O exoplanetă uriaşă „îmbătrâneşte” steaua pe orbita căreia se află

O stea din relativa apropiere a Soarelui pare mai bătrână decât este de fapt din cauza influenței exercitate de o gigantică exoplanetă aflată pe o orbită foarte apropiată, conform unui studiu realizat de cercetători italieni de la Institutul Național de Astrofizică (Instituto Nazionale di Astrofisica – INAF), informează SPACE.com.

Exoplaneta respectivă, WASP-18b, perturbă atât de puternic câmpul magnetic al stelei în jurul căreia gravitează, încât aceasta se comportă ca o stea mult mai bătrână.

„WASP-18b este o exoplanetă extremă”, susține coordonatorul acestui studiu, Ignazio Pillitteri, de la Observatorul Astronomic din Palermo. „Este una dintre cele mai masive planete gazoase cunoscute și totodată una dintre cele mai apropiate astfel de planete de steaua în jurul căreia orbitează, iar aceste caracteristici duc la un comportament neașteptat. Planeta face ca steaua sa să pară mai bătrână decât este în realitate”, a adăugat el.

Steaua în cauză, ce poartă denumirea WASP-18, se află la aproximativ 330 de ani lumină distanță și are o masă apropiată de a Soarelui. Exoplaneta gazoasă WASP-18b are o masă de aproximativ 10 ori mai mare decât a lui Jupiter, cea mai mare planetă din sistemul nostru solar și încheie o orbită completă în jurul stelei sale în doar 23 de ore — fiind încadrată în clasa planetelor de tip „Jupiter fierbinți”.

Citeste si:  7 din 10 români identifică stilul de viaţă sănătos cu consumul de fructe şi legume

Orbita strânsă executată de exoplaneta WASP-18b i-a făcut pe oamenii de știință să avanseze ipoteza că în viitorul „apropiat”, peste aproximativ 1 milion de ani, aceasta va fi distrusă complet de steaua sa.

Echipa coordonată de Pillitteri a urmărit steaua WASP-18 prin intermediul telescopului spațial Chandra X-ray Observatory al NASA și a observat că aceasta este neobișnuit de calmă — o caracteristică a stelelor cu o vârstă mai înaintată. Stelele tinere au tendința de a fi mai active, au câmpuri magnetice mai puternice, emit explozii stelare mai puternice și proiectează în cosmos emisii de raze-X mai intense. Activitatea unei stele este legată de procesul său de rotație care încetinește odată cu vârsta.

Citeste si:  Ziua Victoriei: Paradă militară la Moscova în plină criză în Ucraina

Observațiile stelei WASP-18 cu ajutorul telescopului Chandra au dus la concluzia că această stea nu emite raze-X. Această caracteristică sugerează că respectiva stea ar avea o vârstă de aproximativ 5 miliarde de ani, similară Soarelui. Ignazio Pillitteri și echipa sa au apelat la datele cunoscute despre această stea, pe care le-au introdus în cadrul unei simulări computerizate și au ajuns la concluzia că WASP-18 are o vârstă cuprinsă între 500 de milioane și 2 miliarde de ani și este de 10 ori mai puțin activă decât ar trebui să fie o stea din această categorie de vârstă.

Cauza acestei diferențe ar fi tocmai gigantica exoplanetă WASP-18b.

Citeste si:  Prima explozie solară puternică din acest an s-a produs miercuri

Puternica influență gravitațională exercitată de această planetă perturbă câmpul magnetic al stelei. Această planetă exercită asupra stelei sale forțe similare celor exercitate de Lună asupra mareelor terestre, însă la o scară mult mai mare.

Puterea câmpului magnetic al unei stele este dependentă de cât de dinamici sunt curenții de gaze superfierbinți din interiorul acesteia, în cadrul procesului de convecție. WASP-18 are o zonă de convecție mai restrânsă decât a majorității stelelor, fiind mai vulnerabilă în fața forțelor mareice extrem de puternice exercitate asupra sa de planeta WASP-18b.

„Influența gravitațională a acestei planete modifică dinamica interioară a gazelor stelare și slăbește procesul de convecție. Este un efect de domino care duce la slăbirea câmpului magnetic stelar și la îmbătrânirea prematură a stelei”, concluzionează și Salvatore Sciortino, de la INAF-Osservatorio Astronomico di Palermo, coautor al acestui studiu. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)