de achiziție a fost restricționată, iar prin încheierea contractului și acceptarea cesionării acestuia s-a urmărit de fapt favorizarea firmei Siveco și a firmelor colaboratoare, în condițiile în care specificațiile tehnice ale livrabilelor din caietele de sarcini conduceau către firmă IBM sau Compaq, iar specificațiile tehnice pentru software către firmă Siveco.

„Achizițiile în cadrul Programului SEI au fost efectuate la prețuri cu până la 50% mai mari, iar continuarea proiectului cu firma Siveco, în cadrul etapei a IV-a, a fost impusă de condițiile împovărătoare ale contractului de leasing financiar care era în derulare, deși actele de control recomandau efectuarea unei proceduri de achiziție. Probele administrate în cauză au demonstrat existența unui mecanism care urmărea crearea unui profit cât mai mare în firmele subcontractante, profit din care erau scoase, prin intermediul unor companii off-shore, sumele de bani necesare plății mitelor, prin intermediul unor contracte de servicii fictive. Sumele de bani cu titlu de mită erau plătite fie prin transferuri bancare în firmele nominalizate de persoanele care reprezentau autoritatea contractantă, fie erau scoase în numerar din băncile din afara teritoriului României și aduse tot în numerar în țară folosind diferiți intermediari, toate acestea făcându-se în scopul ascunderii sursei veniturilor”, au mai reținut procurorii.

Loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.