APIA: Plafonul de 50.000 de lei din programul „Prima Maşină” nu este suficient

Plafonul de 50.000 de lei pe care l-a stabilit Ministerul Economiei în programul „Prima Mașină” nu va fi suficient, iar unele mărci de mașini nu se vor încadra în acest program, a declarat, luni, 6 octombrie, Marius Tudor, secretarul general al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA).

El a fost prezent la conferința de prezentare a acestui program, unde au participat ministrul Economiei, Constantin Niță (inițiatorul proiectului), premierul Victor Ponta și alți reprezentanți ai industriei de profil. „Unele mărci nu se vor încadra. Trebuie ca garanțiile să fie mai mari, iar plafonul să crească”, a sugerat Tudor. Anterior, în aceeași conferință, Constantin Stroe, vicepreședintele Dacia, afirmase că acest program nu încalcă legislația din sectorul concurenței.

„Proiectul nu va ridica probleme de concurență, inclusiv Consiliul Concurentei a participat la discuții, deci lucrurile sunt clare”, a arătat Stroe. Statul român va garanta jumătate din valoarea unui credit de maximum 50.000 de lei pe care îl vor putea accesa persoanele fizice pentru achiziția unei mașini noi, începând cu 1 noiembrie, a declarat, ministrul Economiei, Constantin Niță, cu ocazia prezentării programului. Creditul maxim care poate fi accesat prin acest program este de 50.000 de lei, plus TVA, la care se adaugă valoarea poliței CASCO pentru primul an. Pentru un astfel de credit, rata medie ar fi de 150 de euro pe lună, arată calculele inițiatorilor.

Citeste si:  Stroe (Dacia): Piaţa auto din România este catastrofală; la un automobil nou vândut se importă 11 maşini rulate

„Acest program are trei obiective strategice: sprijinirea achiziției unei mașini noi pentru tineri printr-un credit bancar cu garanții de stat, stimularea achiziției de automobile noi, nepoluante, precum și stimularea producției interne de automobile”, a afirmat Niță. Potrivit acestuia, vor avea prioritate în obținerea creditului tinerii cu vârsta între 18 și 35 de ani, dar a subliniat ca și cei peste această vârstă pot beneficia de acest program.

„Garanțiile de stat vor reprezenta 50% din valoarea creditului, iar diferența de colateral va fi reprezentată de autoturismul achiziționat. Avansul minim va fi între 5 și 10%, iar costul total va fi ROBOR la trei luni plus 3%. Durata maximă a creditului va fi de 84 de luni, iar mașină nouă poate fi atât din producția internă, cât și din import”, a explicat Niță.

Citeste si:  Piaţa românească de leasing operaţional a crescut cu 12,3%, în primul semestru, şi a depăşit 45.000 de autovehicule

Potrivit acestuia, va fi încurajată achiziția de mașini cât mai puțin poluante. „Ținem cont de faptul că, în perioada 2008-2014, creditele bancare pentru populație s-au redus cu 30%. În plus, vânzările de autoturisme vechi sunt de trei ori mai mari decât cele de mașini noi”, a mai spus Niță. El a adăugat ca, pe an, în România se vând doar 80.000 de mașini noi, din care 25% către persoane fizice. Industria auto locală numără 600 de companii cu peste 200.000 de angajați și contribuie cu 11% din PIB, a mai spus ministrul de resort.

„Avem în vedere prin acest program susținerea comercializării de 20.000 de autoturisme noi pe an. În decursul a doi ani, vrem ca persoanele fizice să achiziționeze 40% din mașinile noi, față de doar 25% în acest moment. Creșterea anuală a vânzărilor ar putea ajunge până la un miliard de lei, ceea ce ar însemna o creștere economică de 0,1%, cumulând efectele de pe lanțul de producție, import și distribuție, inclusiv serviciile conexe din acest sector”, a mai declarat ministrul Economiei.

Citeste si:  Fiat oferă o primă de 1.500 de euro celor care renunţă la un Volkswagen

Propunerea va fi discutată în Guvern în primă lectură în această săptămână, urmând ca decizia finală să fie luată săptămâna viitoare. Plafonul de garanții va fi stabilit de Ministerul de Finanțe, împreună cu Fondul de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii.

Niță a adăugat că persoanele fizice care se înscriu în acest program își pot cumpăra o mașină în valoare de maximum 50.000 de lei și nu vor putea folosi creditul pentru a achiziționa o mașină mai scumpă, plătind ei diferența. Până acum, patru bănci și-au anunțat intenția de a participa la program. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata