O invenţie pe zi: Lacătul

21

Lacătul este un dispozitiv de metal folosit pentru încuierea unei uși. Este alcătuit din corpul propriu-zis, cu un mecanism care se încuie cu o cheie, și o toartă, care se trece prin două belciuge fixate la ușă.

Există lacăte care datează din epoca romană, mai exact din perioada 500 î.Hr — 300 d.Hr., acestea fiind folosite de comercianții care străbăteau drumurile către Asia.

În China lacătele au fost folosite pe la sfârșitul Dinastiei Han de Est (25 — 220). Acestea erau realizate din bronz , alamă, argint sau alte materiale. Lacătele chinezești din acea perioadă erau în mare parte încuietori operate cu chei, dar existau și câteva încuietori fără cheie care foloseau combinații de litere.

Citeste si:  Noul şef al CSM: Principalele obiective - plan de măsuri după raportul MCV şi modificarea legilor justiţiei

În Anglia, de exemplu, încuietorile de la afumători erau formate din fâșii de fier forjat și aveau mecanisme simple cu zăvor, dar erau puțin eficiente în caz de forțare a ușii. Din zona de est a Europei erau originare, în aceeași perioadă, lacătele cu ”cheie șurub” care se deschideau cu o cheie elicoidală înfiletată în gaura cheii.

Pe la mijlocul secolului XIX, lacătele în stil ”scandinav” sau lacătele ”Polhem”, ale inventatorului suedez Christopher Polhem, au oferit o alternativă mai sigură. Aceste lacăte aveau un corp din fontă care era încărcat cu o stivă de discuri rotative. Fiecare disc avea un decupaj central pentru a permite trecerea cheii prin ele și două șanțuri crestate pe marginile discurilor. Compania ”McWilliams” a primit un patent pentru aceste lacăte în anul 1871. Lacătele ”scandinave” s-au bucurat de un mare succes, astfel încât compania ”JHW Climax & Co.” din Newark, New Jersey a continuat să le producă până în anii 1950. Și în zilele noastre unele țări încă mai produc acest stil de lacăt.

Citeste si:  SPORTURI MAI PUŢIN CUNOSCUTE: Speedcubing

În jurul anilor 1870, producătorii de lacăte au realizat că puteau pune cu succes mecanismul lacătelor din fontă în carcase mai ieftine din alamă sau oțel.

În 1877, ”Yale & Towne” a primit un patent pentru un lacăt care avea, în interior, un sistem de pârghii, precum și o toartă care sărea afară atunci când lacătul era deschis.

La începutul anilor 1920, în SUA, inventatorul Harry Soref a înființat compania ”Master Lock” și a brevetat primul lacăt din oțel laminat. Respectivul tip de lacăt s-a bucurat de mare succes datorită costurilor reduse și rezistenței la impact, ca dovadă și astăzi mulți producători de lacăte copiază acest design. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata