Celebrul festival britanic al vitezei, în variantă românească, pe Transfăgărăşan

31

Prea puțini oameni, multă nerăbdare, și mai multă viteză și nenumărate doze necontrolate de curiozitate au însoțit premierele auto românești care au marcat, sâmbătă, 11 octombrie, Sibiu Rally Challenge, primul raliu pe cel mai spectaculos drum din lume, Transfăgărășanul, denumit așa chiar de britanicii de la Top Gear, și prima urcare doar pe două roți ale mașinii, pe o distanță de peste doi kilometri, reușită de multiplul campion de raliuri Titi Aur.

Varianta românească a Goodwood Festival of Speed din Marea Britanie, festival în care pot fi admirate automobile și motociclete, dar și bolizi de Formula 1, a adus încă de vineri seară în Piața Mare din centrul istoric al Sibiului, zeci de mașini, piloți, curioși, pasionați ai vitezei, toți pregătiți de marea provocare: Transfăgărășanul.

După ce a renunțat la nebunia de a face un raliu iarna pe Transfăgărășan, un drum care străbate Munții Făgăraș și care e închis în sezonul rece, tocmai din cauza pericolelor de avalanșe de stânci, dar mai ales zăpadă, Sorin Itu, organizatorul și sufletul a ceea ce înseamnă Raliul Sibiului, nu s-a lăsat și a pus „pe roate”, primul raliu pe DN7C — cel mai periculos, cel mai spectaculos, cel mai frumos drum din județul Sibiu, din România și considerat de americani și britanici, chiar din lume.

„Avem 38 de piloți, (…) echipaje de top din Italia, Austria, Germania, Ungaria. Raliul va consta într-o demonstrație în oraș, astăzi, la ora 18,00, o probă de noapte în Păltiniș și mâine avem o premieră, Transfăgărășanul. O probă de 8 kilometri exact în cea mai frumoasă zonă a lui. Eu zic că reușit cineva să strângă aici, pe Transfăgărășan, toate virajele din circuitele de Formula 1. E fantastic. Avem noroc de vreme bună. Cred că vor fi foarte mulți spectatori, pentru că e prima dată când se ține o competiție oficială în zona Transfăgărășanului. Recomand tuturor spectatorilor să stea în zone cât mai sigure. Sunt o grămadă de parcări. Să nu stea pe exteriorul virajului”, a declarat vineri, înainte de start, Sorin Itu.

Citeste si:  Circulaţia rutieră pe Transfăgărăşan, între Piscu Negru şi Bâlea Cascadă, închisă începând de sâmbătă

Ceea ce nu a anunțat Sorin Itu, au „aranjat” meteorologii: o zi perfectă de plajă, ceva foarte rar, la peste 2.000 de metri altitudine, în zona Bâlea, pe Transfăgărășan. O zi perfectă de raliu, în care o parte dintre spectatori, veniți cu scaunele de acasă s-au bronzat și au stat ca la teatru, privind un spectacol unic, în premieră pentru România. Ce poate fi mai frumos să stai și să vezi o vale superbă a Bâlii, unde nici Cascada Bâlea parcă nu a mai făcut niciun zgomot, lăsând loc motoarelor turate la maxim, dar cu prudență, de piloți.

Deasupra tuturor, doar parapantiștii, turiștii care au preferat să vadă spectacolul motoarelor, de la înălțime, din telecabină și câteva păsări, care au îndrăznit să își facă prezența pe un cer unde niciun nor nu și-a făcut prezența.

Borna kilometrică care anunță că mai sunt 129 de kilometri până la Pitești, 7 kilometri până la Bâlea Lac. Ora 11,30. Start. În cea mai spectaculoasă zonă a Transfăgărășanului, dar cea mai ferită de căderi de stânci.

„Noi am ales zona cea mai puțin periculoasă. Startul e la 5 kilometri de la Bâlea Cascadă. E exact șaua aceea a Transfăgărășanului, unde diferența de nivel nu e foarte mare, dar pentru public e fantastic, pentru că în acești 8 kilometri spectatorul reușește să vadă aproape tot, asta însemnând cinci-șase mașini pe traseu. Dacă stai la Bâlea Cascadă sau un kilometru mai jos, poți vedea startul. Nu e pericol de cădere de stânci”, anunța Sorin Itu. Spectacolul a început cu multiplul campion național Titi Aur, care a realizat ceea ce nimeni nu credea că e posibil: a parcurs mai mult de doi kilometri, pe Transfăgărășan, doar pe două roți, la volanul unui BMW, aceasta fiind cea mai inedită provocare a primei ediții a Sibiu Rally Challenge.

Citeste si:  40 de ani de la inaugurarea drumului naţional Transfăgărăşan

„Am încercat, am sperat că merg până sus. Din păcate, am avut o mică problemă și mașina nu a mai vrut să mai tragă, dar marea problemă a fost că se supraîncălzesc cauciucurile. Scenariul a fost, eventual, să opresc, să schimb cauciucurile, având rampa și mașina de asistență după mine, dar având și o mică problemă, fiind panta foarte mare, nu mai puteam să o pun pe două roți, acolo unde s-a oprit. Am reușit să merg, probabil, doi kilometri — doi kilometri și ceva. Mi-ar fi plăcut să ajung până sus”, a declarat sâmbătă, imediat după ce a ajuns la sosire, Titi Aur.

A fost prima dată în România când un pilot a parcurs o distanță atât de lungă, pe două roți, pe Transfăgărășan. Inițial, Titi Aur își propusese să meargă opt kilometri, doar pe două roți ale BMW-ului său. Sute de turiști au urmărit cu sufletul la gură încercarea campionului român.

„Aici au fost și denivelări, a trebuit să fac și viraje, pe virajele de dreapta nu văd nimic, dacă sunt pe stânga și atunci trebuie să aproximez. Cu siguranță a fost cea mai mare distanță, cel puțin până acum, pe care am parcurs-o pe două roți. Raliul este de fapt un spectacol automobilistic. (…) Bravo, foarte frumos, felicitări organizatorilor!”, a mai spus Titi Aur.

Citeste si:  Românii sunt dispuşi să plătească, în medie, 550 de lei pentru recuperarea datelor blocate de viruşi ransomware

Întrebat ddacă își mai amintește când a urcat prima dată pe Transfăgărășan și dacă atunci visa măcar că va merge pe două roți, în aceste viraje spectaculoase, Titi Aur a recunoscut că atunci „nu a fost atât de impresionant”.

„Nu am participat niciodată la o cursă pe Transfăgărășan, pentru că cel puțin de când mă dau eu la curse, de 20 de ani, nu s-a organizat niciodată Transfăgărășanul ca și competiție, dar am trecut la plimbare cu familia demult, dar nu mai știu exact”, a mărturisit Titi Aur.

De ce e unic primul raliu de pe Transfăgărășan? Pentru că oferă maxim de spectacol, cu minim de efort pentru orice spectator. Stai și savurezi priveliștea de la Bâlea Lac și poți urmări raliul, ca acasă din fotoliu, numai că aici este totul pe viu.

În opinia sa, Transfăgărășanul „e un drum spectaculos, nu neapărat dificil. Unde a fost proba astăzi a fost posibil să urmărești practic de la start până la sosire, 7 kilometri prin munte, lucru care nu e posibil aproape nicăieri, ca să vezi. Cred că, fără să exagerăm, 80 la sută din traseu îl vezi, mai puțin câteva viraje puțin ascunse. Practic poți să vezi două — trei mașini în același timp. Este spectaculos din acest punct de vedere, nu neapărat al dificultății, ci al zonei.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata